Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Achtergrond foto

Gestart door The Railwarrior, 24 november 2019, 12:57:15 PM

The Railwarrior

Beste heren moderatoren, als dit draadje fout geparkeerd staat mag het gerust verplaatst worden.

Ik ben al een tijdje druk bezig met de planning van een baan. Ik probeer met zo veel mogelijk dingen rekening te houden. Een baanplan waar ik relatief tevreden over ben is er al. Nu Was ik aan het denken met een achtergrondfoto te werken en de scenery te gebruiken als overgang tussen de trein en de achtergrond. Ik heb een DSLR canon 7D (eerste generatie) met een kleine glascontainer er bij (lenzen). Daarmee wilde ik zelf mijn achtergrond maken. De achtergrond zou 6,6m breed worden. Met photostitch geraakte ook al een eindje. Zijn er dingen waar ik op moet letten om een leuk perspectief te krijgen? Of dingen waarmee je rekening moet houden. 6,6m is in schaal 575m ongeveer, moet je met deze maten exact rekening houden en daarmee je beeldhoek berekenen?

Iemand een idee hierover?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

dani

als je een "rondom beeld" wil maken  dan ga je best een paar dingen in acht nemen...

1. alle foto's ineens maken (tijdsverschil kan tot andere lichtinval leiden)
2. zeker een statief gebruiken  (stabiel en makkelijk om steeds dezelfde framing te hebben bij overhangen)
3. zorg dat je statief perfect  waterpas staat  (horizon loopt dan mooi door en is makkelijk voor "stitching")
3a.   Zorg voor voldoende overlapping tussen de opeenvolgende foto's  (stitching )  reken op ong 15% of zo
4. hou er rekening mee dat het beeld ven "midden in de kamer" best perspcetief gaat geven
5. als je kan, gebruik dan RAW foto formaat, geen jpg want daar zit verlies in kwaliteit op
6. gebruik altijd dezelfde sluitertijd (niet alles op automatisch) zodat je geen verschillende belichting hebt als er een donkerder stuk in je landschap zit (bos, berg, ...)
7. als je je foto's bewerkt, zorg dat je dezelfde instellingen op alle foto's gebruikt

... en daar kan je al een heel eindje mee aan de slag denk ik ...

SUCCES ! ik ben benieuwd naar het resultaat !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

The Railwarrior

punt 1 tot en met 6 ben ik volledig bij mee, punt 7 zou ik mijn nabewerking doen als ik alle foto's gestitcht heb, of met handelingen werken en alzo exact dezelfde bewerking op elke foto toepassen.  Het probleem daarmee is eerder dat je dan bvb bij foto 1 een leuk effect krijgt maar op foto 7 met een minder resultaat zit en moeilijk het overzicht kan bewaren.  Als je het doet na het stitchen verlies je dan weer detail, of je moet een handeling maken van je nabewerking die je toepast op het gestitcht resultaat, en nadien apart op elke foto toepassen om dan weer te kiezen voor stitching...

ik was eigenlijk eerder aan het denken welke brandpuntafstand, hoe ver van het onderwerp,... ik veronderstel dat je afstand tot het onderwerp best wat groter is, omdat je zo een beter perspectief krijgt op het je baan, anders gaat alles zich een beetje bol vormen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

adrievans

Citaat van: The Railwarrior op 25 november 2019, 13:31:48 PM


ik was eigenlijk eerder aan het denken welke brandpuntafstand, hoe ver van het onderwerp,... ik veronderstel dat je afstand tot het onderwerp best wat groter is, omdat je zo een beter perspectief krijgt op het je baan, anders gaat alles zich een beetje bol vormen...


Afstand tot onderwerp hangt af van wat je wilt , wil je direct achter een fabriek  een foto van een andere fabriek moet je onderwerp dichterbij gefotografeerd worden dan wanneer je een vergezicht wilt hebben.
je kunt ook in lagen werken , bijvoorbeeld laag 1 is alleen lucht en daar overheen een vergezicht plakken , deze kun je dan achteraf in grootte veranderen (althans in corel paintshop)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

The Railwarrior

Om even verder toe te lichten wil ik een station uitbouwen net buiten het Brusselse aan de rand van het Zoniënwoud met op de achtergrond onze hoofdstad in de verte, dat is zo een beetje het opzet. De foto mag nevelig zijn en misschien zelfs een tikkeltje onduidelijk omdat hij er enkel is om sfeer te brengen maar niet om de aandacht af te leiden.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

adrievans

Citaat van: The Railwarrior op 25 november 2019, 14:19:23 PM
Om even verder toe te lichten wil ik een station uitbouwen net buiten het Brusselse aan de rand van het Zoniënwoud met op de achtergrond onze hoofdstad in de verte, dat is zo een beetje het opzet. De foto mag nevelig zijn en misschien zelfs een tikkeltje onduidelijk omdat hij er enkel is om sfeer te brengen maar niet om de aandacht af te leiden.

