Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

BidiB

Gestart door Loko, 21 november 2019, 22:04:42 PM

Loko

Hallo,
ik ben sinds een jaar of twee begonnen met het ombouwen van mijn baan naar het BidiB-systeem.
Persoonlijk vind ik dit systeem één van de meest vooruitstrevende  die er op dit ogenblik op de markt te vinden zijn.
Zijn er nog mensen hier op het forum die met BidiB werken?
Het zou leuk zijn om ervaringen hierover uit te wisselen.

vriendelijke groeten, Thierry

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Loko

#2
Dag Willy en alle forumleden,

Uit de eerste reacties lijkt BidiB niet zo erg gekend in ons Belgisch modelspoor midden, wat me eigenlijk niet zo verwondert.
Op het BidiB forum (DE)  kom ik weinig of geen Belgische leden tegen, toch is het systeem wereldwijd steeds meer aan het bekend geraken.
Het mooiste aan BidiB is dat het een open-source systeem is, gemaakt door modelspoor-freaks.
Persoonlijk leerde ik het kennen omdat ik net op zoek was naar een onafhankelijk (niet merk gebonden) systeem en op de beurs van Dortmund leerde ik dus BidiB kennen.
Het loont de moeite om er zich even in te verdiepen, ik ben er na twee jaar mee bezig te zijn enorm enthousiast over, wie zich digitaal (in de volle betekenis van het woord) wil uitleven met een modelspoor baan (en autobaan) komt met BidiB volledig tot zijn trekken.
Mijn baan is twee-rail,  draait op  I-train / BidiB onder Linux, ik gebruik interfaces van Lenz en BidiB door elkaar (DCC-open source !)
Dus nu ben ik op zoek naar andere BidiB gebruikers hier in België of Nederland, om ervaringen te delen,
Vriendelike groeten, Thierry

raf

dus gewoon een nieuw bus systeem met ongekende mogelijkheden en kortere bekabeling en bla bla

eigenlijk een veredelde can bus

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Loko

Dag Raf,

dit dus jouw ervaring met BidiB?

vriendelijke goeten, Thierry

Loko

Hallo,

Ik heb over dit onderwerp bewust enige tijd laten gaan, maar wat duidelijk is blijkt uit  de interesse voor BidiB.
Wat mij opvalt is hoeveel keer dit onderwerp is bekeken, "bla,bla,bla enkel een nieuwe bus" (sic) , meer dan 53000 keer bekeken, toch enige interresse blijkbaar.
Vooreerst; ik heb geen aandelen, noch voordelen bij deze firma, punt.
Natuurlijk zullen er wel altijd mensen zijn die elk nieuw initiatief van een digitaal concept, wat trouwens al enige tijd bestaat,  telkens weer met de grond zullen gelijk maken.
Zich in vraag stellen blijft moelijk, ook voor mij. Ik kom hier nog op terug.
Eerst wat over mij,  mijn naam; Thierry Lateste, technieker in de electronica-sector, sinds mijn acht jaar gek van modeltreinen, mijn oudste nog steeds  mee-rijdende locomotief is, zoals ik, van 1960 een BR01 Fl*, ik ben dus  51 jaar bezig met deze fasinerende hobby, low-profile , heb alle evoluties meegemaakt,  heb alle  courante merken gehad, van Lima tot de duurdere merken, wie mij niet kent , lees nummer 100 van Modelspoormagazine, heb dat jaar mee gedaan aan de Modelspoor-wedstrijd, in dat nummer staat een baantje van mij, jaja, ook de artistieke kant is een passie van mij.
Ik heb altijd open gestaan voor vernieuwing, evolutie, er is geen andere weg, waardoor je dus je zelf telkens weer moet in vraag stellen,en dus ook het op dat ogenblik door mij gebruikte systeem. Ik durf dat ook indien nodig te veranderen, wat soms financieele extra kosten vergt, en wat dus al een paar keer gebeurd is.
Bon, BidiB. Nu ga ik spreken  voor de "Digi-guys" niet voor de "Plug&Players" waar ik totaal respect voor heb maar dit niet beschouw als mijn "ding", nogmaals, ik heb hiervoor totaal respect.
Achtung! BidiB is volop bezig met het aanmaken van een "Ready-Line" en is dus sinds enige dagen ook aan te kopen op hun site, for the "plug and players" dus.
De reden dat ik op BidiB ben overgestapt:
- omdat het BidiB-systeem "maximaal"* (de tot nu toe mogelijke beschikbare info) van Railcom(+)-decoders  gebruik maakt (opm.! enkel  Zimo / Doeler& Haas decoders geven deze vrij,  andere producenten houden de
  beentjes stijf "as usual")  en daarenboven deze info ook volledig en correct doorgeeft aan de daarop bovenliggende  software programma's (ik gebruik I-Trains).
  Ik kan o.a. tot vier (4) verschillende locomotieven in één (1) blok zien staan, geeft  QOS (= vervuiling-toestand van de sporen) Speed (= hoe snel gaat lock,  Rijrichting, POM, Ack (antwoord op vragen software)
- terugmeldingen die niet worden bevestigd (Acknowledged) terug worden opgevraagd, opgevraagd tot deze bevesteging krijgen van de ontvangst  door software en hierop gevolg geven niet = Watchdog
- ik alles op Linux kan doen draaien, I-Train en BidiB. "Dag Microsoft... ik wacht dus niet meer op Windows 11/12/..., ik draai lekker door op een oude Fujitsu XP, op Linux biensure"
- ik al mijn componenten; wissels (inclusief wachten op  correcte stand van mijn wissels met Hall-sensor en met feedback and await), seinen (welk steinstelsel ook) volledig zelf programeer. Booster overwaking, werken
  met apparte interfaces voor locks-aansturing, wissel-aansturing, programeerspoor, ...
- Er een super goede ondersteuning bestaat, inclusief herstelling dienst! welke ook werkt zoals het hoort! (Dit was voor mij mijn echt beste ervaring van alle producenten die ik ken!) En nu refereer expleciet ik naar sommige
   merken met "spectaculaire" lage prijzen van "alles kunnende centrales + bijhorende componenten" (zonder namen te noemen), die je bij problemen/defecten,  ook door eigen fouten,  gewoon laten "stikken" .
-  een eigen forum, met echt bekwame mensen, snel reageren, helpen. Tevens een uitgebreide Wiki-site, waar alles heel duidelijk wordt uitgelegd, met shema's hoe en wat.
-  Een Open-DCC systeem, waar alle systemen op werken, (ik gebruik o.a. een interface  en mijn handbediening van Lenz), en opgevolgd worden door de producenten van de bovenliggende software (Voor mij is dit I-Train
    en dus Xander Berros)  welke nauw samenwerkt met de ingenieurs van van BidiB (BidiB is trouwens een "Full-German"-product, dus geen "Made in China").

