Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Siergevelstenen in H0 ??

Gestart door Peter, 10 januari 2020, 18:21:29 PM

Peter

Bestaan er muurplaten in H0 met siergevelstenen zoals afgebeeld op de hierbij gevoegde foto.
Of anders
Is het soms mogelijk om zo'n muurplaten te frazen, te laseren of iets dergelijks.
De gevelstenen zijn aan de randen, zoals te zien op de foto afgeschuind
De afmetingen heb ik helaas niet (ben het papiertje verloren) dus dat zal voor de volgende keer zijn als we in Middelkerke zijn.

DSCN3929 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

zijn zogenaamde  'Metro' - tegeltjes   ( ook in  in zwart & wit )

Paulogic

Hmmm, laseren zal wel zo fijn kunnen maar het zijn die minuscule afgeschuinde randjes.

De tegeltjes zelf zullen glad zijn, want ik gebruik daarvoor MDF geschikt voor laser en dit is redelijk "glad" of "effen" of...
Maar de  afgeschuinde groefjes zouden moeten gegraveerd worden = weg gladheid.
tevens vermoed ik zelfs dat hierdoor het meer op gewone bakstenen zal gelijken dan op die Metro-tegeltjes.

Beste oplossing, denk ik dan : gewoon afdrukken. De meeste printers zijn tegenwoordig hoog genoeg van resolutie (1200 dpi)
dat de kleine kleur schakeringen en schaduwen die de look van deze tegeltjes zo typisch maken, wel tot hun recht zal komen.
Als je dan op iets gladder papier afdrukt of glossy, zoals vele merken dit noemen, zou het wel eens mooie resultaten kunnen geven.
Kleven van de prints mag met spuitlijm geen probleem zijn, of je drukt direct af op grote etiketten.

my 2 cents, natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

Peter

#3
Het is voor onderstaand gebouw.
Ik dacht dat er misschien een mogelijkheid was om dat steen motief  in polystyreen of zoiets te laseren, graveren en dan zelf met een dun en scherp vijltje de schuine kanten van de stenen te krassen. T'is maar een idee hé

DSCN1989 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

mss moet dit wel haalbaar zijn met 3d printing.

evan

Op Ho Schaal ga je die schuine kantjes niet zien.  Gewoon baksteenmotief laseren in MDF of speciaal karton of baksteenplaten uit de handel en correct schilderen.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Citaat van: evan op 11 januari 2020, 14:30:37 PM
Op Ho Schaal ga je die schuine kantjes niet zien.  Gewoon baksteenmotief laseren in MDF of speciaal karton of baksteenplaten uit de handel en correct schilderen.
Ik denk het ook. De details zijn te klein.
Wat wel belangrijk is voor een goede weergave op schaal: glad en blinkend maken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ronaldk

Inderdaad. De groeven zullen te klein worden in H0 om echt de schuine kant te zien. De uitstraling dus glad en blinkend is belangrijker voor dit soort dingen. Dan is mogelijk de keuze van het materiaal waar het uit gaat komen belangrijkere keuze. Styreen bijvoorbeeld is al mooi glad.

Groet Ronald.

Peter

Heeft iemand toevallig al een foto van deze tegels in H0
Mij is het in elk geval nog niet gelukt zoiets met de hand te maken. Als kopie op papier is het toch niet ideaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

Val-Rikard

Citaat van: Peter op 02 juni 2020, 14:58:47 PM
Heeft iemand toevallig al een foto van deze tegels in H0
Mij is het in elk geval nog niet gelukt zoiets met de hand te maken. Als kopie op papier is het toch niet ideaal.

Onderstaande gevel is met de hand gegraveerd, ik denk dat het perfect mogelijk is dit te laseren in glad karton. Het geveltje dat ik met de hand gegraveerd heb is uit plastiek.
Ik weet niet of je het MSM nummer van vorige maand hebt, maar daar staat in uitgelegd welke de mogelijkheden zijn van een betaalbaar laser- graveertoestel  (249 Euro).
Met dit toestel kan je om het even welke gevel perfect nabouwen. De schuine kantjes niet, maar die zijn bijna niet waar te nemen in HO.


bekie

Is wel een leuke boom tussen de twee garage inritten.
 

Cord

#11
Wat al eerder is genoemd is dat je de afgeschuinde kanten van deze metrotegels in 1:87 niet zult zien. Bepaalde baksteenplaten hebben een scherpe, maar minder scherpe voeg en met perfect en strak schilderwerk kom je denk ik een heel eind in de buurt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Dvroonen

Ik denk dat je het toch te ver gaat zoeken .Stel dat een voeg 2 cm is ,in Ho is dat dan 0.0229 mm ik denk dat een laserstraal wel dikker is .Ik heb mij wat bakstenen gekocht in Ho voor wat te proberen ,als ik die gewoon op elkaar stapel is de voeg al te groot voor Ho
 

vlummens

2 cm = 20 mm
in H0   20/87 = ~0.23 mm

0.2 is te laseren
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

SuSke

standaardvoeg in metselwerk is 10mm

dus de graveerlijn moet dan 0,11mm zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.