Dan zou het ook kunnen , als je een goede achtergrond hebt, om hem te veranderen naar tekening of schilderij.
hier een voorbeeld site.https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/software/fotosketcher_een_tekening_van_je_foto_maken.asp
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ACFI

Citaat van: The Railwarrior op 25 november 2019, 14:19:23 PM
Om even verder toe te lichten wil ik een station uitbouwen net buiten het Brusselse aan de rand van het Zoniënwoud met op de achtergrond onze hoofdstad in de verte, dat is zo een beetje het opzet. De foto mag nevelig zijn en misschien zelfs een tikkeltje onduidelijk omdat hij er enkel is om sfeer te brengen maar niet om de aandacht af te leiden.
Het is dan wel niet het Zonienwoud, maar je kan tussen Meise en Ossel (een gehucht van Merchtem) mooie foto's nemen van het noorden van Brussel met Atomium.

Ooit nog gewerkt in het gebouw aan het einde van de Tervurenlaan, op de ring maar geen foto's van toen.

ACFI

Michiel

Van de watertoren aan de Panoramalaan in Alsemberg heb je met helder weer ook een prachtig zicht over de Brusselse vallei, met op de voorgrond weiden en bossen. Het is wel eerder de zuidkant van Brussel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

die geschilderde achtergrond is zeker wel interessant maar ik zou toch liever voor de fotoachtergrond opteren denk ik.  kwestie van smaak misschien maar dat lijkt me gewoon iets mooier.  ik denk als ik alles op een rijtje zet dat de watertoren in Alsemberg nog de beste optie is.  simpelweg omdat de noordkant van brussel vrij plat is.  Niet dat er veel relief in de foto moet zitten, wel omdat je zelf weinig pannoramische punten hebt waar je een goede foto kan maken... echter vind ik het daarom niet per se een slecht idee, je zou bij wijze van spreken zelfs vanaf het dak van de parkeergarage van zeventem een goede foto kunnen proberen te maken... waarschijnlijk ga ik op elk van deze punten een poging ondernemen en naderhand de foto kiezen die het beste aansluit bij mijn ideeën... des te meer punten des te meer plezier uiteraard :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

evan

Als je een foto als achtergrond wil gebruiken met bij voorbeeld een 30 of 50mm lens voor een mooie grote hoek zonder vervorming, staat je eerste object (boom, gebouw...) op de foto best een 100 tal meter van je vandaan.   Dus je fotografeert best met een meer, rivier, veld, weide of dal tussen jezelf en je eerste object. 

Ik heb al meerdere projecten gemaakt met fotoachtergrond of direct werkelijke achtergrond en hanteer steeds die 100m.

Succes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

The Railwarrior

Na wat zoekwerk lijkt het park van thurn und taxis wel een tof idee. Op het net vond ik volgende foto al terug:


eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Kautenbach

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, geen toevoegingen aan het voorgaande mbt de foto zelf.

Let wel goed op de printkwaliteit straks, stevigheid van het materiaal,  en de UV bestendigheid.  Hoe hoog ga je je achtergrond maken ? En, kun je het in 1x uitgeprint krijgen of worden het meerdere vellen die je met een kleine overlap aan elkaar gaat maken?

Wordt vast vervolg, ben erg benieuwd ;) ;D

Wim

Klaas Zondervan

Afgelopen zomer heb ik foto's gemaakt van bosranden die op mijn baan als achtergrond gaan dienen. De foto's zijn op vrij grote afstand gemaakt, ongeveer  een halve kilometer. Die sluiten niet noodzakelijk op elkaar aan maar ik ben van plan om de overgangen te camoufleren door er een paar "echte" bomen voor te zetten.
Nu nog iemand zien te vinden die ze voor een redelijke prijs wil afdrukken.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 november 2019, 23:27:37 PM
Nu nog iemand zien te vinden die ze voor een redelijke prijs wil afdrukken.
Je zou eigenlijk eens op zoek moeten gaan naar een print of copyshop bij jou in de buurt Klaas.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Er zijn er wel enkele hier in de buurt maar daar ben ik nog niet wezen informeren. Heeft ook geen haast want er zijn nog genoeg andere dingen te doen voordat ik aan de achtergronden toe kom.