Gemengd 2-Rail en 3-Rail digitaal rijden

Gestart door janboen, 22 januari 2020, 15:21:53 PM

janboen

Binnen het Locje hebben we een oplossing ontwikkeld om op een baan met geschikt 3-rail spoor automatisch en gemengd met zowel 2-rail als 3-rail materiaal digitaal te rijden. Hoofdreden was voor ons... we hebben ongeveer evenveel leden die 2-rail als 3-rail rijden en we hebben te weinig plaats om 2 grote banen te maken dus proberen we 1 nieuwe baan voor allen te maken.
Moest iemand interesse hebben in de oplossing dan moet je maar iets laten weten.

svvander

Puur uit nieuwsgierigheid... ik wil wel is graag weten hoe jullie dit opgelost hebben :-)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

is dit zo een geheim dat het gewoon niet hier mag geplaatst worden ? We leren allen graag bij

jlvjlv

Lijkt me ook interessant als tekst in een bepaald maandblad...

Mvg

Johan

SuSke

Kan voorgaande alleen maar bijtreden. Dit opent perspectieven.

Ik vermoed dat je dan over K-rails gaat rijden, ofwel op aangepaste 2-railsporen code 100 (wielflenzen Märklin).
Je zal sowieso een multi-protocol-centrale nodig hebben om iedereen de mogelijkheid te geven om met alle materiaal te rijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

traxx2837

Is ooit al eens ergens beschreven, ik denk in een Duits tijdschrift:
Er wordt gereden op 3-rail (K) waarbij de wissels wel een ingreep vragen om de beide railstaven van elkaar te isoleren. Of C-rails, maar dan moeten alle railverbindingen aangepast worden.
Men deelt de baan op in blokken die afzonderlijk kunnen omgeschakeld worden: voeding aan middengeleider of aan de rechter railstaaf. De omschakeling volgt na detectie: komt er een trein met sleper ( of niet-geïsoleerde wielen t.o.v. beide railstaven ) aan het blok aan, wordt omgeschakeld naar de middengeleider, nadat deze "3-rail" trein het blok heeft verlaten wordt het terug in "2-rail" geschakeld. Komt er een 2-rail trein aan blijft de voeding aan de rechter railstaaf. In beide modi zorgt de linker railstaaf voor de terugvoer van de rijstroom. Men werkt dus met een aangepast bloksysteem, waarbij het systeem toelaat van treinen met beide manieren van stroomafname de baan te berijden.
Dit kan zowel analoog als digitaal maar bij digitaal is multiprotocol-besturing en decoders aangewezen om geen loks te moeten ombouwen.


ACFI

een artikelreeks in MSM en TMM is voor ons ook goed hoor.

Het hoeft niet allemaal online gesmeten te worden.

ACFI

Gert1

Citaat van: janboen op 22 januari 2020, 15:21:53 PM
Binnen het Locje hebben we een oplossing ontwikkeld om op een baan met geschikt 3-rail spoor automatisch en gemengd met zowel 2-rail als 3-rail materiaal digitaal te rijden. Hoofdreden was voor ons... we hebben ongeveer evenveel leden die 2-rail als 3-rail rijden en we hebben te weinig plaats om 2 grote banen te maken dus proberen we 1 nieuwe baan voor allen te maken.
Moest iemand interesse hebben in de oplossing dan moet je maar iets laten weten.


Als je dit bericht in de rubriek 'Aankondiging nieuwigheden' plaatst, dan verwachten we als lezers minimaal dat er een concreet product wordt voorgesteld. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Waarom plaats je het hier dan?

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

Citaat van: janboen op 22 januari 2020, 15:21:53 PM
Moest iemand interesse hebben in de oplossing dan moet je maar iets laten weten.
Intussen hebben enkelen hier al tussen de regels door duidelijk gemaakt dat ze interesse hebben, dus kom maar op met je verhaal.

raf

heb zo een systeem reeds jaren werken op zolder bij mij
alleen de midden geleider heeft altijd spanning want de twee rail trekt zich daar toch niets van aan
het zit in de blok sturingen op mijn baan die door geven van wat systeem er in het volgende blok gaat gebruikt worden
enig nadeel je mag nooit een 3 rail wagon achter een 2 rail loc hangen
en het ombouwen van de wissels valt mee als je de juiste wissels gebruikt
de oudere met de electro magneten ze langs kun je vergeten het probleem zit in het stuk wat wisselt en uit een plaatje bestaat
bij die met losse electro magneten is het zeer eenvoudig deze om te bouwen trouwens

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.