Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ls Models Nmbs I5 rijtuigen

Gestart door hapkin, 22 november 2019, 00:02:31 AM

hapkin

Dag allemaal

Heeft er nog iemand problemen met zijn I5 rijtuigen art 42159 & 42083 van Ls Models
Die van mij rijden voor geen meter :-\
Het lijkt er op dat assen te groot zijn voor de bogies
Of het kan ook van de busjes komen die niet ver genoeg in de bogie zitten en hierdoor rijden ze voor geen meter

Hebben ze dat allemaal of enkel mijn sets


loco

Ik heb verschillende sets onder handen gehad van de I4 en de I5-rijtuigen en getest. Ook de laatste set van Pirata heb ik bekeken. Bij alle rijtuigen heb ik nergens vastgesteld dat de wielen niet goed bollen. Vreemd. De assen draaien in fijne puntlagers in messing. Misschien dat deze puntlagers niet goed in de openingen in het draaistel gedrukt zijn. Ze komen gemakkelijk los, want bij één draaistel heb ik de wielen gedemonteerd voor het plaatsen van contactslepers voor de binnenverlichting en heb ik zitten en liggen zoeken naar het verdwenen puntlager, en gelukkig teruggevonden.

stevend

Steve , je bent niet de enigste .
Ook bij mij is dit het geval .
Heb zowel de I4 , als de I5 . En heb
ondervonden dat de ene reeks vlotter gaat dan de andere.
Maar heb verder nog niet gekeken ...

hapkin

Oei dus nog rijtuigen die het hebben, ik dacht al dat ik weer alleen pech had  ::)
Enfin dat zou toch niet mogen voor die prijs he

ramdani

 ;)ik had hetzelfde probleem met Marklin-rijtuigen,wielen kwamen los tijdens het rijden;
ik heb er een drupje olie op gedaan,en het probleem was weg;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Davy

Als je de assen eruit krijgt kun je de lengte eens meten.
Desnoods een beetje van de punten vijlen dat ze iets korter zijn.
Ik vraag mij af waarom ze die messing busjes gebruiken. schaal H0 is te klein en te licht om een zichtbaar effect te hebben tegenover de kunststof.

loco

Waarschijnlijk zijn de draaistellen niet van POM, maar van ABS. POM is slijtvast en heeft uitstekende glijeigenschappen en wordt door veel fabrikanten gebruikt. . ABS is daarentegen gevoelig voor slijtage en warmte. Dat kan je dan weer opvangen door messing punt aslagers te gebruiken.

OlivierV

Citaat van: Davy op 24 november 2019, 21:23:07 PM
Als je de assen eruit krijgt kun je de lengte eens meten.
Desnoods een beetje van de punten vijlen dat ze iets korter zijn.
Ik vraag mij af waarom ze die messing busjes gebruiken. schaal H0 is te klein en te licht om een zichtbaar effect te hebben tegenover de kunststof.
LS Gebruikt al jaren messing aspotjes.
Ik moet die van mij nog aan een grondige rijtest onderwerpen, maar zo op het eerste zicht heb ik een goede set.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

hapkin

ik heb me er nog eens aangezet...
ik heb natuurlijk eerst wat smeermiddel gebruikt, dit gaf geen merkbaar verschil.
Dan heb ik de assen eruit gedaan en gemeten, niks abnormaal te vinden
De assen zijn 24,5 mm dat lijkt me binnen de norm.
De aspotten zitten mooi in de bogie en die gaan er niet meer dieper in.
Dan effe de punt van de as wat kleiner gemaakt, dit ging iets beter maar echt rijden doen ze niet.
Als ik zo al mijn rijtuigen moet gaan nazien en aanpassen
Dit zou toch niet mogen voor die prijs he
Ik verwacht als ik zoveel geld geef dat ik er niks meer moet aan doen...



Rangeerduivel

Steve, zijn het soms de remblokken niet die tegen de wielbanden slepen....?
Is maar effe meedenken hé, en daar ik dit ook ooit al tegen gekomen ben.  :-\

;)

bellejt

kleinere assen gebruiken of wieldiameter die kleiner is. Heb ik ook al gehad met DC models en AC assen.Die van Marklin zouden dezelfde zijn volgens LSM maar heb er een maatje kleiner onder gemonteerd en rijden perfekt.

hapkin

 Ja stel u da voor, dan moest ge nog meer betalen want de remmen werken echt  ;D ;D ;D

hapkin

Citeerkleinere assen gebruiken of wieldiameter die kleiner is. Heb ik ook al gehad met DC models en AC assen.Die van Marklin zouden dezelfde zijn volgens LSM maar heb er een maatje kleiner onder gemonteerd en rijden perfekt.

Neen dat is het niet... volgens mij zijn de bogies gewoon te klein
Maar zeg nu zelf dit kan toch niet de bedoeling zijn dat je dat zelf moet oplossen, deze setjes gaan terug naar de winkel

loco

Ik heb de indruk dat de nieuwe fabriek waarmee LSM samenwerkt minder nauwkeurig werkt dan vroeger het geval was bij Modern Gala. Het ligt hem allemaal aan kleine details. Vaak nauwelijks te zien. Bvb buffers die schuin staan bij één rijtuig, ventilatoren die niet allemaal exact gemonteerd zijn, onderdelen op het chassis die niet precies geplaatst zijn zoals het hoort, .... en blijkbaar ook de draaistellen van een set waar iets aan mankeert (ik heb het nog niet vastgesteld). Het zijn vaak kleine slordigheden die je nauwelijks opmerkt. Vergeet niet dat de eerste productie volledig teruggestuurd is, omdat de rijtuigen verkeerd geproduceerd waren.

De prijs is inderdaad hoog. Maar in 2002 betaalde je 35 euro (tot zelfs 45 euro) per rijtuig en hiervoor kreeg je iets wat er van ver op trok met veel tekortkomingen. Nu zijn we ruim 17 jaar later en de prijs is gestegen naar 75 euro. Maar je krijgt wel dubbel zoveel waar voor je geld. Het is maar hoe je het bekijkt. Persoonlijk vind ik dat dit aanvaardbaar (maar duur) is.

bollen neus

Hier staan er nog van de eerste soort, 13 jaar geleden, die bollen nog steeds goed. Niet dat ik ze veel gebruik, zitten al meer dan 10 jaar in de dozen, afgewerkt en al. Inderdaad er zou ook verschil inzitten van materiaal dat ze gebruiken.
Enfin, niet dat ik er iets meer in mijn zakken mee heb , ik ben gestopt  met Ho materiaal.