Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

B-Models Metal Edition

Gestart door ERVIN, 19 december 2019, 22:32:50 PM

loco

Hebben jullie ooit het artikel over deze wagens gelezen in Modelspoormagazine? Verschenen in oktober of november 2017. Daarin staat een uitvoerige bespreking.
Ik denk dat deze wagen met DHL containers al een tijdje  beschikbaar zijn, of toch zeker vanaf eind 2017. Misschien waren ze een tijdje niet verkrijgbaar en zijn ze onlangs opnieuw beschikbaar gesteld. Daar weet ik niets van.

loco

Ik moet wat ik geschreven heb herzien. Het gaat wel degelijk om een nieuw model, maar met hetzelfde referentienummer. Niet alleen het wagennummer is aangepast, ook het model is gewijzigd. De klappinnen zijn nu vooraf gemonteerd en kunnen in tegenstelling met de allereerste uitgave niet met omgedraaid worden. Dit wil zeggen dat er nu twee x vier pinnen naar boven staan voor het vastzetten van de container en dat de andere pinnen naar beneden zijn omgeslagen. Bij de eerste versie moest je alle pinnen nog monteren met lijm, en als je het zorgvuldig deed, kon je de pinnen omslaan in de gewenste stand. Nu kan je alleen nog met de grote containers rijden. Het monteren van deze pinnen was eigenlijk al een onmogelijke opdracht. De nieuwe uitvoering is dus duidelijk een verbetering met de voorgaande allereerste uitvoering uit december 2017.  Nu begrijp ik ook waarom het zo lang heeft geduurd voordat er een nieuwe uitvoering wordt aangeboden, ook al lijkt hij sterk op de eerste versie. Dat het laadvlak voor de containers te hoog staat op de draaistellen is jammer genoeg een miskleun. Dit had beter gekund, zeker als je eens kijkt naar de wijze waarop andere fabrikanten dit oplossen. Je zou er nog mee kunnen leven als je alleen deze wagens zou gebruiken, maar als je een gemengde trein hebt met verschillende soorten wagens, dan staan de buffers niet in dezelfde lijn. Bovendien is het geen zicht. Moesten de wagens nu nog aan een aantrekkelijke prijs aangeboden worden, zou het nog acceptabel zijn, maar voor dezelfde prijs (mits een korting van 10%) ben je beter af bij andere merken, zeker als je weet dat je op dit model van VBV geen korting zult krijgen (nu nog niet). De containers van DHL zijn wel identiek als de eerste uitvoering. Dwz, ze hebben hetzelfde nummer op de container staan.
Wat mij betreft is dit de eerste wagen van VBV die niet aan de verwachtingen voldoet. Vaak moet je compromissen sluiten, maar de oplossing waar VBV voor gekozen heeft lijkt me niet de beste keuze. Jammer, want het model had wel potentieel. Naar het schijnt zijn alle wagens uitverkocht. Ik weet niet of dit wel waar is, want ik heb ze vorige week nog ergens zien liggen bij een handelaar. Of de eigenaars van het nieuwe model allemaal tevreden zullen zijn, betwijfel ik. Benieuwd of dit model nog een vervolg gaat krijgen.