Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kelderspoor - poging tot baanplan

Gestart door Stieven76, 09 januari 2020, 21:56:36 PM

Stieven76

In een aantal weken zou ik een plaats hebben om toch iets meer dan enkel een module te bouwen en zou ik eindelijk met treintjes nog eens kunnen laten rijden.  ;D

Ik heb de beschikbare ruimte uitgetekend en geprobeerd om een sporenplan te maken maar valt dat even tegen  :o
Ontelbaren prentjes en baanplannen heb ik al bekeken maar ik zie het niet meer.
Na een aantal maal alles leeg gemaakt te hebben, heb ik maar wat geknoeit met het schaduwstation.

Rails zou ik van Peco/Tillig nemen, H0, code 83. DCC.
Bedoeling is van een klein rondlopend lijntje te maken met daar hier en daar een aftakking op. Meer info op het plaatje zelf.

Moest er iemand wat leuke ideetjes hebben, altijd welkom.

opzet_kelderspoor by Stieven Hultermans, on Flickr

Groot is het allemaal niet, maar aan mijn tempo jaren lang plezier verzekerd  ;D

oebr

#1
suggestie:

als je dat uitneembaar stuk weg zou laten en op de lokatie 'rangeerterrein' ook een kopstationnetje (eventueel schaduwstation of fiddle-yard) legt kan je m.i. een leuk h/w verkeer simuleren dat je ook best lang zou kunnen boeien (veel rangeer- en omloopwerk in plaats van in een lusje te rijden) en dat bovendien de realiteit beter benadert.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

OlivierV

Stieven,

Past je huidige module er niet ergens tussen?

Nu als je van 0 begint, op die smalle kant zou ik over de gehele lengte 3m80 als ik het goed heb een 4 of 5-sporig schaduwstation aanleggen. Met langere sporen, ok je zal met kortere stammetjes rijden, maar je kan er alleen maar het plezier van hebben.

Dat ene stuk is maar 25cm breed waar nu de opstelsporen liggen? Dat kan geen 30 zijn?
Ik zal anders vanavond eens een schetsje maken en hier posten. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

#3
"...Rails zou ik van Peco/Tillig nemen, H0, code 83. DCC...."

'Europees'   H0-spoor van   Tillig (of Roco)                        is code 83
'Europees'   H0-spoor van   Peco-Streamline (of Weinert)   is code 75

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 11 januari 2020, 17:15:17 PM
Stieven,

Past je huidige module er niet ergens tussen?

Nu als je van 0 begint, op die smalle kant zou ik over de gehele lengte 3m80 als ik het goed heb een 4 of 5-sporig schaduwstation aanleggen. Met langere sporen, ok je zal met kortere stammetjes rijden, maar je kan er alleen maar het plezier van hebben.

Dat ene stuk is maar 25cm breed waar nu de opstelsporen liggen? Dat kan geen 30 zijn?
Ik zal anders vanavond eens een schetsje maken en hier posten. ;)

Hey Olivier. Mijn huidige module ga ik niet meer gebruiken. Dat was eerder een test en om me wat bezig te houden tot ik ooit eens wat meer plaats zou hebben.
Dus ik begin gewoon opnieuw  ;D
Het smalle stuk van 25cm zou ik het liefst zo houden omdat daaronder mijn werkbank zou moeten komen, +- 60cm diep.
De suggestie om van de hele smalle wand een langer schaduwstation te maken is wel niet slecht. Ga ik ook eens proberen te tekenen.
Merci voor je schets en het meedenken  ;D

Ik heb ondertussen zelf nog wat zitten prutsen in Scarm, zal hier later ook een update plaatsen.

Stieven76

Citaat van: Herwig op 12 januari 2020, 12:56:23 PM
"...Rails zou ik van Peco/Tillig nemen, H0, code 83. DCC...."

