Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische seinen

Gestart door perk, 12 januari 2020, 16:26:56 PM

perk

ik heb wat foto's bekeken en ook de oudere die ik zelf genomen heb (zoals deze)



de kapjes zijn inderdaad iets te lang, echter ik denk dat ze toch veel groter zijn dan bij sommige modelbouw seinen die ik al gezien heb.

Dus mits wat gokken heb ik een aanpassing gemaakt.
17% korter en een ander zijprofiel zou het iets beter moeten laten uitkomen


bellejt

dit ziet er heel goed uit. Komen de 2 soorten platen er ook ? Er is nl een afgeronde zoals op de foto maar meestal is het gewoon een rechte vorm.
Als het printen van dat stangetje te moeilijk is mss gewoon niet printen.Is makkelijk te maken met wat messing draad.

perk

ja, eerst ga ik versie 2 afwerken en nog eens afprinten en schilderen zodat ik zeker ben van alles.

Dan pas ik de aanpassingen toe op mijn eerste modern ontwerp.
echter... dat is totaal gebaseerd op eigen metingen en dus een andere paal, andere kooi etc... .   Ik heb die nog nooit helemaal gemonteerd met verf.
in de club is de DC baan epoc IV dus men had dit ook al "besteld"



het stangetje wou ik origineel met een messing staafje doen maar wat een prutswerk om mooi gaatjes te maken en te monteren zonder vouwen te maken.
Dus dacht ik - ik ga het gewoon eens proberen te printen en het lukte nog ook  :o


bellejt

mooi.Ik print gewoon de plaat uit met printer.Al dan niet op fotopapier.Dan gewoon gaatjes kloppen en over de plaat kleven.Veel netter dan schilderen.Dan is het wel makkelijker als het stangetje er niet zit.Met messingdraad of tuindraad zwart is dat simpel te plooien hoor.Ik heb hier van bij ali zo een set boortjes die het makkelijk maken in de hand gaatje te boren en met drupje secondenlijm op het draadje is het zo gemonteerd.

Peter

Jaren geleden had Frank (FBM) een heel goede oplossing. De seinplaat zelf was in messing met een groef in voor de witte lijn. Deze lijn was een apart deeltje eveneens in messing die je na het zwart schilderen van de plaat, nadat je die lijn wit geschildert had precies in dat groefje kon lijmen.
Werkte perfekt.
Vind het nog altijd heel spijtig dat Frank hiermee is (moeten >:( >:( >:() stoppen.
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

die seintjes heb ik hier nog liggen als bouwpakket.Ik heb al mijn gegevens ooit doorgespeeld aan een firma die de produktie ging overnemen maar nooit meer iets van gehoord

perk

Citaat van: Peter op 14 januari 2020, 09:33:04 AM
Jaren geleden had Frank (FBM) een heel goede oplossing. De seinplaat zelf was in messing met een groef in voor de witte lijn. Deze lijn was een apart deeltje eveneens in messing die je na het zwart schilderen van de plaat, nadat je die lijn wit geschildert had precies in dat groefje kon lijmen.
Werkte perfekt.
Vind het nog altijd heel spijtig dat Frank hiermee is (moeten >:( >:( >:() stoppen.

interessant idee...   momenteel is de witte lijn een verhoging van 0.1 mm op de plaat.  Met een dun penseel kan je zo redelijk goed de lijn schilderen zonder het zwart te raken.
Bij de closeups lijkt het slordig maar gewoon op afstand is het redelijk netjes hoor.

ik weet niet op zo een lijn apart printen en ergens in een groef lijmen zou werken gezien de dikte, vervormingen en toleranties die we hebben.    Ik ga het toch eens proberen.


Johnnytrein

Ik lees hier iets van FBM wat ik niet wist namelijk dat hij is moeten stoppen kan u mij wat meer uitleg sturen aub?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Op mijn draadje van jaren geleden; "FBM seinbrug" staat een (gedeeltelijke) uitleg
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

geloof dat FBM er moeten mee ophouden is om gezondheidsredenen.Verder leverde hij mooi materiaal.Denk dat ik hier nog foto's van staan heb

Koen

Citaat van: bellejt op 14 januari 2020, 15:35:22 PM
geloof dat FBM er moeten mee ophouden is om gezondheidsredenen.Verder leverde hij mooi materiaal.Denk dat ik hier nog foto's van staan heb

Helaas niet Johnny. Ik heb heel veel contact met Frank gehad (ook nadat hij gestopt is). Ik ga niet in detail gaan maar als je weet dat er bedreigingen van bepaalde fabrikanten kwamen ...
Dat alles heeft hem doen besluiten te stoppen.
Een overname is uiteindelijk niet doorgegaan om verschillende redenen.
Ik heb zelf ook nog een hoop materiaal van hem liggen. Het zijn prachtige seinen maar helaas wordt het licht doorgegeven door lichtgeleiders maar daar valt wel een mouw aan te passen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

perk

Die tip om de witte lijn apart te doen is een goede.

Dat lukt dus prima.



in plaats van een verhoging, is nu de lijn 0.3 mm verzonken.   Er is een aparte STL voor de lijn die ietsje (ik dacht 0.05mm per kant) kleiner is.   Dat past perfect in de uitsparing na geschilderd te zijn, zelfs zonder lijm.



ik moet blijkbaar wel nog een paar stringing draadjes wegwerken, met het blote oog (en loepe) had ik die niet eens gezien.

'k gebruik trouwens Vallejo OFF-WHITE en niet gewoon fell wit als kleur.  DAt vind ik iets zachter en natuurlijker. 


hapkin


Herwig

[ het merk van   Boelens Frank Messing  was  B . F . M . ( zie artikel in één van de vroege MSM's  ..ook alweer zolang geleden) ]

bellejt

koen, mooi te weten.Aanpassen met mini leds is geen probleem.De andere onderdelen zijn prachtig in messing.