3D printer te koop... bij den Aldi!

Gestart door svvander, 01 december 2019, 22:52:56 PM

raf

anet a8 en meer dan genoeg geprint voor schaal 1/10
spreken we over een paar 100 km aan pla
maar ook kleine dingen
fusion 360 ??? ik heb 123d en ben daar zeer tevreden van
dus ik heb voorlopig met alles wat ik maak nog geen duur programma nodig
123d is gratis
een pla printer kan nooit maken wat een resin printer kan wat details aan gaat
en snel in de 3D wereld is relatief
soms heb ik prints van meer dan 40 uur gehad

straks eens naar de aldi printer kijken zie
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ik heb met mijn A8 ook heel kleine dingen gemaaktn dakpannen o.a. en zelfs tafeltjes op HO schaal.
Omdat die toch in redelijk zichtbare lagen afdrukt is het een beetje zoeken naar de beste manier om je stuk te oriënteren, en hoe je het samenstelt. Mooie gladde oppervlakten zijn moeilijk tot onmogelijk.  Maar voor sommige dingen stoort dat niet. En je kan er flinke stevige stukken mee maken.
Het detail dat je met de resin bereikt is echter onevenaarbaar.
Het tekenwerk blijft hetzelfde, dus zou ik zeggen , koop,ze allebei !
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Laat ik gelijk even een einde maken aan de discussie dat een goedkope filament printer niet fijn gedetailleerd kan printen.
Ik heb nu 2 jaar mijn Anet A8 (€ 120,00 in november 2017) en heb daar inmiddels bijna 10Km filament mee geprint.
Voor mijn Spoor N baan heb ik een stel bruggen nodig die heb ik met een laagdikte van 0.08 en een snelheid van 3600mm/min geprint en zie hier het resultaat.



Voor de goede orde, het gaat om de brug, de loc is van Piko en ja dit is 1:160 schaal.

grt Piet.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

Ik heb zo'n basis Velleman, ok basis is ze niet meer na andere type kop ed te monteren (zit al 2e kop op ook) en direct feeder. Maar daarom ook zo'n model, je maakt wat je wilt ermee en past gaandeweg aan.

Is dit een top printer? Nee. Afwerking tov een resin is minder. Echter als ik in PLA of ABS print, kan ik die dingen voor andere toepassingen dan modelbouw gebruiken. 100den sleutelhangers, stukken voor maat z'n dashboard ed geprint. Doe je dat in resin, tja... het aantal rollen dat ik er reeds mee op heb geprint is ook wel wat.

Is het echt enkel modelbouw gerelateerd met veel details: resin printer 100% zeker als ik zie welke afwerking hiermee reeds bereikt kan worden.
Ga je toepassen buiten het modelbouwgebeuren, zoals uw zoon wss zal doen, dan zal een filament printer de way to go zijn.

Mijn mening. Koop een bouwpakket a la Velleman en verbouw. Soms loop je vast, keer je een stop terug en dan begint het denkproces opnieuw van wat kan ik nog veranderen om hem te verbeteren.
Greetz

Thommy

Dirky

Piet, je mag terecht trots zijn op je resultaat. Je hebt dan ook de tijd genomen om aan je toestel te sleutelen tot dit kon. Ik heb zelf nog geen stukken gezien uit een filament printer die dit evenaren.
Maar ja, fijn en grof zijn rekbare begrippen. Een resin-printer haal je uit de doos en na enkele domme test-printjes kan je de stukken nog fijner printen dan je bruggen. Maar dan met de nadelen van de resin-printer.

Laten we het inderdaad geen discussie-verhaal worden zoals het 3-rail/2-rail gebeuren. Alle systemen hebben voordelen en hebben nadelen. Maar gebruik dat waarmee je best tevreden bent...


evan

Samengevat:

De belangrijkste vraag blijft: wat je er mee wil printen?

Een Filamentprinter en een resinprinter hebben verschillende doeleinden en daar zit het verschil. 

Je hebt bovendien bij filamentprinters verschillende kwaliteiten en formaten en je hebt bij een resinprinter verschillende kwaliteiten en formaten.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Citaat van: Dirky op 03 december 2019, 07:09:49 AM
Een resin-printer haal je uit de doos en na enkele domme test-printjes kan je de stukken nog fijner printen dan je bruggen.
Er zijn ook direct klaar filament printers.
Maar die zijn behoorlijk duur.
Ik ben er van overtuigd dat de eerste de beste resin printer fijner kan dan mijn A8.
Maar ik ben niet zo weg van die chemische toestanden.
En ik vond het een uitdaging op te proberen die A8 echt goed te laten printen, want mij was verteld(door een bezitter van een Ultimaker) dat het nooit echt mooi zou worden wat daar uit kwam.
Het is alleen jammer dat wat hij produceert altijd nabewerkt moet worden(schuren, plamuren en schilderen) en ik zet mijn brouwsels zo op de baan.

grt Piet.

dani

Mooi werk Piet !!

Hoe verlijm je die stukken   (m.a.w.  waarmee ? )
Ik ga er van uit dat het PLA is ?    ben je dan niet gang voor vervorming als de zon er op gaat zitten ?  (bvb door het raam)
Of is het toch ABS ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Pierre

Groet Pierre.


PietB

Citaat van: Pierre op 03 december 2019, 19:39:32 PM
Een mooi stukje werk Piet. ;)
Mijn inbreng valt mee hoor Pierre, het ontwerp komt van het internet en de printer heeft de rest gedaan.
Ik heb allen wat werk gemaakt van de printer, zodat hij met een laagdikte van 0,08 mm kan printen.
Maar bedankt voor het compliment.
grt Piet.

Pierre

Citaat van: PietB op 03 december 2019, 22:32:25 PM
Mijn inbreng valt mee hoor Pierre, het ontwerp komt van het internet en de printer heeft de rest gedaan.

Dat kan wel zijn maar het blijft mooi. :)
Groet Pierre.


raf

ik lijm alles met berfix mittel viscos
als het moeilijk te lijmen delen zijn dan eerst eventjes in aceton damp hangen
ik heb een grote glazen pot waar ik onderin een prop keukenrol leg met wat aceton op
daarboven een rooster en dan daar de delen op en zo een 20 minuten laten trekken
daarna lijmt het als zot met die berfix

kan ook niet met alle delen dat begrijp ik ook

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

#28
Beetje dure manier van lijmen Raf.
Ik gebruik een best wel veel goedkopere lijm.

Gewoon twee delen insmeren en een minuutje los van elkaar laten drogen.
Dan direct goed in elkaar zetten, want verschuiven is er niet meer bij.
PLA, ABS en PETG zijn zo prima te verlijmen.

grt Piet.

PietB

Citaat van: dani op 03 december 2019, 14:37:53 PM
Mooi werk Piet !!

Hoe verlijm je die stukken   (m.a.w.  waarmee ? )
Ik ga er van uit dat het PLA is ?    ben je dan niet gang voor vervorming als de zon er op gaat zitten ?  (bvb door het raam)
Of is het toch ABS ?
Het is PETG en dat kan goed tegen zonlicht, trouwens er hangt bij mij in de tuin een vogelhuisje (geprint van PLA) en dat hangt minstens gemiddeld 10 uur per dag direct in de zon.
Zonder dat het uit elkaar valt of beschadigd is.

Ik geloof dat het item zonlicht/pla een redelijk overdreven verhaal is.

grt Piet.