schakeling voor 2 rode leds

Gestart door watman, 01 januari 2020, 17:49:20 PM

watman

Hallo,
Voor een projectje ben ik op zoek naar een schakeling waarbij 2 rode leds, tegelijk, langzaam aan gaan (helder worden) een tijd (aantal seconden) blijven branden, en dan langzaam uitgaan (faden).
Het zou de bedoeling zijn dat de leds door middel van batterijen (3 - 9 volt) gevoed worden.

Reeds heel wat afgezocht op het net, waarbij ik wel schakelingen gevonden heb waarbij de leds aangaan en uitdoven, maar geen schakeling waarbij ze ook langzaam aangaan.
Veel kennis over electronica heb ik niet (wel een beetje basis), en een tekening van een schakeling nabouwen met de nodige componenten lukt me wel.

Bart
 

Peter

De Viessmann signaal schakelingen, bv 5221,  hebben zo'n funktie die je kan aan of uit laten.
Ik vermoed dat het niet de bedoeling is dat je zoiets koopt maar je ziet, het bestaat wel zeker.
Met vriendelijke groeten
Peter

Geert

Ik heb verschilde mogelijkheden in gedachten.

Met NE555 timers enkele weerstanden en condensators is zoiets zelf te maken.

Beter is gebruik te maken van twee opams. Eentje die een blokgolf opwekt die een tweede opamp aanstuurt die zijn uitgang langzaam laat stijgen en dalen. Als je heel deze schakeling juist instelt, dan kan je LED's laten oplichten, even laten branden en terug doven. ( opamps klink moeilijk, maar is niet zo. Ze zitten soms met meerder in 1 IC en hebben maar 3 aansluitingen elk die belangrijk zijn. Er zijn verschillende versies in ook die werken op 5V)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

BR-59

Het is misschien een wat 'overkill', maar dit zou u ook kunnen bereiken met een Arduino. Er staan verschillende schetsen op het internet, die vrijelijk te gebruiken zijn. Bij de chinees zijn Arduino's te bestellen voor een paar euro, de software van Arduino is open source platform en dus gratis, net als de schetsen. Op de ubuis zijn er verschillende filmpjes te vinden hoe de schakeling te bouwen en de schets naar believen aan te passen.
Zelf werk in nu twee jaar met Arduino en gebruik er ook 1 als keerlusmodule. De kennis hiervan komt allemaal van het internet en is dus gewoon in gebruik genomen.

LED's licht laten geven op batterijen zou ik bij voorkeur 3,0 V gebruiken in serie geschakeld met een weerstand van 150 Ohm voor een LED van 3 mm en een weerstand van 100 Ohm voor een LED van 5 mm. Dit omdat de stroombehoefte van de led respectievelijk 10 en 20 mA zijn.

@ Geert: de topicstarter geeft aan:
CiteerVeel kennis over electronica heb ik niet (wel een beetje basis), en een tekening van een schakeling nabouwen met de nodige componenten lukt me wel
, dus dan is een panklare tekening wel gemakkelijk.

Klaas Zondervan

Bij google zoeken op 'fading led circuit' en dan vind je bijvoorbeeld dit: https://circuitdigest.com/electronic-circuits/fading-led

BR-59

@ Klaas Zondervan: Mooi schema. Wat zou er moeten veranderen, als je twee AA's wil gebruiken? Ik heb op diverse fora gezien, dat u bovenmatig goed bent in elektronica.

Dreha

@BR-59 met 2AA gaat het niet lukken vrees ik daar de minimale voedingsspanning 4,5Volt is voor het gebruikte timer IC555.

