zwart van snijranden lasercutter verwijderen

Gestart door Dirkh, 24 januari 2020, 19:47:11 PM

Dirkh

Hoi zijn er hier soms experts die goede tips hebben om het zwarte roet te verwijderen van houtkarton,karton en tekenpapier.
Het probleem is vooral bij de zeer dunne (0.5 x 0.3 mm) stijltjes van mijn ramen. Daar kan ik geen borstel gebruiken of ze breken.
Is eventueel fixeren met een laagje grondverf een oplossing ?

Dirky

ik haal met een zacht borsteltje het losse roet weg en spuit alles dan in een laagje MOTIP Filler of MOTIP matte grondverf...

Dirkh

Bedankt zal het eens proberen met mijn normale grondverf en een zachte borstel om eerst de roet zoveel mogelijk te verwijderen.

Dirky

Ah ja Dirk, of soms fixeer ik het geheel met goedkope (zeer) vloeibare sekondenlijm...

Dirkh

Na wat expermenteren heb ik een alternatieve oplossing gevonden, door het houtkarton van 0.7 mm tte snijden op 80% van het laservermogen en dan 3 maal te snijden heb ik bijna geen roet vorming.
Echter met gewoon karton en papier blijf ik wel lichte roetvorming hebben.

En nu een nieuw probleem, bij lange rechte lijnen snijd de laser niet perfect recht. Ik heb steeds kleine afwijkingen van 0.2 tot zelfs soms 0.5 mm. Een rechte lijn is dan eigenlijk een gebogenlijn.
Iemand tips waar ik moet gaan zoeken?

beertje

Dirk,
Het zou kunnen dat 1 van de stappenmotoren de snelheid verschild.
het zou kunnen dat op het bord instelpotmeters op de drivers zitten zou je dan wat meer of minder snelheid kunnen geven.
had ik in het begin ook voor bij mijn 3 d printer in de z as.

Dirkh

#6
Het zijn niet de stappenmotoren. De afwijking is op de X as en die heeft maar 1 stappenmotor.



Als ik de afstand meet tussen de afwijkingen dan is deze 75 mm ongeveer, een geleidewieltje heeft een diameter van 24 mm, dus de omtrek is ook ongeveer 75 mm.  Bij nazicht is er 1 van de 3 V-slot wieltjes beschadigd en waarschijnlijk veroorzaakt dit die gebogen lijn. Ik heb nieuwe v-slot wieltjes besteld. We zullen morgen dan wel testen als ze zijn aangekomen.

Ed ten Dam

Een aantal bedrijven die professioneel met laseren bezig zijn gebruiken laser tape.
Bijvoorbeeld deze https://lasergraaf.nl/product/laser-tape/

Het is wellicht wat veel voor de hobby, maar als je even zoekt ga je het vast in kleine hoeveelheden tegen komen.
Ik vraag me ook wel eens af of dat bedrijven die wel polystyreen platen laseren (de meeste doen het niet omdat het giftige gassen geeft) ook deze tape gebruiken om een deel van de warmte te absorberen zodat je strakke snijranden krijgt?

Ed

Koen

Dag Ed,

Ik vermoed niet dat deze bedrijven een speciale tape gebruiken.
Ik heb de onderdelen van mijn vierendeelbrug met de laser laten snijden.  Wanneer je het snijwerk bekijkt, zie je dat daar dan toch ook nog enige nabewerking vereist is.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Citaat van: Ed ten Dam op 04 maart 2020, 13:50:04 PM
Een aantal bedrijven die professioneel met laseren bezig zijn gebruiken laser tape.
Bijvoorbeeld deze https://lasergraaf.nl/product/laser-tape/

Het is wellicht wat veel voor de hobby, maar als je even zoekt ga je het vast in kleine hoeveelheden tegen komen.
Ik vraag me ook wel eens af of dat bedrijven die wel polystyreen platen laseren (de meeste doen het niet omdat het giftige gassen geeft) ook deze tape gebruiken om een deel van de warmte te absorberen zodat je strakke snijranden krijgt?

Ed

Deze tape vermijdt aanslag op de "vlakken" van het te snijden voorwerp. Niet de snijranden. Die moeten nu eenmaal "opengebrand" worden en dat zorgt voor roet/aanslag. Als je metalen laat lasersnijden zal de leverancier je wellicht vragen of je eenzijdig of tweezijdig laser-snij-folie wenst. Net om het oppervlak onbeschadigd te laten.

Ed ten Dam

Dirk,
wellicht de speling controleren op de laserkop. Als je slechts 1 motor hebt dan moet er iets speling op zitten op want als je kijkt naar het patroon dan lijkt het als de kop langzaam scheef getrokken wordt en dan weer terug loopt en dit blijft zich herhalen op je foto.

Ed

Dirkh

Ed, met het vervangen van het V-slot wieltje dat beschadigd was is het probleem opgelost.
Blijkbaar was het wieltje ergens beschadigd bij het verpakken en dit had ik niet opgemerkt. Er was een kleine beschadiging aan een kant waardoor er telkens een afwijking was bij elke omwenteling van het v-slot wieltje.

Die tape is misschien wel interessant. Spijtig dat het een rol van 100 m is. Wat veel om eens te testen.
Door de snelheid te verhogen en 3 maal te snijden op 70% van het laservermogen is het zwart aan de randen al sterk verminderd. Voor mij voorlopig voldoende.
Ik moet nog wel eens kijken wat het resultaat na het schilderen gaat zijn.