Rocoline-wissels zonder scharnierende wisseltongen

Gestart door den T, 13 december 2019, 20:33:32 PM

den T

In het Modelspoor magazine nr.187 vind ik een artikel van Olivier Vleminckx waar hij de ombouw beschrijft van een Peco-wissel naar een exemplaar zonder scharnierende wisseltongen. Het resultaat is mooi. Op het einde van het artikel geeft hij mee dat dergelijke ombouw ook mogelijk is bij de roco-wissel zonder bedding.
Heeft er iemand jullie ervaring met de ombouw van een roco-wissel?
groeten
Julien

OlivierV

Hallo Julien.

De ombouw is in principe mogelijk op elk type wissel met scharnierende tongen ...
Ervaring met een Roco-wissel heb ik niet ...
Ombouw zou in principe gelijkaardig moeten verlopen.
Het lasje waar je van spreekt zou ik eens op foto moeten zien, kan er me niet direct iets bij inbeelden.

Op je andere vraag of roco en tillig compatibel zijn, hier valt eenvoudigweg ja op te zeggen. Beiden zijn code 83. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter


den T

alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik wil toch op voorhand de haalbaarheid afwegen alvorens ik het mes in de wissel zet. Maar de huidige wisseltongen van de Roco wissel lijken helemaal niet op de situatie in het echt of heb ik dit mis ?
Een foto doorsturen lukt mij niet dadelijk maar ik zoek naar een oplossing.
De wisseltongen op de Roccowissel scharnieren op een metalen plaatje  en als je de wissel omdraait zie ik precies , dat dit plaatje met puntlasjes vast gemaakt is aan de langse rails en de rail in het verlengde van de wisseltong. Zo kun je eens meekijken.
groeten
Julien

Floris

ik zou zeggen koop twee dezelfde roco wissels, ga er een ombouwen, ga ervanuit dat t mislukt want dan kan t alleen maar meevallen, en pak daarna de tweede aan met de ervaring die je bij de eerste hebt opgedaan, voordeel is dat alle onderdelen en maten gelijk zijn.

den T


den T

Het is blijven liggen, maar nu hebben we de wissel terug ter hand genomen. De ombouw is in zoverre gelukt dat de wisseltongen in -een stuk- geplaatst zijn en de weggebroken bielzen zijn vervangen. Vooraleer ik stroom doorvoerende verbindingen ga plaatsen wil ik toch na vragen of de wisseltongen nu nog vlot genoeg door een wisselmotor verplaatst kunnen worden, nu ze uit een stuk zijn? Bij een Tilligwissel merk ik, dat op een bepaalde plaats de voet van de rail over een lengte van 10 min versmalt is .
groeten
Julien

SuSke

Dat is ook logisch Julien, De kop van de tong moet tegen de kop van de rail kunnen liggen anders gaat de boel ontsporen.
Dus op dieplek moet de railvoet ook gedeeltelijk weg geslepen worden zodat de tong tot tegen de ziel van de rail kan komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: den T op 05 april 2020, 20:45:47 PM
Bij een Tilligwissel merk ik, dat op een bepaalde plaats de voet van de rail over een lengte van 10 min versmalt is .
Bij wissels in het grootbedrijf doen ze dat ook. Dat maakt dat de rail wat makkelijker buigt. Ik bouw mijn wissels helemaal zelf en daar pas ik die versmalling ook toe.

Frans, ik denk dat Julien de versmalling bedoelt vlak voor de tongwortel.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

den T

juist, ja die versmalling bedoel ik. Ah goed dan ga ik dat ook toepassen.
dank u wel
Julien

den T

Klaas,
op het Beneluxspoorforum zie ik een foto van een door jou zelf gemaakt wissel. Daar heb je realistisch stangenstel gemaakt voor het verplaatsen van de wisseltongen. Ik veronderstel dat de verdikking voor de isolatie zorgt. Wat heb je daar voor gebruikt?
groeten
Julien