Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Digikeijs Dr 4024 servodekoder aansturen 3-weg-wissel

Gestart door 755philippe, 17 januari 2020, 21:46:43 PM

755philippe


Hallo allemaal,
Ik heb een marklin 3-wegwissel 2260 waarvan ik de aandrijving heb verwijderd en vervangen door 2 servo's. De aansturing zou moeten gebeuren door de ecos en de servodekoder is van Digikeijs. Nu heb ik in de ecos een 3-weg wissel aangemaakt maar stoot op het probleem dat de standen van de 2 servo's niet juist overeenkomen met de werkelijke stand. Bij de Digikeijsdekoder heb ik 2 servo-adressen aangemaakt waar de standen van de servo's zijn geprogrammeerd. Heb bij elke servo de standen omgewisseld maar helaas komen ze nog niet uit. Iemand een idee hoe ik aan de juiste standen kom. Links en rechts kloppen maar dan is rechtdoor fout en als ik het wijzig klopt rechtdoor maar dan klopt de rest weer niet. Heb praktisch alle mogelijke kombinaties uitgeprobeerd. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Mvg


755philippe

755philippe

Niemand op het forum die weet hoe je dit moet instellen ???

755philippe


Michael

Philippe, ik heb wel belangstelling in je oplossing, ik heb nog zo'n decoder liggen en eveneens een driewegwissel, maar dan 2 rail. Moet er nog mee aan de slag.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

755philippe


Michael, ik zal al maar zeggen dat het niet zo simpel is. Ik werk met de Ecos van Esu dus heb ik eerst 2 gewone wissels ingebracht met resp adres 11 en 12 in mijn geval. Dan moet je eerst je module van Digikeijs een adres geven. Dit doe je door op het knopje van de decoder te drukken en de rode led brandt. Vervolgens de eerste wissel of servo schakelen en je decoder is geadresseerd voor de 4 opvolgende uitgangen. Led is ondertussen ook gedoofd. Eerst een lok aanmaken met adres 9999. Nu de wissel of servo schakelen vervolgens op het knopje duwen en nu kan je de stand van de servo bepalen door met de rijregelaar te draaien. Als het ok is op f1 aan en f1 uit drukken. Vervolgens de 2 de stand van de servo bepalen en als het ok is f2 aan en uit schakelen. Om naar de andere wissel te gaan moet je fO aan en uit schakelen. Een driewegwissel is eigenlijk een links en rechtse wissel. Als je het programmeren wil afsluiten gewoon op het knopje duwen. Dan even testen of de wisselstanden kloppen en eventueel de stand wijzigen door via cv's te funktionmappen. Het icoon van je 2 wissels vervangen door een 3-weg wissel. De ecos geeft automatisch 2 adressen aan een 3-wegwissel. Ik had het probleem dat ik de volgorde van de 2 servo's moest omkeren. Jij werkt met 2-rail daar zul je nog iets moeten invoeren op de 4 extra adressen om de polariteit van je wissel aan te sturen maar dit heb ik bij 3-rail niet nodig. Bij de wissel kun je nog allerlei zaken instellen via cv om de snelheid van je wisseltongen te verlagen om het zo natuurgetrouw na te bootsen. Hopelijk ben je wat mee met mijn korte uiteenzetting van de Dr 4024.
Mvg


755philippe