Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Aansluiten LED - diode antiparallel?

Gestart door Webbie, 07 december 2019, 17:06:20 PM

Webbie

Hallo,

Ik ben een Roco reeks 20 aan het aanpassen, zodat ik front- en sluitverlichting (LED's) apart kan schakelen met AUX1 en AUX2.
Daarvoor zijn twee banen op de printplaat (laatste uitvoering) doorgesneden, en verbonden met de juiste draden. So far so good :)

Alle lichten branden zoals verwacht, alleen dimmen de lichten aan stuurpost 2 als nog een ander licht wordt ingeschakeld. Stuurpost 1 heeft dit niet, en die LED's branden sowieso minder hard.
Het enige verschil zijn de diodes op de print die in antiparallel staan met de LED's. Door de printbanen door te snijden, zijn enkel de LED's van stuurpost 1 hiermee verbonden.
Bizar dat die hier invloed op hebben, aangezien de uitgangen van een decoder toch gelijkstroom leveren? Ook het vermogen kan geen invloed probleem zijn.

Heeft nog iemand dit probleem? En hoe lossen jullie dat op?

- getest met twee ESU-decoders,
- spanning op de uitgangen is constant (ook bij in/uitschakelen van andere uitgangen)
- één diode verwijderd, nu vermindert nog een uitgang bij inschakelen.
- nog meer uitgangen inschakelen heeft geen extra effect op lichtsterkte.

Klaas Zondervan

Ik denk dat er toch iets anders zit dan je bedoeld had.
Het wil wel eens helpen om op papier precies uit te tekenen hoe het zit. Dus niet hoe je het bedoeld had, maar hoe het werkelijk zit.
Op papier heb je vaak een beter overzicht dan wanneer je in de loc zit te kijken.

De diodes waar je het over hebt, zijn dat wel diodes en geen weerstanden?

bellejt

heb dat ook omgebouwd maar niks op printplaat moeten doorsnijden.Gewoon loskoppelen en verbinden met aux1 en 2 uitgang via weerstanden .

Webbie

Foto van de print (onderkant). De banen zijn op de rode lijnen rechts doorgesneden en doorverbonden met AUX 1 en AUX 2. Zo kon ik de weerstanden op de print blijven gebruiken. Bovenaan zie je waar ik de diode heb verwijderd, onderaan zit die nog (ja Klaas, 't is een diode ;) )


En dit is het schema zonder aansluiting rails en motor . De doorgesneden verbindingen staan er met rode stippellijnen op.

ceuleer

Citaat van: Webbie op 07 december 2019, 17:06:20 PM
Alle lichten branden zoals verwacht, alleen dimmen de lichten aan stuurpost 2 als nog een ander licht wordt ingeschakeld.

Heb je dit getest via de lokprogrammer op de pc, of op de rails met een digitale centrale ?
Ik heb bij mijn oudere roco's Br 232 op de pc met lokprogrammer dit probleem ook, vooral als ik op de rollenbank de loc laat rijden, dan dimmen de lichten ook.
Echter op de baan met een 18 Volt transfo heb ik dat probleem niet.

Webbie

Citaat van: ceuleer op 07 december 2019, 20:32:15 PM
Heb je dit getest via de lokprogrammer op de pc, of op de rails met een digitale centrale ?

Getest met DCC++ centrale, en nu ook met Roco Multimaus. Beiden hetzelfde resultaat. De loc was de enige belasting, en de motor stond stil.

Klaas Zondervan

Ik neem even aan dat de tekening klopt. Er zit een weerstand in de gemeenschappelijke blauwe draad. Als je een led extra inschakelt zal er meer stroom door deze weerstand lopen, en dus zal je over die weerstand meer spanning verliezen waardoor de andere leds minder fel gaan branden.
De diodes zijn het probleem niet, die staan altijd in sper dus het is net alsof ze er niet zijn.

bellejt

klaas heeft het bij het rechte eind.Witte en rode leds verschillen in verbruik.

Klaas Zondervan

Het verschil tussen rood en wit wordt al opgevangen door de weerstanden van 68 ohm in de witte en gele draad. Maar het gaat om de 750 ohm in de blauwe draad. Hoe meer leds je inschakelt hoe meer spanning je verliest en hoe zwakker de leds gaan branden.

Webbie

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 december 2019, 22:08:44 PM
Hoe meer leds je inschakelt hoe meer spanning je verliest en hoe zwakker de leds gaan branden.

Dat snap ik, maar waarom dan alleen bij de leds zonder diode? De lichtopbrengst halveert bijna. Bij de leds met diode is er inderdaad ook een kleine vermindering, maar die is bijna niet te merken.

Er zat toch nog een foutje in mijn schema, een diode stond verkeerd. Verandert in sé niets aan het opzet.

Webbie

Gevonden!
De diodes zijn zener-diodes van 2,7 V. Ik heb er wel een loep moeten bijhalen om dat af te lezen...

De spanning over de led's + 680 ohm weerstand is altijd 2,7 volt.
Daarom blijft de lichtsterkte constant als andere uitgangen worden ingeschakeld.

Nu eens zien of ik er nog twee kan bijzetten.

Weer iets bijgeleerd :)


Klaas Zondervan

In de tekeningen had je er zo stellig bij gezet dat het 1N4148 was dat ik niet op het idee kwam dat het iets anders kon zijn.

Weet ie zeker dat ze allemaal 2,7V zijn? Een witte led heeft al 3V nodig om licht te geven.