'Europees'   H0-spoor van   Tillig (of Roco)                        is code 83
'Europees'   H0-spoor van   Peco-Streamline (of Weinert)   is code 75

Ik heb nog wat flex van Peco code 83 liggen, die gebruik ik dan wel voor in het schaduwstation. Code 83 flex van Roco heb ik ooit eens ergens bij gekregen, die kan ik dan voor in de zichtbare delen gebruiken. Bedankt voor de info :)

OlivierV

Tip voor je schaduwstation (schets zal voor later zijn)

Neem code 100 van Peco wissels en stukken flex code 100 die je goedkoop op de kop kan tikken. (soms bij cc-rails, of gt-flex ...)
De wissels zijn relatief goedkoop en zeer betrouwbaar.

Aangekleed deel inderdaad tillig code 83 of wat ook mooi is, peco code 75 ;)
Die 25cm zou normaal ok moeten zijn, al werkt 30cm soms iets handiger voor 5 sporen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Ik heb ondertussen zelf nog wat verder getekend :)
Schaduwstation zoals Olivier's suggestie, is idd wel beter.
Kleine halte voorzien in de rechter kant. Aftakking naar 2 opstelsporen voor aan een kade (water) of een fabriek.

Ik heb overal R3 bogen van Tillig gebruikt. Ik zal dat wel in flex uitvoeren maar het was handiger om de boogstraal zo te zien.

Suggesties voor het bovenste deel zijn altijd welkom, alsook opmerkingen over de rest :)

opzet_kelderspoor_2 by Stieven Hultermans, on Flickr

gardevil

Ik zou ervoor zorgen dat in je schaduwstation je sporen overal even lang zijn.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PeterVG

Citaat van: gardevil op 13 januari 2020, 09:39:35 AM
Ik zou ervoor zorgen dat in je schaduwstation je sporen overal even lang zijn.
Dat heb ik net niet gedaan. Naast motorwagens rij ik met lange goederentreinen. Elke trein heeft zijn opstelspoor met de nodige lengte, kort of lang.

gardevil

Maar zo verlies je wel wat opstellengte en je kan eventueel twee treinen op een spoor zetten (bij korte(re) treinen).
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

OlivierV

Gaat al meer in de richting Stieven,

Maar links inde ene hoek zou ik met Peco ST245 of 244 werken, gebogen wissel, waarvan de stralen ruim genoeg zijn.
Mijn tekening laat nog even op zich wachten, maar binst rijpt ze wel al in mijn hoofd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Poging nr 3.
Ik had van Olivier een aanpassing gehad om het schaduwstation wat langer te maken, dat ga ik hierin eens proberen aan te passen.
Het onderstaande probeersel is nog van mezelf.
Al met al ben ik al redelijk tevreden. Het stationnetje rechts met de aftakking naar de loskade, al dan niet aan het water. Met een valse wand waartegen dan een half reliëf fabrieks gebouw of pakhuis kan komen.
Links onderaan dan een kleine locomotief werkplaatst met een segment draaischijf. Plaats voor een grote draaischijf heb ik niet, vandaar de optie voor een segment draaischijf.

Het rondlopende spoor heb ik behouden omdat ik soms gewoon eens wil zitten en de trein zachtjes zien rijden. Eventueel automatisch afwisselend maar dat zie ik nog wel, eerst het sporenplan afwerken.
Het bovenste centrale deel geeft me hoofdpijn. Ik heb nog altijd geen idee voor dat stuk. Momenteel heb ik daar een asymmetrische 3weg wissel van Roco voorzien, maar mss hoeft dat zelfs niet.
Ik ben aan het kijken naar iets timesaver-achtig waar wat leuke rangeerbewegingen mogelijk zijn. HELP :)

Suggesties, opmerking, aanvullingen, ..

voorlopig plan_3 by Stieven Hultermans, on Flickr

SuSke

zoek even op het grote internet naar timesaver en je vindt een massa voorbeelden.

anders gewoon het schema even schetsen en een paar keren draaien en spiegelen tot je iets vind dat naar je zin is. Zo heb ik Marchan'Dix ook ontworpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

In 3D train studio is er zelf een prachtig voorbeeld van een timesaver, ingewerkt in een baan.  Speel ook met de gedacht om iets gelijksaardigs in de baan mee op te nemen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be