Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Testen zelfrijdende trein in Nederland

Gestart door celtjan, 12 december 2019, 19:31:11 PM

celtjan


raf

 ook hier loopt België helaas achter de feiten aan.

waar loop het in belgië niet achter mijn gedacht

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe


Klinkt misschien wel mooi maar dan gaan we misschien wel senario's krijgen zoals de Fyra  :'( destijds. Als de pc uitvalt of internetverbinding dan blijft je trein stilstaan ergens tussen de velden. Geen machinist meer aanwezig om in te grijpen. Nee alles op de technologie overlaten is volgens mij geen goed idee. Bij de test was er nog een machinist aanwezig om eventueel in te grijpen maar ik denk in de tijd van overal te besparen dat ze de brave man zijn funktie zullen schrappen en de trein zelfstandig zullen laten rijden tot dat de technologie faalt. Ik stap toch liever in een trein waar er nog een 'echte conducteur' aanwezig is punt.  ;D ;D
Mvg


755philippe

mardig23

Sophie heeft gezegd dat er in België geen treinen komen die automatisch rijden zonder treinbestuurder/treinbegeleider onder haar bewind.
Ik hou van Sophie ::)

Hoewel het technisch mogelijk is, zeker wanneer we met heel de meuk van TBL1+ naar ERTMS gaan.
We lopen daarmee niet achter, want de deadline in Belgie ligt op 2025, terwijl dat voor Nederland 2030 is, en ze hebben nu al vertraging tot 2038!!

Maar ook in Nederland is het plan van automatisatie een van lange adem, waarmee in kleine stapjes zal worden gewerkt, en voor 2032 moet je ook daar niets op het spoor verwachten dat alles zelf oplost.

Voor mij hoeft het niet zonder bestuurder/begeleider, maar inbouw van meer veiligheid kan nooit kwaad natuurlijk!

Mvg Karl

Dreha

Ik begrijp dat wantrouwen wel van jezelf over te geven aan een computersysteem, is ook niet evident.
Maar er zijn in het verleden al heel wat ongelukken gebeurd door menselijk falen.
Men heeft dan de beveiligingssystemen verder uitgewerkt, waardoor treinen automatisch stoppen en zo.
En ik weet dat er mensen zullen zijn die zeggen weer werklozen erbij, maar het wordt steeds moeilijker om mensen te vinden die deze job willen doen (probleem bij NMBS en de lijn).
Heb hier in Zoersel al meerdere malen staan wachten op bussen die niet komen.
Daar een bus autonoom laten rijden naar mijn gevoel echter veel moeilijker is dan een trein, is het logisch dat hier de eerste stappen genomen worden.


Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Klaas Zondervan

Zelfstandig rijden van treinen doen ze in Japan op sommige lijnen al enkele decennia. Maar ter geruststelling van de reizigers zit er nog steeds een bestuurder/machinist op de bok.

B_Modelbouw

Waarin verschilt een trein van een tram... dit laatste rijdt al jaren autonoom rond in verschillende steden wereldwijd.

Trouwens de gedachte dat Automatiseren om minder volk gaat, gaat helemaal niet op.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC