Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Arnold Lineas speciale livrei

Gestart door railrunner, 07 januari 2020, 18:06:14 PM

railrunner

Beste N-spoorder,

Freebit heeft aan zijn invoerder de vraag gesteld om een lok te laten bedrukken bij Arnold, speciale versie Lineas (zie foto's bij bijgevoegde links), dit speciaal voor de belgische N-spoorder.  Mooi initiatief dunkt me.  Deze lok is zowel analoog als digitaal te bestellen/reserveren bij hen.  Heb je interesse, reserveerer er dan eentje (of meerdere) bij Freebit.  Je hoeft geen voorschot te betalen, je bent je geld dus niet kwijt, enkel bij voldoende interesse zal deze vervaardigd worden (en eventueel afgerekend) worden.  Deze lok is enkel en alleen te bestellen bij Freebit!!!

Link:

analoog : https://www.n-spoorstore.nl/arnold-hnxxxx-sncb-e-loc-lineas-locomotive-(model-onder-voorhoud-van-voldoende-afname)-arnhnxxxx-32040?lang=nl

digitaal : https://www.n-spoorstore.nl/arnold-hnxxxxd-sncb-e-loc-lineas-locomotive-digitaal-(model-onder-voorhoud-van-voldoende-afname)-arnhnxxxxd-32051?lang=nl


Nieuwigheid van Fleischmann voor half 2020:  Fleischmann 837701: RILS wagen B-cargo

Vanaf nu beschikbaar: Arnold HN6431 SNCB silowagen "polybulk"


59erke

mooi initiatief

(off topic ; is er al nieuws betreffende de levertijd van de 77 van hobbytrain ?)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Prachtinitiatief! Ik steun het volop, maar helaas is het niet mijn interesse. Ik wens het alles succes, en aan alle liefhebbers van tijdperk V, kopen die handel.  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

railrunner

Citaat van: 59erke op 07 januari 2020, 18:26:42 PM
(off topic ; is er al nieuws betreffende de levertijd van de 77 van hobbytrain ?)

Zolang er geen 1500 exemplaren (elke versie) in voorbestelling zijn, wordt productie niet gestart.  Het vereiste aantal wordt momenteel nog niet gehaald.  Vandaar dat levering uitloopt.

loco

1500 stuks? Is dit geen overschatting of een foutje?
Als alle andere merken er zonder problemen in slagen om beperkte series te produceren als nummer en kleurvariant, waarom zou Arnold dit niet kunnen ? Zelf Märklin kan het in oplages van slechts 350 stuks. Laat je dus niets wijsmaken. 1500 exemplaren geraken ze aan de straatstenen niet kwijt, zelfs niet als het om een populair model zou gaan. Misschien staat er een nul teveel. 150 lijkt me al meer aanvaardbaar. En als ze toch spreken over 1500 stuks, begrijp dan dat ze zeker niet van plan zijn om het te produceren. Het tamponneren van een meerkleurige loc vraagt wel meer handelingen dan een eenvoudig model, maar het is dan ook niet meer dan dat. Er zijn immers tamponmachines die tegelijk in meerdere kleuren drukken. Dus dat is ook geen probleem. Arnold (lees Hornby) heeft de centjes broodnodig, dus elk idee is welkom, ook wanneer het om een beperkte oplage gaat. Maar er is ook iemand die de kosten moet dragen en het zou dus best kunnen dat niet Arnold, maar de initiatiefnemer de prijs betaald. Een werkwijze die ook door andere fabrikanten wordt gebruikt (Piko, LSM, ...). En die wil natuurlijk zijn investering terug betaald zien. En tot slot, hoeveel gaan ze hiervan in België kunnen verkopen, of aan liefhebbers van Belgisch materiaal? Kan je hierop een cijfer plakken?
Toch prachtig voor het nemen van enig initiatief.

Michiel

1500 stuks is een hoop, vooral dat het gaat om een omschilder-model. Maar als ze 1500 stuks vragen, dan is dat zo, maar is er dan wel hoop? 150 zou al een exploot zijn.

Lineas interesseert me niet, jammer voor deze keuze van Freebit. Voor een NMBS versie wel, maar dat is Lineas niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: loco op 08 januari 2020, 11:24:40 AM
1500 stuks? Is dit geen overschatting of een foutje?
Als alle andere merken er zonder problemen in slagen om beperkte series te produceren als nummer en kleurvariant, waarom zou Arnold dit niet kunnen ? Zelf Märklin kan het in oplages van slechts 350 stuks. Laat je dus niets wijsmaken. 1500 exemplaren geraken ze aan de straatstenen niet kwijt, zelfs niet als het om een populair model zou gaan. Misschien staat er een nul teveel. 150 lijkt me al meer aanvaardbaar. En als ze toch spreken over 1500 stuks, begrijp dan dat ze zeker niet van plan zijn om het te produceren. Het tamponneren van een meerkleurige loc vraagt wel meer handelingen dan een eenvoudig model, maar het is dan ook niet meer dan dat. Er zijn immers tamponmachines die tegelijk in meerdere kleuren drukken. Dus dat is ook geen probleem. Arnold (lees Hornby) heeft de centjes broodnodig, dus elk idee is welkom, ook wanneer het om een beperkte oplage gaat. Maar er is ook iemand die de kosten moet dragen en het zou dus best kunnen dat niet Arnold, maar de initiatiefnemer de prijs betaald. Een werkwijze die ook door andere fabrikanten wordt gebruikt (Piko, LSM, ...). En die wil natuurlijk zijn investering terug betaald zien. En tot slot, hoeveel gaan ze hiervan in België kunnen verkopen, of aan liefhebbers van Belgisch materiaal? Kan je hierop een cijfer plakken?
Toch prachtig voor het nemen van enig initiatief.

