verbetering Roco T2000 intermodale wagen type Sdggmrs

Gestart door C.B., 20 januari 2020, 15:11:35 PM

C.B.

Roco heeft enige jaren terug een gelede wagen uitgebracht typisch voor het intermodale container/trailer/wissellaadbakken verkeer.
Ik was hoopvol (vermits hetzelfde model bij Kombimodell toch niet wordt uitgebracht) , tot ik de wagen zag.
Mijn reactie was één grote zucht  ... het model viel serieus tegen door zijn kleine wielen die ze eronder hadden geplaatst.
Misschien vallen enkele onder jullie hier niet over , maar ik wel.
Ik heb genoeg van deze wagens in het echt gezien (van hier tot in Keulen Eifeltor  ;D waar massa"s van die wagens staan) om te zien dat het niet klopt.
Of is het misschien expres door Roco gedaan om de puristen nog wat meer geld te kunnen uitgeven , om aan de gewenste wielasjes te geraken?

Ook staan de trailers veel te hoog in de wagen , dit wordt ook opgelost.
Het gevolg is dat ik wel enkele van die wagens in het bezit heb , maar er geen meer aanschaf vanwege dit.
Het chassis is in orde , het enige dat moet gebeuren zijn de originele wielasjes van 9mm om te wisselen met die van 11mm wielasjes.

Hieronder volgt wat ik allemaal heb gewijzigd aan het model aan de hand van enkele foto's;



Links zie je het origineel model en rechts het verbeterd model.





Je ziet op beide foto's het verschil van de aanpassingen.

De wielasjes kun je zonder problemen vervangen , en is het in principe voldoende.
Ik heb echter nog wat bijgevijld langs de onderkant , zodoende komt het chassis nog iets lager te liggen.

 

Ik heb dit gewoon met een dremeltje gedaan , de foto's wijzen op welke plaatsen ik dit gedaan heb.
Als dit achter de rug is , kun je gewoon de draaistellen terug plaatsen en dat is al dan klaar.
Ik had geschreven dat de trailers te hoog in de wagen staan , ook hier ben ik bezig geweest om het goed te krijgen.

Eerst haal ik de wielassen uit , maak een velg los en steek dan bijgevolg de resterende wielas in het bovenste gaatje (de trailer kan dan wel niet meer rijden)
Een werkje van nog geen 5 minuten.



Zie het verschil



Dan de koppelingschotel op de wagen verlagen door gewoon het onderste deel van dit Roco-deel weg te nemen , dan kan je de schotel ook in de 2 gaatjes plaatsen.



Dan krijg je het effect zoals de foto's boven.

Als je een container plaatst kun je het onderste steunlatje zwart verven , dan valt dit niet meer op.



Als laatste nog zo een wagen in de rijdende dienst.



Misschien een inspiratie voor jullie.  8)
Groetjes.
Claudio.

Rangeerduivel

Citaat van: C.B. op 20 januari 2020, 15:11:35 PM

Zie het verschil

Dat is een correcte aanpassing Claudio.
Die trailertjes worden gemaakt/verkocht in "rijdende" toestand.
Wanneer die op een spoorrijtuig geplaats wordt laat men de lucht uit de veerbalgen dmv een speciaal daarvoor dienende hendel.(kan ook hoger gezet worden voor eventueel beladen aan een kaai oid)
Dat verklaart dan het hoogteverschil.
In zijn laagste stand kan de echte trailer dan ook niet rijden, hij heeft dan nl geen vering, maar als er toch mee gereden zou worden springt die hendel automatisch terug in zijn middenstand zodat de trailer terug op zijn normale hoogte komt te staan.

veel werk maar knap en realistisch resultaat! 8)

;)

C.B.

Dank je wel Rudy en ook voor de bijkomende info.

Feitelijk jammer dat het zo veel meer werk is , het zou feitelijk van de eerste keer goed moeten zijn. zeker als de aanschafprijs van zo'n wagen toch niet goedkoop ligt.
Groetjes.
Claudio.

ERVIN

Over de wielen hadden wij het al eens gehad hé Claudio , van de trailers wist ik niet dat die te hoog stonden , dus dat heb ik , dankzij je duidelijke uitleg  ,ook even aangepast , oogt nu inderdaad een pak beter. ;)

C.B.

Ik was al lang van plan om een verslag te schrijven over deze wagens.
Ik ben blij dat dit dient voor verdere inspiratie aan anderen. (dank je Erwin , trouwens)

En Erwin , toen had ik maar even de tijd om beperkt te antwoorden op je mail. (de toegestuurde foto's had ik al van vroeger)
Ik heb nu pas een beetje tijd genomen om deze nieuwe en duidelijkere foto's te maken , geschikt om op het forum te delen en bijhorend verslag te schrijven. 8)
Groetjes.
Claudio.

ronny-vdv

Heb je soms een artikelnummer van de wielasjes ?
Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

C.B.

Citaat van: ronny-vdv op 21 januari 2020, 19:45:10 PM
Heb je soms een artikelnummer van de wielasjes ?
Bedankt,

Zal iets voor straks zijn , ben net terug met een GXN goederentrein vanuit Keulen.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Citaat van: C.B. op 23 januari 2020, 01:06:00 AM
Citaat van: ronny-vdv op 21 januari 2020, 19:45:10 PM
Heb je soms een artikelnummer van de wielasjes ?
Bedankt,

Zal iets voor straks zijn , ben net terug met een GXN goederentrein vanuit Keulen.

Roco 40198.
Groetjes.
Claudio.

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv