Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ruhr-Lippe Dampftriebwagen in 0e (1:45)

Gestart door Cord, 16 januari 2020, 12:05:07 PM

Cord

Dampftriebwagen
De Märklin 3425 Dampftriebwagen 'Kittel' heb ik altijd een fascinerend exemplaar gevonden.


Deze Kittel-Dampftriebwagen was ooit in bedrijf op de Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen.


In veel te veel gevallen slaan fabrikanten van modeltreinen er maar een slag naar en als het een beetje lijkt dan is het vaak mooi genoeg. Maar in dit geval heeft Märklin een natuurgetrouwe weergave van het origineel van de band laten rollen.


Deze smalspooruitvoering van een Dampftriebwagen heeft gereden op de Ruhr-Lippe Eisenbahn. In tegenstelling tot het Kittel-model is dit een gelede-uitvoering en heeft twee aangedreven assen.


Egger Bahn (Jouef) heeft ooit een Ruhr-Lippe Dampftriebwagen uitgebracht in H0e. Net als het grote voorbeeld ook als gelede-uitvoering maar dan een stuk korter. Dit exemplaar van Egger-Bahn ziet er op meer punten wat anders uit en eerlijk gezegd heb ik van deze uitvoering nooit echte foto's gezien, dus ik denk dat dit een fantasiemodel is. Geeft niks, want in smalspoor is bijna alles mogelijk en het blijft een leuk gevalletje.

Het plan
Onlangs heb ik een partijtje Magic Train materieel van Fleischmann aangeschaft en ben ik al een tijdje aan het verzinnen wat ik daar voor geinigs mee kan doen. Inmiddels heb ik bedacht dat ik iets wil bouwen dat lijkt op dat Egger-Bahn Dampftriebwagentje.


Deze feestwagon zat bij de aankoop. De balkonhekjes zaten er los bij.


En dit onderstel van een Anna Werklocje kan dienen als aandrijving.


Deze Wagon heeft vier ramen en daar moet nog een deur bij komen, dus moet de zaag er in om 'm iets langer te maken. Er komt een nieuw onderstel onder met achteraan de wagon een draaistel met twee assen; net als bij het model van Egger-Bahn.


De kopse kant van de wagon gaat eraf, aan weerszijden van de deur komen ramen en dan zou het de voorkant van deze Dampftriebwagen kunnen worden.
Net als het Egger-Bahn-model wil ik er een gelede-uitvoering van maken en dat wordt nog wel een dingetje waar precies het draaipunt zou moeten komen.
Dit is is eigenlijk alleen nog maar een plan en niets meer dan dat, dus schiet er maar op los.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Peter

Prachtig model overigens die Kittel.
Heb er ooit verschillende viir een aantal mensen moeten bouwen in H0 van Merker & Fischer.
Die waren ook heel mooi alleen de rij-eigenschappen waren niet optimaal.
In H0 zijn er nu overigens kant en klare van Märklin / Trix. Fijner modelletjes en zeer goede rij-eigenschappen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Cord

Aandrijving en rij-eigenschappen is met name bij eigengebouwde projecten natuurlijk wel een dingetje. Op dit moment ben ik mezelf vooral aan het oriënteren en voordat ik opnieuw een wiel ga uitvinden, kijk ik vooral wat anderen gemaakt hebben.


Voordeel van dit Anna-onderstel is dat het rijdt vrij behoorlijk en is, omdat het H0 is, ook redelijk slank uitgevoerd. Dat betekent dat ik in 0e nog wel wel wat speelruimte heb. Omdat op de plek waar de motor zit waarschijnlijk het draaipunt moet komen, kan ik de behuizing van het motortje eventueel nog wat afslanken.


Bron: Modelengineeringwebsite.com
Bij deze tekening vind ik de ketel wat te ver naar voren staan, waardoor er voor de stoker en de machinist niet zo heel veel ruimte overblijft. Bovendien zou de ketel meer naar achteren geplaatst, het motortje buiten beeld houden.
Als ik het voorste deel -voor de kijkers links- iets langer zou maken dan kloppen de verhoudingen ook wat beter: 1/3 voor het machinistenhuis en 2/3 voor de wagon.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Interessant project. Alvast veel succes !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#4
Gebruik aub de website van die John Tom niet. Die kerel doet niets dan plannen van anderen stelen, de schaal wat aanpassen (meer dan x2 of x1/2 doet hij ook niet) en ze voor zijn plannen laten doorgaan. Hij heeft er zo ook al van de KMYCA gepikt en van degelijke nederlandse modelbouwers.

Als je de originele plannen wil, voor 45mm spoor (IIm) ga dan direct naar de bron van J.P. Duval. http://jpduval.free.fr/ Die man is ook heel toegankelijk en antwoord op email. Wel in het frans, maar kom. Dit is wel een live steamer. Daarom dat de ketel waarschijnlijk niet echt op schaal is, die moet werken...

Sorry, maar ik kan die idioot John Tom niet luchten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Cord

#5
Citaat van: Havoc op 18 januari 2020, 12:22:21 PM
Gebruik aub de website van die John Tom niet. Die kerel doet niets dan plannen van anderen stelen, de schaal wat aanpassen (meer dan x2 of x1/2 doet hij ook niet) en ze voor zijn plannen laten doorgaan. Hij heeft er zo ook al van de KMYCA gepikt en van degelijke nederlandse modelbouwers.
Sorry, dat wist ik niet. In mijn zoektocht naar bruikbare informatie kom ik van alles tegen.
Inmiddels heb ik ook de foto's gevonden van de L'autorail à vapeur van Jean-Robert Billière: foto's

Citaat van: Havoc op 18 januari 2020, 12:22:21 PM
Sorry, maar ik kan die idioot John Tom niet luchten.
Als bron voor de tekening noemt die John Tom: Julius de Waal.
Dank voor je info.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik ben nog even verder gegaan met het uitwerken van mijn Dampftriebwagen-plannen:


De balkons aan beide zijden van deze wagon komen te vervallen dus moet er in het midden een deur komen. Volgens mij is de meest makkelijke manier om de wagon in het midden door te zagen en komt op de plek van de zaagsnede een deur. Daarmee wordt het spul wel wat langer. Maar voordat ik de zaag erin zet eerst nog wat uittekenen.


Deze verlengde, gelede uitvoering heeft achter nu nog één as. Om een R45º bocht te kunnen nemen, moet er waarschijnlijk een twee-assig draaistel onder. Maar voordat dit ding gebouwd gaat worden, maak ik eerst het onderstel en doe ik een rijtest en dan zie ik wel of het een beetje wil rijden. Het draai- of scharnierpunt van het spul zit boven het achterste wiel van de aandrijving. Ik weet nog niet of ik het eerste raam van de wagon ga blinderen, zoals het H0e-modelletje van Egger-Bahn.


Als voorkant van het machinistenhuis gebruik ik een van de kopse kanten van de wagon. De voor- en achterkant van deze Dampftriebwagen worden dus hetzelfde; er komen nog wel twee ramen bij.
Enfin, de schiettent is open.
 
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing