Roco 43314 - DRG BR 17 1140

Gestart door PhantomRC, 21 november 2019, 11:11:54 AM

PhantomRC

ESU sound decoder is besteld samen met een programmer.
Nu afwachten ... daarna testen ... en we zien dan wel  8) 8) 8)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Peter

Heb ondertussen toevallig 1 duidelijke en mooie foto van deze lok de 17 1140 gevonden, maar niet geschikt om hier te plaatsen , want 1 hij is copy right
en 2 op de foto draagt hij op het stuurhuis de Nazi Reichsadler, op de windafleider het Nazi embleem (rood veld, met witte cirkel en hakenkruis) en nog eens een klein Nazi vlaggetje geklemd vooraan op de ketel.
Foto is genomen in het Lehrter bahnhof op 1936.
De lok heeft op dat moment al het verniewde uitgebreide remsysteem, wat het Roco model helaas niet heeft.
Moest je de lok een ander logo geven, hernummer hem dan en dan is het in orde.


Met vriendelijke groeten
Peter

PhantomRC

Bon, Ik heb dus een LolSound decoder geplaatst en die heeft het deels goed gedaan gedurende enkele uren. In feite gingen alle toeters en bellen maar ik kreeg geen beweging in de frontale en de achterste verlichting. Nu heb ik die vervangen door LED's (incl weerstanden) en die doen het goed MAAR ... enkel in analoog.
Jammer genoeg wordt de decoder niet meer herkend en ik vermoed dat de motor daarmee iets te maken heeft. Namelijk, voordien reed de loco héél goed in analoog (wel zonder lichten zoals vermeld) en nu krijg ik geen beweging meer in de tender (de motor zie daarin).
De motor eruit draait totaal vrij en indien ik er met een analoge transfo op spannin/stroom op zet doet hij het goed.
Zou het kunnen dat de weerstanden (ik denk 2kOhm) die voor de connectoren van de motor aanwezig zijn de oorzaak van het probleem zijn?
Zijn die weerstanden wel nodig? Ik dacht dat alles door de decoder wordt gemanaged. Of niet?

Heeeeeeellllllllpppp  ;) :D





Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

#18
Mijn ervaring leert mij dat, als de lichten niet branden, je de decoderstekker 180° moet draaien,
Trouwens  op de printplaat naast de connector moet een teken staan (1 of *), en dat is de zijde waar de oranje en de rode draad van de stekker moeten zitten. Op geen enkele van jouw foto's hier is te zien hoe die stekker daadwerkelijk zit/zat.
Als de loc met een decoders-interface van fabriek uit is voorzien, mag je alle spoelen en weerstanden gewoon laten zitten. Op jouw foto's ziet alles er trouwens correct uit, dus laten zitten die handel!
Zonder decoderstekker, dwz je soldeert de decoder er zelf in met grijze en oranje draad rechtstreeks aan de motor, dan moet alles van spoeltjes en weerstanden er uit.
Weerstanden voor de verlichting moet je uiteraard zelf voorzien.
dan zullen normaal alle lampjes/leds branden, en zal een motor digitaal ook gaan draaien tenminste als alles correct aangesloten is...

;)
Dit forum dient om andere hobbyisten te helpen waar men kan, en dat willen wij ook, maar nu wil ik graag eens eerlijk mijn mening verkondigen;
Moest ik U zijn ik zou er gewoon mee stoppen hoor beste vriend, er lopen hier al meerdere draadjes over jouw "decoderperikelen" en het schijnt blijkbaar niet te lukken!
Beter en vooral goedkoper zou het zijn moest je het gewoon overlaten aan iemand die er wél kaas van gegeten heeft, al ware het maar tegen een kleine vergoeding, dan nog zal je er goedkoper vanaf komen.(een sounddecoder kost mijns inziens al gauw een 100-tal €'s... :-\)
Nu kan je hier wel tegen inbrengen dat je het moet en wil leren, en het is tenslotte jouw geld dat je verkwist maar ga eens ten rade bij iemand die het je daadwerkelijk en fisiek kan tonen. Pas daarna zal je plezier hebben van je werk.
Pas op; deze tekst is niet kwaad bedoeld, maar dient enkel om je te behoeden tegen verder (financieel) onheil

PhantomRC

Dat van het merkteken en de positie van de stekker is idd waar. Voor mijn verdediging wil ik pleiten dat het merkteken onder de flexibel is aangebracht en dat er boven de kleine printplaat (dat wat je voordien aanduidde als plasticard) er een kleine gat is geboord dat misleidend is als je de gans tender niet totaal uit elkaar haalt.

Nu, wat betreft uw opmerking, neem ik het echt niet kwaad op hoor maar euhhhh ... ondanks mijn perikelen en "meerdere draadjes" dacht ik dat men hier ook advies kan/mag vragen en eventueel krijgen.
Daar dient een forum toch voor. Of niet??? 8)

Of een decoder nu 50 euro of 100 euro kost doet er niet aan toe want elke hobby (of sport) vraagt investering in tijd en geld; maar ja we worden spijtig genoeg niet als miljonairs geboren hé.  ;) ;D ;D ;D
Daarbij ... ik leer graag ... uit mijn fouten en indien ik één decoder of 5 decoders om zeep help ... so what ... het maakt deel uit van de risico's van het vak.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 25 november 2019, 11:10:51 AM
Voor mijn verdediging wil ik pleiten...

Nu, wat betreft uw opmerking, neem ik het echt niet kwaad op hoor maar euhhhh ... ondanks mijn perikelen en "meerdere draadjes" dacht ik dat men hier ook advies kan/mag vragen en eventueel krijgen.
Daar dient een forum toch voor. Of niet??? 8)

Of een decoder nu 50 euro of 100 euro kost doet er niet aan toe want elke hobby (of sport) vraagt investering in tijd en geld; maar ja we worden spijtig genoeg niet als miljonairs geboren hé.  ;) ;D ;D ;D
Daarbij ... ik leer graag ... uit mijn fouten en indien ik één decoder of 5 decoders om zeep help ... so what ... het maakt deel uit van de risico's van het vak.

Je hoeft niet te pleiten, dit is geen rechtzitting!  ;D

En dat dit forum dient om raad en advies te vragen dat ben ik zeker met je ééns.(schreef ik zelf ook al trouwens).
Ik wil je alleen maar behoeden voor financieel onheil, en geef je de raad die je van andere forumleden hier ook al kreeg, wees niet bevooroordeeld tov een club en laat je eens begeleiden door iemand die je fisiek kan begeleiden, dat heeft veel beter/meer effect en minder verwarring dan hier zo maar wat tekst op het forum.
Voor de rest moet je vooral je eigen gedacht doen, zo schep je veel meer vreugd in het leven!  :)

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 25 november 2019, 11:42:55 AM
wees niet bevooroordeeld tov een club en laat je eens begeleiden door iemand die je fisiek kan begeleiden, dat heeft veel beter/meer effect en minder verwarring dan hier zo maar wat tekst op het forum.
Voor de rest moet je vooral je eigen gedacht doen, zo schep je veel meer vreugd in het leven!  :)
dat wou ik eerder ook aangeven

Trouwens anderen worden wel als miljonair geboren en er zijn er daar ook van die sterven als sukkelaars ! :)