BR-59


perk

het lastige van zelf solderen is dat je toch redelijk goed moet weten welke componenten welke invloed hebben, want als je de aan en uit tijden wil aanpassen moet je begrijpen hoe het allemaal werkt en welke onderdelen exact (in hoe) aan te passen.   En soms is het vinden van de juiste componenten in de winkel ook niet zo makkelijk meer.

een arduino nano en even wat programeerwerk zou mijn voorkeur hebben, echter je zit met wel iets hoger stroomverbruik dan.   

ik ben net met de SoftPWD library aan de slag voor seinen en die doet exact dit...

https://www.youtube.com/watch?v=9tTd7aLm9aQ

zachtjes (en instelbaar) aan en uit dimmen.   Met een max van 4 seconden voor aan/uit fading. 
Als je wil kan ik wel eens een demo programeren met 2 rode leds en de video posten (en de code)

Patrick

Klaas Zondervan

Bas, 3V is inderdaad te weinig voor een 555. Zelf werk ik veel met CMOS uit de 4000 reeks. Die werken wel vanaf 3V. Maar ook dan wordt het krap. Batterijen van 1,5V geven nieuw 1,6V, dat zou genoeg moeten zijn. Maar bij gebruik zakt de spanning al rap onder 1,4V per stuk, en dan is het gauw afgelopen met de pret. Dus beter een hogere spanning kiezen.

Alberke

Of Lithium batterijen, geven 3V, zijn kleiner en gaan veel langer mee!
CR123 bijvoorbeeld
Of twee in serie voor de 555
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Citaat van: BR-59 op 02 januari 2020, 10:29:38 AM
Het is misschien een wat 'overkill', maar dit zou u ook kunnen bereiken met een Arduino. Er staan verschillende schetsen op het internet, die vrijelijk te gebruiken zijn. Bij de chinees zijn Arduino's te bestellen voor een paar euro, de software van Arduino is open source platform en dus gratis, net als de schetsen. Op de ubuis zijn er verschillende filmpjes te vinden hoe de schakeling te bouwen en de schets naar believen aan te passen.
Zelf werk in nu twee jaar met Arduino en gebruik er ook 1 als keerlusmodule. De kennis hiervan komt allemaal van het internet en is dus gewoon in gebruik genomen.

LED's licht laten geven op batterijen zou ik bij voorkeur 3,0 V gebruiken in serie geschakeld met een weerstand van 150 Ohm voor een LED van 3 mm en een weerstand van 100 Ohm voor een LED van 5 mm. Dit omdat de stroombehoefte van de led respectievelijk 10 en 20 mA zijn.

@ Geert: de topicstarter geeft aan:
CiteerVeel kennis over electronica heb ik niet (wel een beetje basis), en een tekening van een schakeling nabouwen met de nodige componenten lukt me wel
, dus dan is een panklare tekening wel gemakkelijk.


Ik wluit me hier bij aan.

Als je een ATTiny85 gebruikt, dan heb je, behalve  een weerstandje en de LEDs  eigenlijk geen andere componenten meer nodig...

Dus een chipje met  8 pinnetjes,  de weerstand en de LEDs.   klaar.
(en een heel klein programmaatje).

Je kan in principe zelfs meerdere LEDs aansturen elke op hun eigen "gedrag" met een ATT85, tot max 5 kanalen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

supersimpel een elco over de LED, die laadt dan eerst op en bij verbreken van die spanning voedt die een tijdje de LED.
Tof experimentje. ;D
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat het "regelen" van de lichtsterkte van een Led vrij beperkt is
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

watman

Dank voor de reacties.  Zal alles eens rustig bekijken. Misschien toch eens arduino verder bekijken.  Kan misschien nog van pas komen bij andere modelbouw projectjes.
Bart
 

dani

Als je wil, kan ik gerust eens een  ATTiny85 voor jou prepareren met de code er in.
Laat me dan weten (per PB)  wat je exact wil bereiken, m.a.w. hoe snel het aan en uit gaan moet gebeuren en of er een drukknop bij moet om te starten / stoppen etc.

Het programma op zich is geen probleem,  dat is 10 min werk om te maken en op te laden.
Best ook even bij zetten welke spanning je gaat gebruiken (voor het berekenen van de voorschakelweerstand).
De  ATT85 werkt in principe vanaf 3V tot 5V...   Anders zet je een 78L05 spanningsregelaartje er bij.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.