Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Tafelhoogte

Gestart door Bundesbahnfreak, 10 december 2019, 20:49:57 PM

Bundesbahnfreak

Stomme vraag misschien, maar de verbouwing op de zolder vordert langzaam maar zeker en ik begin te dromen om na een dikke 20 jaar terug te beginnen. Wat is eigenlijk een goede tafelhoogte of maaiveld .
Mvg Rudy

svvander

Meestal zit deze rond de 80cm... maar als je ouder wordt, minder goed begint te zien en niet zo goed meer kan bukken (en niet graag zit), is 90 tot 110cm beter. Hoger is voor mij persoonlijk veel te hoog. Je zou het eens moeten kunnen uitproberen. Ik had vroeger verstelbare poten van bij de Ikea.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

steamdriven

Citaat van: svvander op 10 december 2019, 21:00:05 PM
Ik had vroeger verstelbare poten van bij de Ikea.

Oei.
En gaat het nu wat beter?  ::) ;D
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

OlivierV

Te zien, sta je aan je treintafel je treinen te besturen of zit je liever?

Al lopend => 1m30/35
Al Zittend => 1m/1m10
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

perk

ik heb 91 cm op ons klein (2x1.2m) baantje, dat lijkt redelijk goed voor te kijken zowel vanop de stoel als staand.
Wat ik echter ondervonden heb is dat het geen plezier is om onder de baan te werken, zeker met de vorderende leeftijd en een slechte rug gaat dit op termijn moeilijk worden.


Klaas Zondervan

Op een zolder wordt de hoogte vaak gedicteerd door het schuine dak. Hoe hoger je gaat, hoe minder oppervlakte er beschikbaar blijft.
Ik heb mijn spoorbaan op 1,15 m staan (rails boven de vloer). Dat vind ik een ideale hoogte om staande aan te werken en zittend naar te kijken.
Werken aan de onderkant doe ik nauwelijks, daar zit alleen het hoogstnoodzakelijke. De spoorbaan is modulair uitgevoerd, als het nodig is om aan de onderkant te werken haal ik een module uit de samenstelling en zet hem op zijn kant.
Voor de rest heb ik aan de voorkant een goot uitgespaard waar de hoofdbekabeling en de elektronica in zitten.

Bundesbahnfreak

Het is bij mij ook de schuine dakkant die me parten speelt. We hebben geen klassiek dak met 2 spitsen maar 1 spits en de andere kant is ook een schuine dakpan die ondersteund wordt door een houten beginte dat wreed in de weg staat. Dit gebinte weg breken is natuurlijk ook geen optie ;D. Vandaar dat de tafelhoogte een doordenkertje wordt. Bedankt voor jullie respons. Grtn Rudy

59erke

misschien een dom idee om het gebinte mee te integreren in de baan ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Citaat van: 59erke op 11 december 2019, 19:03:24 PM
misschien een dom idee om het gebinte mee te integreren in de baan ?

Nogal lastig om daar tunnelopeningen door te zagen....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ik zit met min of meer dezelfde situatie... alleen is het bij mij de schouw die er tussenstaat. Er zit een opening onderaan in de hoek en ik dacht daar een buis te leggen, waar dan een spoor door kon. Alleen: ik moet dan wel minimaal 2 klimspiralen voorzien.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Ik vrees dat er maar één oplossing is voor jullie: een nieuw huis kopen of bouwen!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

Dag Luc, of content zijn met wat ik heb.  We kunnen toch niet alles hebben en het half land nabouwen😁

B_Modelbouw

Vergeet de Zolder en bouw je baan gewoon op in de Living 😉

<off topic; afgelopen week nog Super 8 beelden gezien van 40 jaar geleden,
  Na vertrek Sint werd door mijn vader in de Woonkamer een treinbaan opgebouwd.
  Of hoe ik een hechte vader-zoon band heb en gebeten werd door de modeltrein
  Microbe>

Maar terug naar de ideale hoogte ... Mijn tafels zijn ook te laag door beperking schuin dak (80cm),
Gebinte daar heb ik geen last van. Dus ofwel deze trachten mee te integreren, of grondige dak renovatie wanneer je stevig moet gaan ik isoleren (emissie neutraal tegen 2050).
Is er geen mogelijkheid er omheen te werken ?

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bollen neus

Hier is er ook een schuin dak, hoogte om te rijden 115 cmen dat spaart zeker mijne ruggene wat om alles op te zetten en te bekijken. Is een baan in O schaal, stelt niet veel voor maar we zijn dan ook snel content hier hoor.
Den Eric.