Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Faller car systeem en reed contacten

Gestart door gardevil, 25 januari 2020, 10:52:29 AM

gardevil

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een vraag aangaande de plaatsing van reed contacten bij een faller car system. Het lukt mij niet om de reed contacten te laten sluiten met een rijdend voertuig.
De contacten worden in de langs richting ingebouwd (parallel aan de magneetband). Bedoeling is de contacten te sluiten door een onder de voertuigen aangebrachte magneet.
Bij stilstand of zeer traag bewegen van het voertuig sluit het contact, bij een normale snelheid echter niet.

Ik probeerde reeds magneten van verschillende sterkte (zit nu aan 650gr trekkracht) maar ook dat mag niet baten.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Tips? Zie ik iets over het hoofd?
Alle hulp is welkom.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Alberke

Ik heb hier op mijn baan nog een oude Faller installatie. De eerste vraag is: wat bedoel je met normale snelheid? Ik heb in die voertuigen een andere aandrijving ingebouwd, zodat ze met een meer realistische snelheid bewegen.
Ik liet de reeds sluiten met de magneet van de auto zelf.
In plaats van reeds kan je ook Hall sensoren gebruiken, die schakelen veel sneller.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

gardevil

Met normale snelheid bedoel ik de snelheid die de voertuigen hebben van huis uit (veel te snel dus).
Inmiddels staat er een diode in serie waardoor een (op het oog) meer aanvaardbare snelheid is ontstaan, echter de magneten reageren nog steeds niet.

Heb je meer info over deze hall sensoren? Werken die zoals een reed contact of moet hier nog extra elektronica bij.
Ik been geen held hierin, kan een beetje van de basis maar dan stopt het.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

welke aw waarde hebben die reed contacten en hoever is de afstand tussen de magneet en het reed contact?

ik gebruik hier ook reedcontacten voor mijn N baan en met magneten van 350gr werkt dat perfect zelfs op hoge snelheid.

ik gebruik enkel reedcontacten met een aw waarde tussen 10 en 15.


gardevil

Afstand tussen magneet en contact zal ongeveer 3 a 4 mm zijn.

AW waarde ken ik niet. Ik gebruik deze: https://www.wish.com/product/59fca5cb976e945e8daeaa47
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

B_Modelbouw

https://www.miniatuura.nl/miniatuura/?dl_name=GebruiksaanwijzingHall_mal.pdf

Neem eens een kijkje op bijgevoegde link... ik heb ooit alle reedcontacten vervangen door hall sensoren,
en dat werkt perfect.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


gardevil

#6
Citaat van: B_Modelbouw op 25 januari 2020, 20:42:31 PM
https://www.miniatuura.nl/miniatuura/?dl_name=GebruiksaanwijzingHall_mal.pdf

Neem eens een kijkje op bijgevoegde link... ik heb ooit alle reedcontacten vervangen door hall sensoren,
en dat werkt perfect.
Met een hall sensor heb ik wel een draad teveel, nu twee met reed contact anders 3, wat doe ik met die derde draad?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

evan

Een hall sensor heeft een voeding nodig dus 2 draden en de derde geeft het "0 of 1" signaal ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

en bij MinatuurA kan je ook betere aandrijvingen vinden.
Bij Sol-epxpert ook
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirkh

Citaat van: gardevil op 25 januari 2020, 20:02:13 PM
Afstand tussen magneet en contact zal ongeveer 3 a 4 mm zijn.

AW waarde ken ik niet. Ik gebruik deze: https://www.wish.com/product/59fca5cb976e945e8daeaa47

Die link krijg ik niet open tenzij ik aanlog wat ik niet ga doen. Al er nergens beschreven staat hoeveel de AW waarde is kan je er bijna gerust van zijn dat die groter is dan 20. Wat dan weer inhoud dat de afstand tussen reedcontact en magneet kleiner moet zijn.
De afstand zal is bij mij zelfs groter, ergens tussen de 4 - 8 mm. Bij 8 mm gebruik ik wel 650 gr magneten voor onder sommige wagons te plaatsen.
Ik gebruik de volgende :
https://www.conrad.nl/p/pic-pmc-1001s-reedcontact-1x-no-180-vdc-130-vac-07-a-10-w-lengte-glazen-buis10-mm-506943

Ik weet niet of het doorzichtige reedcontacten zijn maar indien de contacten zichtbaar zijn moet je ook goed opletten dat ze goed geplaatst zijn. de contacten moeten met de brede kant naar boven gericht zijn.
Probeer eens met een multimeter en een los reedcontact de afstand te testen tot het contact sluit.

gardevil

FF screenshot gemaakt van de specs:
Citaat van: Dirkh op 25 januari 2020, 23:25:19 PM
Citaat van: gardevil op 25 januari 2020, 20:02:13 PM
Afstand tussen magneet en contact zal ongeveer 3 a 4 mm zijn.

AW waarde ken ik niet. Ik gebruik deze: https://www.wish.com/product/59fca5cb976e945e8daeaa47

Ik weet niet of het doorzichtige reedcontacten zijn maar indien de contacten zichtbaar zijn moet je ook goed opletten dat ze goed geplaatst zijn. de contacten moeten met de brede kant naar boven gericht zijn.
Probeer eens met een multimeter en een los reedcontact de afstand te testen tot het contact sluit.
Ga ik vanmiddag doen.

Wat me wel opvalt is dat de contacten perfect reageren en schakelen wanneer het voertuig er boven stil staat of zeer traag erover rijdt.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

het zijn er dus van 20-70 aw in het engels AT waarde.
er zullen er bij zijn die gaan werken en sommige niet omdat de aw (at) waarden zover uit elkaar liggen.

Ik zou eens proberen met andere reedcontacten met een aw of at waarde van 10 tot max 15.

gardevil

Kan je die AW waarde testen? Of kan je dit enkel zien in de specs.

Heb nog een deel (oude) liggen waarvan ik niet weet vanwaar ze komen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Je zou dat kunnen maar dan heb je wel de nodige apparatuur nodig.
Hier wat Engelse uitleg over het testen : https://www.reed-sensor.com/help-support/reed-switch-test-procedure/

Gemakkelijker is van gewoon een magneetje te nemen en naast een plastieken of houten latje te laten zakken zodat je kan zien op welke hoogte het reed contact sluit.
Het testen moet je dan wel doen met een ledje of een lampje want een multimeter gaat te traag reageren.
Dan kan je selecteren welke het snelst sluiten en met deze nadien eens testen of ze reageren bij hoge snelheid op de normale afstand.

En heel belangrijk blijft de juiste opstelling van het reed contact. Als het op zijn zijde is gemonteerd gaat het veel trager reageren dan wanneer het correct is geplaatst.


Nog gemakkelijker is natuurlijk de correcte gebruiken;  ;)

gardevil

Vandaag een proefbaantje uitgelegd om de reed contacten te testen. Alle contacten werken, moet het dus bij het inbouwen in de baan gaan zoeken.

Filmpje: VID_20200127_154441 by Gardevil _, on Flickr]VID_20200127_154441 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?