MSM 199

Gestart door Geert, 20 januari 2020, 12:36:38 PM

doomslu

Citaat van: svvander op 25 januari 2020, 09:52:36 AM
Peter, er was al een topic over MSM 199...  ;)
Ik heb ze samengevoegd.

@Peter, bedankt voor die "oude dag".  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 25 januari 2020, 11:13:14 AM
[@Peter, bedankt voor die "oude dag".  ;)
ne keer plagen hé Luc, dat is niet altijd om liefde(in mijn geval toch zeker niet) vragen ! Maar van die baan is wel gemeend !

doomslu

Ik kan er tegen hoor, Peter.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

enkele (geen negatief bedoelde, wel informatief) opmerkingen ivm dat artikeltje over de seinsturing:

om een vbv-seintje aan te sluiten worden transistoren tussen geschakeld. Dat is een plausibele oplossing wanneer
je aan de sketch niks wil veranderen.
Het makkelijke aan dingen als Arduino's is echter net dat je heel wat hardware geklieder kan omzeilen door wat
tekst, punten en komma's te veranderen of verzetten.  Het vbv-sein kan je dus ook op een uitgang (of beter: op een als uitgang ingestelde pin) aansluiten, je moet dan gewoon omgekeerd denken: moet de lamp branden, dan schakel je de uitgang LOW.

Er wordt gesproken over de Void Setup en de Void Loop.
Void wil alleen maar 'leegte' zeggen, Setup() en Loop() zijn functies, of subroutines.
In C en C++ wordt het woordje void al wel eens voor de functienaam en eventueel tussen de haakjes geplaatst.
Met zo'n functies kan je bewerkingen doen en het resultaat in een of andere vorm beschikbaar maken, retourneren wordt ook gezegd. Een functie die bvb een deling van twee getallen doet zou het resultaat en de rest kunnen retourneren. Getallen dus, en voor de functie zal dan bvb int of long staan om aan te geven welk variabeletype het geretourneerde resultaat is. Dat is belangrijk om in de beperkte geheugenplaats die de processor ter beschikking heeft een of meerdere bitjes te reserveren voor het plaatsen van die waarde.
Het is ook perfect mogelijk om een functie iets te laten doen, bvb een sein op rood zetten, zonder dat er een resulterende waarde of zo terugverwacht wordt. Er hoeft dus voor die functie niet één bitje in het geheugen gereserveerd te worden om 't resultaat in te stockeren. Lekker plaatsbesparend, en de output van de functie wordt dan niks, of void.

Setup() en Loop() zijn dergelijke uitvoerende functies.






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Thommy

Citaat van: oebr op 03 februari 2020, 11:42:01 AM
enkele (geen negatief bedoelde, wel informatief) opmerkingen ivm dat artikeltje over de seinsturing:

om een vbv-seintje aan te sluiten worden transistoren tussen geschakeld. Dat is een plausibele oplossing wanneer
je aan de sketch niks wil veranderen.
Het makkelijke aan dingen als Arduino's is echter net dat je heel wat hardware geklieder kan omzeilen door wat
tekst, punten en komma's te veranderen of verzetten.  Het vbv-sein kan je dus ook op een uitgang (of beter: op een als uitgang ingestelde pin) aansluiten, je moet dan gewoon omgekeerd denken: moet de lamp branden, dan schakel je de uitgang LOW.

Er wordt gesproken over de Void Setup en de Void Loop.
Void wil alleen maar 'leegte' zeggen, Setup() en Loop() zijn functies, of subroutines.
In C en C++ wordt het woordje void al wel eens voor de functienaam en eventueel tussen de haakjes geplaatst.
Met zo'n functies kan je bewerkingen doen en het resultaat in een of andere vorm beschikbaar maken, retourneren wordt ook gezegd. Een functie die bvb een deling van twee getallen doet zou het resultaat en de rest kunnen retourneren. Getallen dus, en voor de functie zal dan bvb int of long staan om aan te geven welk variabeletype het geretourneerde resultaat is. Dat is belangrijk om in de beperkte geheugenplaats die de processor ter beschikking heeft een of meerdere bitjes te reserveren voor het plaatsen van die waarde.
Het is ook perfect mogelijk om een functie iets te laten doen, bvb een sein op rood zetten, zonder dat er een resulterende waarde of zo terugverwacht wordt. Er hoeft dus voor die functie niet één bitje in het geheugen gereserveerd te worden om 't resultaat in te stockeren. Lekker plaatsbesparend, en de output van de functie wordt dan niks, of void.

Setup() en Loop() zijn dergelijke uitvoerende functies.

Oebr, ik begrijp dat jij een pak kennis hebt van arduino. Van mij is dit nihil, ik kan wel wat aanmodderen en dingen fixen maar om zo een complete sketch aan te passen. Ik ben blij dat ze die basis geven.
Nu, niets houdt u tegen om de aangepaste versie, aan te geven en te laten plaatsen op de site. Een extra of correctie in het volgende nummer zijn altijd mogelijk
Greetz

Thommy

oebr

#21
ik zou voor Staf eens een beschrijving moeten maken van een seinaansturing, aangezien die seinen in beide vormen (gemeenschappelijke Anode en gemeenschappelijke kathode)  bestaan zal de sketch zeker ook in 2 versies komen.
Zodra ze klaar zijn zullen ze allebei ook hier op 't forum gepubliceerd worden, inclusief wat uitleg over hoe ze tot stand kwamen he.

Als je wat info wil over het gebruik van Arduinootjes kan je ook dit documentjes eens bekijken:

http://belgie-belgique-belgien.be/msm/servocalibrator.pdf

Heb ik net afgewerkt, je kan zien hoe een spanning ingelezen wordt, hoe een servo aangestuurd wordt en hoe
je een display kan gebruiken.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992