Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

LS Models M6 stuurstand

Gestart door ERVIN, 08 december 2019, 17:53:17 PM

ERVIN

Ik ben vandaag mijn sets M6 rijtuigen gaan afhalen , ik heb nu net een functiedecoder geplaatst in het stuurstandrijtuig en de derde koplamp brandt niet , en nu zie ik dat dat ook het geval is met mijn ander stuurstandrijtuig , dat ik al vele jaren heb.

Rijden die rijtuigen in het echt met twee lichten vooraan of hebben ze altijd hun derde licht ook op staan?

Volgens de handleiding van LS dien je één en ander los te solderen en de draden aan andere soldeerpunten te verbinden , maar dat lijkt mij allemaal nogal omslachtig.

Hoe is dat bij jullie , brand het derde koplicht bij jullie wel , of is dat eigenlijk niet nodig??

TBCédric

Het is verplicht om met twee horizontale koplampen te rijden. De bestuurder heeft eigenlijk zelf de vrijheid om de derde koplamp in te schakelen of niet.

Ik weet nog goed dat ik bij mij LS-Models stuurstand een verbinding moest veranderen adhv drie gatjes waarvan twee via een ijzeren "brugje" verbonden was. Ik moest het gewoon verplaatsen. Ik vermoed dat dit ook het geval is met de M6 stuurstand.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

bellejt

in de stuurstand zit geen led om het derde koplicht te laten branden.Moet jezelf monteren maar denk dat er nergens een vermelding van de PCB voor is. Ik heb ook de decoder omgeprogrammeerd.Is typisch LS m dat ook de bijhorende beloofde binnenverlichting nooit geleverd is.

mardig23

Ik zou de handleiding volgen, en de boel solderen zoals opgegeven.

Je kan dan de derde koplamp op een aparte uitgang zetten en dus ook apart gaan schakelen.

Ik denk dat je dan ook de noodseinen zelf zal kunnen programmeren...

Mvg Karl

mardig23

@Johnny:

Weet je of dat in de 3 rail versie ook zo is?
Ik dacht dat dat gewoon kon branden...
Mvg Karl

bellejt

ik heb de 3 rail versie hier zojuist open gehad en zie geen led zitten voor de derde koplamp te doen branden.Staat wel in handleiding vermeld maar zit er dus niet in.Als je het opendoet zie je de pcb met de 21 mtc decoder en de draadjes zitten juist gesoldeerd voor verlichting wit/rood , cabine en koersborden aan beide zijden.Cabine wordt aangestuurd door een plafond led die bediend wordt door 2 veertjes. De 3de koplamp is gewoon een ronde lichtgeleider die in een gleufje boven het plafond van de cabine past.
Er zou dus een SMD led moeten op de bovenkant van de cabinde bevestigd moeten worden met 1 draadje aan de blauwe en 1 draadje dat naar AUX2 gaat.

mardig23

Das inderdaad wel heel straf.

Ik heb net ook even een doos 3 rail en een doos 2 rail opengehad en in beide handleidingen staat dus in dat de derde lamp zowel analoog als digitaal kan branden.
Ik heb de rijtuigen nog niet open gehad, dus kan het fysiek niet checken...

Ge moet dat maar durven :o
Mvg Karl

bellejt

nogmaals open gedaan en zou kunnen dat er een led moet zitten op de plaats tussen de 2 veertjes voor de cabineverlichting.Ziet er nu echter geen led uit en brand niet als ik test met de multimeter.Zal dat in het kerstverlof eens bekijken.ook de print eens uitzieken waar de uitgangen aux heengaan want de draadkleuren zijn zeer verwarrend

ERVIN

Het is mij dan toch gelukt om het derde licht te laten branden , geen soldeerwerk voor nodig , er zit een stekker in de stuurcabine en die heb ik gewoon omgedraaid , en toen was er licht.  :D

Nu ga ik mijn ander M6 stuurstand rijtuig ook eens openmaken , ik rij daar al jaren mee met twee lampen , dat derde vind ik wel mooier.

Nog even melden dat ik het derde koplicht niet kan schakelen , dat blijft dus altijd branden.

M6 LS Models by Erwin Janssens, on Flickr

B_Modelbouw

De oude hebben ook gewoon een derde LED...
Ik heb ze open gehad om de displays aan te passen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Bij de HLE 13 en de I11 stuurstand zit er een schakelaartje waar je een héél klein brugje moet inpluggen volgens de gewenste stand.
Je moet telkens het voertuig open maken om dit te wijzigen
Hoe het bij de M6 is kan ik niet (meer) zeggen, omdat ik er geen (meer) heb!
Ik trek/duw een Classix M6 en die doet het voortreffelijk, daar  is altijd licht...(dmv een 8-polige decoder)

;)

mardig23

By the way, Wat een een mooie foto Erwin 8)
Mvg Karl

ERVIN

En ondertussen heb ik beide stuurstanden kunnen voorzien van hun derde licht , bij 1 stuurstand kan ik nu het derde licht aan/uit schakelen , bij het 2de is het nog niet gelukt.

Ik ga die tip van " onze " Rangeerduivel eens proberen. ;)

@mardig23 : bedankt maatje.

ward

Ter info, als er 3 lichten aanwezig zijn moet de tbs nu met 3 lichten rijden.
Op de oude versies AC was het 3e licht gewoon aangesloten.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ERVIN

Bedankt voor de info Ward , ondertussen zijn ze beide operationeel , en met de drie lampen.  ;)

M6 ( deel 2 ) by Erwin Janssens, on Flickr