Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brafa 2020 vs. collectie Raymond Legrand

Gestart door evan, 25 januari 2020, 15:14:48 PM

evan

Goede middag,

Een poosje terug stond er in MSM een verslag over een deel van de collectie Legrand die tentoongesteld is te Train World.
Het betreft een collectie handgemaakte modeltreinen naar Belgisch voorbeeld op schaal 1/22,5 of II.  De collectie heeft lang vertoefd in een ruimte van het Metrostation Aneessens te Brussel en heeft wel te lijden gehad onder de tand des tijds (vocht etc...)  Sommige stukken zijn trouwens bijna 80 jaar oud!  Intussen is de collectie eigendom van de Koning Boudewijn Stichting (KBS) en wordt deze uitgeleend aan Train World.  Voor het bekende evenement "Brafa Art Fair" te Tour en Taxi's in Brussel wou de KBS de collectie graag tonen aan de bezoekers, maar dan wel functioneel.

Wel voor de geïnteresseerden van kunst, antiek en treinen zou ik zeggen ga daar gerust ns heen vanaf morgen.  Brafa eindigt op 2 februari.

4 van de 5 locomotieven uit de collectie, een 10 tal wagens en 4 rijtuigen zijn terug in rijvaardige staat gebracht en gerestaureerd door Dirky, Patrick Dalemans en mezelf.  Bovendien hebben we een traject gebouwd van 100 meter en een traject van een kleine 40 meter dat te bezichtigen is op de stand van de KBS, de Brafa Lounge en het restaurant.

Info:

https://www.brafa.art/
http://www.trainworld.be/nl/de-collectie-modeltreinen-van-legrand-op-brafa
http://trainworld.be/nl/nieuws/detail/de-collectie-legrand-tentoongesteld-in-train-world

Groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kris

Hallo,

Morgen ben ik op de brafa , ik ben eens benieuwd.

Kris

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Morgen de laatste dag! 
Op 2 kleine technische interventies na, die telkens direct opgelost waren,  heeft alles prima gepresteerd.  (een koppeling die gelost is en kleine kortsluiting doordat een stroomafname tegen het chassis kwam).
We zijn tevreden met het resultaat en er komt waarschijnlijk wel een vervolg.

De collectie heeft 11 dagen gemiddeld 9 uur gepresteerd en de HLE 15 zal ongeveer 300 km gereden hebben.

We hebben een andere wereld de kunst van modelspoor laten zien met veel succes!

groetjes Evan



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky


PeterVG

Prachtig om dit eens mee te maken. En de kunstwereld eens bezoeken was een belevenis waar ik van genoten heb.
Ik kijk uit naar het vervolg.

Kris

Hallo ,

Prachtig materiaal , zeker als u ook nog de periode wanneer ze vervaardigd zijn in acht neemt.

Ook mooi werk van alle betrokken personen om de lang verwaarloosde collectie terug nieuw leven in te blazen .

Kris

Metpetergaathetbeter

#7
Citaat van: Dirky op 01 februari 2020, 20:41:18 PM
... en het smaakt naar MEER!  ;)
Citaat van: evan op 01 februari 2020, 19:43:47 PM
wel een vervolg.

na Helmut Lotti gaan nu ook Evan en Dirky Classic ! 8) ;)

loco

Niet geweest, maar wel gehoord op Klara. Worden de treinen ook opgesteld in train World? Rijdend? Wanneer?

evan

#9
Voila,

Ik ben terug thuis en alles is weer gedemonteerd.

Dinsdag zullen de modellen terug te Trainworld opgesteld worden in de Bookshop.
Er komt zeker een vervolg en er wordt aan gewerkt.  Echter constant rijden is qua slijtage niet mogelijk.  Er zullen wel evenementen komen waar de collectie rijdend zal te zien zijn.

Bedankt, Kris en Peter VG voor jullie bezoek!

Vandaag had ik ook de eer de kleinkinderen van Raymond Legrand te ontmoeten en die waren zeker onder de indruk!

Hier ook even de link naar de opname van Klara waar Loco over sprak. (minuut 18)
https://radioplus.be/?fbclid=IwAR2aAPbHm0Ze7HYSosonMxkqIoktKmrTYUlCitbLYNq-yAOh163hZDlyX_E#/klara/herbeluister/e0c5f44d-625d-11e8-82e3-02b7b76bf47f/69ca8d98-41f0-11ea-9b51-02b7b76bf47f/

Groetjes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Drie maal helaas :-\.
Ik had ook graag Brafa bezocht zowel voor de kunst als voor de modelbouwkunst die Evan verzorgde. Helaas staat mijn agenda al tot midden maart volledig vol.
Concerten, een wafelenbak voor 150 man, ... enfin te veel om op te noemen.
Ik moet dringend gas terugnemen en tijd maken voor rust en modelbouw  :-X

Evan, sorry dat ik er niet kon zijn maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat het een prachtig en succesvol project was!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

De perfecte ambasadeur voor de hobby, mooi intervieuw Evan

Gerolf

Ik ben er ook helaas niet geraakt wegens veel te drukke agenda. Ik hoop er bij een herhaling wel te kunnen zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw