Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

sluitverlichting wagon

Gestart door henry, 03 december 2019, 17:42:41 PM

henry

Een paar seconden ja het werkt en vervolgens alleen via het spoor.

Vorig weekend lampjes gekocht op de treinenbeurs, weerstand tussen gesoldeerd en aan gesloten.
Koppel ik het los leg het draad op het spoor verlichting brand, via de wielen van de wagon niks.

Wie weet wat dit kan zijn via verenstaal van een platte batterij contact tussen de draad en de wielen??

59erke

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar zou het niet kunnen liggen aan de polariteit van de wielen ?
Misschien eens 1 asje omdraaien ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

henry

Ga ik doen zag wel dat het geisoleerde wieltjes waren.
Wieltjes ook al gereinigt.

Bedankt.

henry

Helaas geen resultaat, het verenstaal uit een platte batterij moet de stroom door voer regelen vanaf de wielen.
verenstaal zit met kleine boutjes door de wagon endit weer vast met een + en - op de weerstand en lampdraad.

??

B_Modelbouw

Wat meet, je met een multimeter op de stand Ohm, tussen de wielflens en je aansluiting naar je sluitverlichting... en dit voor beide wielassen,

- 't lijkt erop dat ze of geïsoleerd zijn (wielen aan beide zijden geïsoleerd = geeft niets door),
- foute volgorde van aansluiting op wielen (een wiel dient door te geleiden naar een rail, andere wiel naar de andere rail - waardoor je geen gesloten kring krijgt)
- een slecht contact maken (tussen wielen en verenstaal)
- een afgebroken verbinding (zelf ook meegemaakt door sluiten van behuizing draadje tussen led en weerstand afgebroken.
- een foutje in je aansluiting... je zegt zelf weerstand EN lamp aangesloten op + en - ... moeten deze niet in serie staan (achter elkaar ipv over elkaar). Wiel 1 gaat naar weerstand van weerstand naar lamp en van lamp naar andere wiel.

Maar ja, het heeft reeds gebrand dus toch eerder zoeken in de aansluitingen met de wielen...
tenzij het lampje reeds de geest heeft gegeven.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

wat ik mis in dit verhaal

het is gelijk stroom en je sluit een led aan
draai die wagon eens om en brand hij dan wel

normaal zetten ze eerst een gelijkrichter voor die weerstand zodat de polariteit geen rol speelt

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Teken voor jezelf eens uit wat je gemaakt hebt. Dan zie je misschien waar de fout zit.
En als je het niet ziet, laat die tekening hier zien.

jodo

als je een weerstand gesoldeerd hebt neem ik aan dat het een ledlampje is.
ik soldeer de weerstand dan aan het langste beentje van het ledje.
dat is ook de plus ,het korte beentje krijgt de min aangesloten.
Is het een wagen met draaistellen is kijk dan dat beide assen van hetzelfde draaistel langs dezelfde zijde de isolatie hebben.
en dat de beide draaistellen telkens ofwel de min ofwel de plus stroom afnemen.
degene die de plus afneemt moet aan het draadje dat van het langste beentje van de led en de weerstand komt.


henry

ga een foto maken en straks plaatsen.

is geen draaistel.

alvast bedankt voor alle reactie,s

henry



image uploading site



is led en zonder wagon draden op de rails geeft het alle 2 verlichting.
via de wagondraden niet meer.
zijn de zelfde weerstanden?

krispy

Volgens mij moet ge een van de twee assen draaien zodat aan de voorste bvb de isolatie links zit en de achterste moet die dan rechts zitten
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

59erke

Zou het kunnen dat de veertjes geen goed contact geven op de assen ?
Misschien de veertjes boven de assen plooien zodat de veertjes op de assen rusten
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Die twee bouten zitten toch niet door een metalen plaatje hé?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

BC911

Daar zat ik ook aan te denken, maar dan zou je kortsluiting moeten krijgen lijkt mij. Zoals hierboven al geschreven denk ik dat je best de multimeter erbij neemt en begint uit te meten. Welke weerstand meet je op die 2 bouten. Wat meet je aan voltage op diezelfde bouten als je de wagon op een spoor onder spanning hebt staan?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...