Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ronald bouwt een demo-pizza layout (je)

Gestart door Ronald, 22 november 2019, 16:14:07 PM

Ronald

Even geleden :) Het staat niet helemaal stil..... door een blessure is Wanda momenteel niet goed in staat om te hobbyen, en daarmee is de druk van deze ketel af. We gaan er zeker mee verder. Niet voor de demo want dat lukt nu ook niet. Wel als voorbereiding op een Indo-baan waar we diverse types groen gaan verwerken. Dit pizza'tje gaat dienen als teststuk.

Later meer!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Ga ik doen :) Een flinke slijmbeursontsteking in de schouder. Gaat aardig momenteel :) Diclofenac is nu ook haar vriend  ;D

Ronald

#48
CiteerKomende week weer een update! :)

Dat is ietsie meer geworden..... ;D na 20 oktober vorig jaar niks meer gedaan tot vandaag. Gistermiddag het pizza'tje maar eens gepakt om er vandaag (na het stof er af geblazen te hebben) wat rail op te spijkeren. Ook dat spul moest opgegraven worden en lag verspreid door het huis. Eerlijk gezegd heb ik vanaf het begin van de pandemie bar weinig aan treintjes gedaan....

Gisteren de rail al voorgebogen. Dat is code 80 wat ik ook al voor Lake Louisa (0N30) en Kennesaw GA (1:55n3) gebruikt heb:

20210529_191858 by Ronald Halma, on Flickr

En de rail:

20210529_192724 by Ronald Halma, on Flickr

Het spul is zacht dus vrij gemakkelijk te knikken. Tijdens het leggen dan ook veel aan gefriemeld om het een beetje gangbaar te houden.
De gereedschappen voor het zelf leggen; kniptangetje, mesje, speciale spijkertang en natuurlijk een bakje met Micro Engineering spikes:

20210530_141137 by Ronald Halma, on Flickr

De staaf:

20210530_142429 by Ronald Halma, on Flickr

Die komt uit Engeland en het was een best pak staven wat ik toen via iemand van hier gekocht heb.
Ik ben begonnen met de buitenste staaf elke ongeveer 5e biels vast te zetten:

20210530_143012 by Ronald Halma, on Flickr

En rond:

20210530_144852 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna de 2e rail:

20210530_153542 by Ronald Halma, on Flickr

Ik kon mijn 0N30 afstandshouders niet vinden dus is een en ander iets losser gelegd met behulp van losse plastic bielsjes die ik er op kop op leg en dan de staven vastspijker:

20210530_145456 by Ronald Halma, on Flickr

En zover klaar. U ziet dat het zeker niet superstrak is en dat hoeft ook niet, het maakt dit ding straks alleen maar sfeervoller :) :

20210530_160818 by Ronald Halma, on Flickr

Snel een analoog Magic Train locje gepakt om even met de Lenz centrale te testen ( ja, die kan 1 analoog adres op 0 aan). Tot mijn schrik liepen de flenzen lekker over de spijkers.... had ik kunnen weten. Ik was van Amerikaans materieel uitgegaan en die hebben weinig flens... MT heeft veel flens  ;D Dus alle binnenspijkers aangedrukt en toen liep het aardig.

Filmpje. Klik op het plaatje:

20210530_160644 by Ronald Halma, on Flickr

Al heel wat beter! Finetuning volgt nadat ik de brug zover klaar heb. Tot zover ben ik wel tevreden ;) En het gevoel is er weer (y)

Karel A.J.

Ieder zijn ding hoor, maar is dit nu niet héél veel werk om alleen maar een treintje in rondjes te laten rijden?

Overigens mijn ruime compliment voor uw taalgebruik, tegelijkertijd verzorgd en correct (zeldzaam, dezer dagen, niet in het minst bij Noordertalers!) en toch vlot en boeiend om te lezen!

Ronald

Zo.. ik word er verlegen van  :)

Citaat van: Karel A.J. op 30 mei 2021, 20:47:05 PM
Ieder zijn ding hoor, maar is dit nu niet héél veel werk om alleen maar een treintje in rondjes te laten rijden?

Gewoon lekker bouwen, omdat het kan, technieken uitproberen, handvaardigheid op peil houden. Kortom, genoeg redenen :) De vrouw gaat als het "technisch" (dat is dus niet veel) klaar is de groenvoorziening doen. Zioe de eerste regels van dit topic.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Dank je, vond ik ook. En het werd weer eens tijd voor wat treintjes :D

Ronald

Ondanks de warmte nog wel wat gedaan. In de buurt lagen 2 grote hopen ongebruikt zand, daar 2 potjes van beide gevuld:

20210604_140850 by Ronald Halma, on Flickr

Die gaan even in de oven op 150 graden en dan heb je mooie aarde om als bielsvulling te gebruiken Later!