Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Haardvuurtje in de hut

Gestart door Peter.v.L, 05 december 2019, 16:18:55 PM

Peter.v.L

Goedemiddag,

Eens zitten spelen met een R3 Uno en wat ledjes om een haardvuurtje te maken.
De video is niet even perfect wat betreft kleur en zo, mede door de automatisch witbalans, maar het gaat om het idee. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=vuYvPm6yCGo

Rangeerduivel

https://www.action.com/nl-be/p/ledtheelichtjes-2/

Werkt ook, maar je leert er enkel van dat de knoopcel-batterijen maar een paar uur meegaan! ::)

;)

Klaas Zondervan

Als je op zo'n led theelichtje een koptelefoon aansluit hoor je een melodietje dat als mp3 op een chipje staat. Nog eenvoudiger dan een script voor Arduino schrijven. :D

Peter.v.L

#3
Ja, kan ook, je kunt ook naar MiniaturWunderland, dan hoef je zelf helemaal geen baan te bouwen  ;D
Maar met de Arduino kun je ook het licht simpel schakelen als het donker wordt met een LDR en ook de buitenverlichting schakelen, een hoop lol met maken en programmeren en alles bij elkaar nog geen €3,-
Kortom, ik was er ff lekker zoet mee  :)

dani

#4
voor zo een toepassing heb ik enkele tips ...  als je toch met Atmel chips wil werken

1. gebruik een ATTiny 85  chip  standalone.  Ook 5 uitgangen en veel kleinen (8 pins IC)
2.  gebruik gele of zelfs oranje leds voor je haardvuurtje
3.  moest mijn haard zo knipperen ik goot er een emmer water in.  Krijg je hoofdpijn van. 

Ik zou   de  dim functie nog meer uitspelen op de LEDs   (PWM) ipv met  knipperen  en ook minder hevig. (trager)

Dat de knipper Leds van de Action een liedje kunnen spelen daar heb jij weinig aan vermoed ik  :) :) :) .
Je wil iets bouwen met Arduino en ik kan je daar geen ongelijk in geven.  Je kan dan ZELF beslissen hoe het werkt en wat het doet.

Je toonde ons iets waar zeker potentieel in zit, en ik geef je tips om het nog beter te maken...  (en goedkoper) .   Vat dit niet op als kritiek, zie het als werkpuntjes om nog beter resultaat te bekomen.

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter.v.L

Ha Dani,

Dank je wel, daar kan ik wel iets mee.  Het effect is in Reallife een stuk minder hoor.