Volgens mij is er hier een klein misverstand. Voor de speciale livrei geleverd door Arnold is er nergens sprake van 1500 exemplaren. Waar de quota van 1500 exemplaren wel van toepassing is is de eerder aangeboden reeks 77 van Hobbytrain in zowel NMBS als Lineas versie
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loco

Inderdaad een zeer klein misverstand, want de redenering blijft geldig, ook al is het Hobbytrain. Zij produceren en laten produceren door anderen in kleine aantallen. Ze maken je iets wijs als ze spreken over 1500 stuks. Zulke aantallen verkopen ze zelf niet aan de Duitse liefhebbers. Voor een kleur- en/of nummervariant volstaan kleine aantallen.

Driesel

Mooi initiatief, maar dan mag Hans van Freebit er wel wat meer reclame voor maken. Als je de link van Jim niet volgt, dan is het model moeilijk te vinden op hun webpagina. Op het Nederlandse N-spoorforum (https://www.n-spoorforum.nl/) waar Hans de oprichter van is, wordt er ook met geen woord over gerept. Het valt mij ook op dat de prijs van dit model meevalt in vergelijking met de andere TRAXX-locs van Arnold (terwijl de bedrukking veel complexer is). Het voorbeeld komt dan ook niet in Nederland, want de 186 252 heeft de configuratie B-D-F. Misschien wat reclame maken bij de Franse N-spoorders?

Bij de 'gewone' nieuwtjes van Arnold staat alleszins de 186 293 in Lineas-kleuren https://www.hornby.com/uk-en/shop/brands/arnold-n-1-160/arnold-n-new-for-2020/arnold-n-1-160-lineas-electric-locomotive-class-186-period-vi.html Bij de foto staat 'fotomontage', want de kap op de foto is niet correct. Maar Arnold heeft net de 186 268 van Rhenus Logistics uitgeleverd met de aangepaste kap, dus ik heb er vertrouwen in dat het Lineas-model ook correct zal zijn. Eens zien hoe Arnold omgaat met de kleuren, want dit blijkt soms een probleem. Ook het model van Freebit moet de vlakke wanden hebben.

Tevens staat er een 186 van SNCF Fret aangekondigd voor 2020: die rijdt ook dagelijks op de Belgische sporen. Lineas huurt zelfs enkele van deze locs ter versterking van de vloot reeks 29.

Wat betreft de Polybulk-goederenwagen: mooie wagon en Arnold zegt dat die in België is ingeschreven, maar ik heb die nog nooit in het echt gezien.

En de 'lookalike' reeks 77/78 van Hobbytrain staat nog steeds op het programma: hun fabriek in het verre oosten heeft enkel wat vertraging. Een oplage van 1500 is inderdaad niet correct; het zullen er wel eerder 150 zijn.

CiteerLineas interesseert me niet, jammer voor deze keuze van Freebit. Voor een NMBS versie wel, maar dat is Lineas niet.
De NMBS is voor 1/3e aandeelhouder van Lineas...

Michiel

... en dus is Lineas Frans, toch? Argos-Wityu heeft B-Cargo overgekocht en heeft Lineas gecreëerd. Lineas is dus een Frans privébedrijf, lijkt me. Veel Belgische emotie blijft er niet over behalve 31% NMBS-participatie en historische Belgische wortels. Een beetje dun om het Belgisch te blijven noemen, vind ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

55erke

#10
Lineas word nochtans als een Belgisch bedrijf gezien. Ze hebben hun hoofdzetel in Brussel. Maar dat is relatief,  de goederenopetatoren zijn Europese spelers. Ook bij het passagiervervoer zal dit veranderen, kijk bvb hoe de OBB zijn vleugels uitslaat enz... of de nmbs centjes heeft om zich Europees te profileren....
Het word in de toekomst in ieder geval niet makkelijk om nog iets als echt Belgisch te Bestempelen.

Groetjes




59erke

Citaat van: 55erke op 16 januari 2020, 16:09:51 PM

Het word in de toekomst in ieder geval niet makkelijk om nog iets als echt Belgisch te Bestempelen.


Gewoon in TPIV of vroeger blijven rijden met onze oude Belgische lokjes  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Citaat van: 55erke op 16 januari 2020, 16:09:51 PM
Lineas word nochtans als een Belgisch bedrijf gezien. ...
Franse eigenaar, met de vloot in Duitsland in geschreven (UIC 80). Inderdaad erg Europees, maar niet veel Belgisch dat er over blijft, toch?

Erg jammer, maar met een opengegooide internationale spoorwegmarkt zullen op termijn alle onderdelen van de NMBS wel een voor een door een buitenlands privebedrijf opgekocht worden. Belgische bedrijven zijn te klein om te kunnen overleven. Lang leve onze grote en rijke spoorweghistorie!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C.B.

Straf , ik wist niet dat ik voor een Frans bedrijf werk ...
Groetjes.
Claudio.