Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stro

Gestart door jean-luc, 28 januari 2020, 15:02:26 PM

jean-luc

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een mobiele stoomgenerator en een mobiele dorsmachine van Langley Models.
Heeft er iemand ervaring met het imiteren van sto op 1/87 ?

Dank, Jean-Luc

59erke

volgens mij kan je in schaal HO van Bush kant en klare strobalen (al dan niet geladen) op aanhangwagen aankopen.

Om niet gemaaid stro te imiteren kan je gebruik maken van rietbundels van Faller die je wat nabewerkt met de juiste kleurtjes.
Als dit laatste je te duur is kan een oude houten veegborstel met kokosharen ook wel dienst doen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Citaat van: 59erke op 28 januari 2020, 16:37:00 PM... oude houten veegborstel met kokosharen...

Lijkt me te dik op schaal. Ik zou voor "kemp" gaan - loodgieterij-benodigdheden, wordt gebruikt voor dichtingen van buizen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#3
Voor balen stro gebruik korte grasvezels. Ik snij eerst de gewenste vorm van een strobaal. Daarna insmeren met behangerslijm of houtlijm. Bestrooien met de korte grasvezel en laten drogen. Daarna in  strogeel spuiten. Eventueel koord rond binden zoals bij een echte baal. Werkt ook voor losse hopen stro.
(zie mijn draadje uitbreiding kapelle op den bos p. 4 en 6)

Erik

jean-luc

Wel bedankt voor de ideeën.
Ik denk om een combinatie van de drie voorstellen samen te proberen.
Inderdaad korte vezels om de bundels te maken.
Rietstengels heb ik hier nog van ER decor om de stengels die nog uit de machine steken te maken.
Het stro dat wat rondom de machines ligt kan ik met de kemp van Gerolf proberen.  Wel opletten dat er geen roze olifantjes passeren door die kemp  :D

Merci, ik geef zeker verslag van het resultaat = no hurry

Andere voorstellen zijn nog steeds welkom.

vlummens

Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

erik de noorman

Zelfde principe zoals ik ze maak.

Erik.