Ik zou kunnen doorgaan, bla,bla,bla, zoals  "good old Raf" zou zeggen, ik daarentegen heb altijd opengestaan voor nieuwe zaken en  zal nooit, zonder mij in iets te verdiepen, een mening geven,
Is het het beste? ik weet het niet, ik denk het niet, want  alles gaat steeds verder,  maar voor mij  is BidiB zeker het meest uitdagendste,...op dit ogenblik.

Kijk,  mijn schrijven is bedoeld om liefhebbers van digitale treinbesturing hier op te wijzen, niet om te overtuigen, en vooral omdat er voor dit onderwerp schijnbaar veel interresse is.

By the way, ik ga naar Dortmund Modellbau op vrijdag 24 & zaterdag 25 April, de gasten van Bidib en Fichtelbahnn  zijn er, 4 dagen, en Xander van I-Train ook (op de zelfde stand trouwens, kijk nu eens Raf, zomaar?),
vraag hem zijn ervaringen met BidiB, ...ik weet wat hij zal zeggen.

Het beste modelspoorvrienden, Thierry Lateste


[/u][/u]

Brunel

Klinkt als een hobby in een hobby en dat is altijd goed.
Uit nieuwsgierigheid heb ik me er wel in verdiept om tot de conclusie te komen dat het mij weinig zou brengen. Zeg maar als ik het verkeerd heb begrepen. De kern van BidiB is dat volledig gebruik maken van bidirectionele communicatie. Het werkt dan ook nog eens razendsnel. Ik heb alleen nooit begrepen wat de lol is van al die informatie  die de lokdecoder verstuurt. Voor mijn doeleinden is het genoeg dat het systeem een commando geeft en er gevoeglijk vanuit gaat dat het commando door lok- of wisseldecoder ook met succes wordt uitgevoerd. De enkele keer dat dat niet gebeurt, levert weinig problemen op. De snelheid van het systeem is indrukwekkend, maar is voor mijn zolderbaan niet erg van belang. Moet ook toegeven dat ik ooit ben begonnen met alles zelf bouwen, ook mijn eerste centrale, maar dat ik al lang vanaf ben gestapt. Ik herken de hobby in de hobby wel erg goed.  :)

Hier trouwens ook een oude computer voor de baanaansturing nog onder Windows XP. Stand alone, dus geen virusgedoe. Dat heeft niks met BidiB te maken.

Geert

#7
Citaat van: Loko op 19 februari 2020, 22:45:07 PM

Ik heb over dit onderwerp bewust enige tijd laten gaan, maar wat duidelijk is blijkt uit  de interesse voor BidiB.
Wat mij opvalt is hoeveel keer dit onderwerp is bekeken,

Ons forum is een tijdje gehakt?, geweest. Elk nieuw opgestart draadje sinds half juli 2019 ongeveer denk ik, is om de zoveel minuten automatisch bezocht geweest. Dit geeft onrealistische bezoekers aantal die dit onderwerp niet hebben bekeken....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Loko

Citeer[Ons forum is een tijdje gehakt?, geweest. Elk nieuw opgestart draadje sinds half juli 2019 ongeveer denk ik, is om de zoveel minuten automatisch bezocht geweest. Dit geeft onrealistische bezoekers aantal die dit onderwerp niet hebben bekeken....
/quote]

Oei, nu raak je mij in mijn ijdelheid, ha, ha, nee hoor,  :)
maar blijf er bij dat ik me al enorm heb kunnen uitleven met BidiB, wie het graag wat technischer aanpakt vindt hier zijn gading.
En ja, je hebt niet al die info nodig met Railcom, maar het wordt aangeboden het maakt het voor mij nog zo leuk. Niet al mijn loc's rijden met Railcom trouwens.
Ik gebruik trouwens Channel 2 in de Railcom settings (CV28) zoals aangeraden door Bidib, waardoor de locomotief enkel antwoord als het systeem het hem vraagt, met Channel 1 ingeschakeld gaat de locomotief bij elke cutout zijn adres uitzenden, wat met veel Railcom-locomotieven op de baan een kakafonie wordt op de bus + nodeloos belast. Channel 2 kan ook meer doorgeven  dan in Channel 1.
Dat hij daarbij zijn positie in het blok met adres, weergegeven in ITrain, maar ook de snelheid, rijrichting, QoS  is leuk, niet noodzakelijk.
Het beste nog modelspoorvrienden, Thierry
p.s. hieronder nog een link naar meer info over Railcom.
https://www.opendcc.de/info/railcom/railcom_decoder_overview.html