Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

binnenverlichting M6 rijtuigen

Gestart door bellejt, 29 december 2019, 12:22:32 PM

bellejt

kan iemand raad geven welke binnenverlichting ik moet gebruiken bij deze wagons ? Vooral de kleur interesseert me nl warm wit, koud wit ? een voorbeeld hoe het te doen met china ledstrips heb ik reeds gevonden.

ward

Ik denk dat je voor de M6'en (net zoals bijna alle materiaal van de nmbs) best warmwit gebruikt..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ward op 29 december 2019, 14:18:29 PM
Ik denk dat je voor de M6'en (net zoals bijna alle materiaal van de nmbs) best warmwit gebruikt..
is gewoon zo,als je verlichte rijtuigen in de duisternis bekijkt van buiten en binnen af :)

bellejt

oke dan moet ik er bestellen want op een duitse website staan hun dubbeldekkers met cool white.Geeft verlichting TL beter weer.Heb het nog nooit zelf gezien daar ik niet met de trein rijd :)

Metpetergaathetbeter

gewoon eens 's avonds langsheen een spoorweg lopen/rijden(wel een lijn waar passagierstreinen passeren hé),....zou je alvast doen besluiten dat het zeker geen koudwit kan zijn  ;)

Alan On Track

Ik denk er ook al even aan om onder andere mijn M6'en te voorzien van binnenverlichting. Ik vind warmwit eigenlijk altijd het mooiste persoonlijk. Welke ledstrips koop je daarvoor het best (of de beste prijs) ? Ik heb daar zo geen ervaring mee
Modelbouw is een kunst

Peter

Ik geef de voorkeur aan de verlichtingstrips van Hufing
Verschillend afmetingen,verschillende led's gaande van koudwit naar warm wit enz. Laag van prijs
en geven uitstekende  verlichting in de rijtuigen.

https://www.malutronik.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

ik bestel gewoon bij ali 5 meter strips niet waterdicht 12 volt 60 leds/m.Zet er wel nog een extra weerstand voor om te dimmen.Kost je amper 3 euro/5 meter.Wil je starre platen dan gewoon plasticard gebruiken en ze erop lijmen.Zijn toch zelfklevend. De beloofde van Ls models zullen denk ik nooit uitkomen.

Dreha

De kleur van het licht in combinatie met de kleur van het interieur bepaald de uiteindelijke indruk.
TL-verlichting is doorgaans koud wit licht, maar door de reflectie op de binneninrichting kan dit een warmere indruk geven.
Belangrijker is de dat helderheid van 95% van die aangeboden strips veel te hoog is.
Als je de helderheid verlaagd dmv een voorschakelweerstand of een functiedecoder geeft dat koud wit al een heel andere indruk.
Je mag de verlichting eigenlijk eerst duidelijk zien in een verduisterde/gedimde kamer.
Bij mijn eigen DCC-verlichtingsdecoders gebruik ik koud witte leds op 5V met een voorschakelweerstand van 1kOhm en dan nog moet ik de verlichting terug schroeven op 20% van haar intensiteit om een mooie reële indruk te krijgen. 

raf

ik koop geen strips want deze branden veel te hard en dan moet je dimmen als zot
ik print een dubbel dak met de voor de diameter van de leds voorziene gaten en zet ze dan parallel
dan doe ik twee weerstanden een van 470 en een van 330
de 470 staat tussen de condensator en de voeding (brugcel)en de andere tussen de condensator en de led's
https://www.youtube.com/watch?v=OBbSNvsvV8U&feature=youtu.be&fbclid=IwAR31VD50gCtlbKcKMPSlD0oM5UHuLY2ZvZKHog8v7qtb0aFYE0V_itgPRaI
hier zie je het resultaat wat wagon het is heb ik zelfs geen idee

ik heb die hier gekregen en dan scheen de verlichting door de kas heen en verlichte zelfs de rails
kijken of die koud wit te koud zijn dan gaan er andere in al vind ik die te geel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

zoals ik al zij : gewoon een extra weerstand erbij en dan dimmen ze goed.Bereken de weerstand op een stroom van 5 mA en trek er de waarde die reeds op de strip zit af.Kost je 0.59 cent per wagon.


Peter

Citeerik koop geen strips want deze branden veel te hard

Raf de strips van Hufing zijn regelbaar via een klein schroefje (regelbare weerstand??)
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

peter wat kosten die strips ??????

die in die wagon waren gezet(niet door mij) waren chinees en er stond op 12 volt
niks te regelen en ze gaven licht je kon ze in je keuken hangen om het zo te zeggen

nu is het licht aanneembaar en de condensator overbrugt een 25 seconden als de stroom weg valt
dit is een 35 volt 487 µf
moet het meer zijn ??? nee
het brand en de eigenaar is gelukkig dus ikke ook
de geprinte strip ik heb er nog 6 geprint dus hij kan zijn eigen wagons nu verder zelf om bouwen
plasticard en weet ik veel je moet het maar in huis hebben hé
ikke dus niet en als ik naar genk moet rijden om zo een kaartje evergreen te halen dan ben ik 2 uur onder weg en kost het nog parking ook nog als de parking van de winkel vol staat
dan de benzine niet vergeten en komaan het wat denk je van het klimaat met mijn benzine slurper

dus printen is veel goed koper
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DDG

Ik gebruik de warmwit ledstrips van digikeijs. Zeer eenvoudig te monteren, met de condensator flikkeren ze niet en de lichtsterkte is regelbaar. Het is wel wat duurder maar zeer betrouwbaar. Na zes maanden 8 uur per dag, 6 op 7 te rijden, nog geen enkel defect. Enkel de sleepcontacten moeten regelmatig vervangen worden wegens slijtage.
Ik rij 2-rail en bijna uitsluitend Belgisch diesel en elektrisch. Baan in opbouw maar geen landschap.