Roco 43314 - DRG BR 17 1140

Gestart door PhantomRC, 21 november 2019, 11:11:54 AM

PhantomRC

Ik heb onlangs een prachtig loco van een forumlid  overgenomen en ik zou die graag uitrusten met een sound decoder.

Mijn voorkeur gaat naar ESU materiaal.
Echter bij het opzoeking in de databases van deze leverancier kan ik geen "BR 17" of "S 10" vinden voor de geluid bestandjes.


Kan iemand mij hierbij helpen door eventueel een "vervang" model aan te wijzen?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 21 november 2019, 11:11:54 AM
Kan iemand mij hierbij helpen door eventueel een "vervang" model aan te wijzen?

De BR17 wijkt op een paar details na niet veel af van een P8 of BR38 (Belgische Type 64)
Dus de sound zal ook ongeveer in die buurt zitten dacht ik....

Esu Article numbers
    54404, 64404, 54804, 54504, 54304
http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?page=6&count=10&order=date&type=steam&country=de&cat=1#info-1-404

;)

ACFI

De locomotief is een S10.1 br 17.11

Het is een machine met vier cylinders.

Niet zoals de P8 die er slechts twee heeft.

ACFI.

Peter

#3
Volgens mij bestaat er voor de baureihe 17 ook geluidsdecoders of in elk geval toch geluids bestanden, want er bestaan buiten het oude Roco model ook van andere merken modellen (zelfs heel dure in H0). Het probleem is dat ze niet altijd of toch moeilijk te koop zijn. Bv de baureihe 10 van Roco is zo'n geval. Geluid bestaat doch nergens te koop buiten bij Roco zelf (en duur) Sinds kort ook bij Zimo)

PS Märklin heeft een baureihe 17.0 , dus een S10 met geluidsdecoder
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

#4
Citaat van: ACFI op 21 november 2019, 12:08:24 PM
De locomotief is een S10.1 br 17.11

Het is een machine met vier cylinders.

Niet zoals de P8 die er slechts twee heeft.

ACFI.

Er zijn verschillende reeksen van de BR38 (P8)
De reeks 38.4 (oorsprong Bayerische P 3/5 H) zou wel 4 cylinders hebben gehad.
Van die loc kan je op de website van ESU de geluidsfile downloaden.

http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?page=3&count=10&order=date&type=steam&country=de&cat=1#info-1-649
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PhantomRC

@ Peter:
Er zijn inderdaad andere fabrikanten die de BR 17 aanbieden of toch vroeger in hun aanbod hadden maar om een genuine sound decoder te gaan inbouwen van het ene merk in het andere voel ik mij niet gerust. Mijn kennis van electronica rijkt niet ver genoeg.

@Luc:
Ik ga inderdaad kijken naar de BR 38.4 voor de sound. Uiteindelijk zullen de 4 cylinders van de ene niet heel anders klinken dan die van een andere.
En ... he tis idd een 4 cylinder loco ... https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_38.4
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Aansluitend bij vorige vraag heb ik contact opgenomen met een winkel in Nederland waar ik vrijwel heel tevreden ben en de manager hiervan heeft wat twijfels aangaande de 8-pins aansluiting in de tender van de loco.

Dus kom ik nu met een nieuwe vraag naar jullie toe; is deze 8-pins aansluiting geschikt voor een decoder?

Ik heb uiteraard al gekeken bij Roco zelf en in hun documentatie is daar niet veel van terug te vinden behalve een afbeelding op de 2de blz van hun PDF bestand (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/41230_8716.pdf)

Nu voor alle zekerheid voeg ik hier enkele foto's aan toe.





Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 21 november 2019, 15:55:41 PM
is deze 8-pins aansluiting geschikt voor een decoder



Maar natuurlijk, vanwaar die twijfels?
Daar dient een interface trouwens voor!

maar wat mogelijk is, en dat is waarschijnlijk de reden van de twijfel;
Het lijkt er op dat deze aansluiting niet stamt uit de fabriek maar een eigen creatie van één of andere vorige eigenaar.
In de fabriek gebruiken ze daarvoor geen plasticard... :-\
De boodschap is goed na te zien of alle verbindingen (draadkleuren) correct zijn aangebracht

;)

Metpetergaathetbeter

elkéén is vrij te doen wat hij wilt.Maar zo'n of een ander probleem toont aan waarom het interessant is om eventueel bij een modeltreinclub aangesloten te zijn.

In elke modeltreinclub is er wel één of meerdere die op één of ander gebied een "crack" genoemd mogen worden.Aan zo iemand kun je deze vraag en/of oplossingen vragen, al dan niet uitgevoerd door laatste al dan niet voor een"schappelijke"tegemoetkoming.

Eventueel naar een club toegaan en de vraag stellen heeft bij ons (en waarschijnlijk andere ook) club geleid dat mensen die liever niet aansluiten ook kunnen geholpen worden tegen..... Zoals zo vaak geldt een NEE heb je, een JA kun je krijgen

BC911

Citaat van: Rangeerduivel op 21 november 2019, 16:12:32 PM
Het lijkt er op dat deze aansluiting niet stamt uit de fabriek maar een eigen creatie van één of andere vorige eigenaar.
In de fabriek gebruiken ze daarvoor geen plasticard... :-\

Als je de handleiding bekijkt, dan lijkt dat toch redelijk origineel af fabriek zo te zijn ... Alleen staat er nergens vermeld dat het een NEM stekkers is, wat wel vreemd is.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 21 november 2019, 16:12:32 PM
Citaat van: PhantomRC op 21 november 2019, 15:55:41 PM
is deze 8-pins aansluiting geschikt voor een decoder



Maar natuurlijk, vanwaar die twijfels?
Daar dient een interface trouwens voor!

maar wat mogelijk is, en dat is waarschijnlijk de reden van de twijfel;
Het lijkt er op dat deze aansluiting niet stamt uit de fabriek maar een eigen creatie van één of andere vorige eigenaar.
In de fabriek gebruiken ze daarvoor geen plasticard... :-\
De boodschap is goed na te zien of alle verbindingen (draadkleuren) correct zijn aangebracht

;)

Rudy,
Ik denk niet dat het after-market materiaal is in plasticard; volgens hun PDFis er hier sprake van een "Nr 51isolating plate".
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

@ Peter  ;)

Neem het aub niet verkeerd op maar ik ben niet zo te vinden om naar clubs te gaan.Ik was jaren lid en later voorzitter van een IPMS afdeling in mijn gemeente en dat heeft bij mij niet al te goeie herinneringen gelaten.

Let op hé, ik zeg hier niet dat een club niet deugt ...alleen is het niet iets voormij.

Trouwens waarvoor dient hier anders een forum ?  ;D
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 21 november 2019, 23:22:57 PM
Rudy,
Ik denk niet dat het after-market materiaal is in plasticard; volgens hun PDFis er hier sprake van een "Nr 51isolating plate".

Dan kan ik enkel mezelf beamen en mij afvragen, vanwaar die twijfel?
Plug er gewoon een decoder in en het zal duidelijk worden...

;)

PhantomRC

Die twijfel? Tja ... dat weet ik ook niet ... misschien de positie of het uitzicht van de stekker?

En zomaar een decoder inpluggen? Ik wil eerst wel weten of het een decoder stekker is (vanwaar mijn initiële post  ;D ) ... en daarbij, ik heb niet zomaar een 8-pin decoder bij de hand liggen  ;D ;D ;D.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Peter

Toch niet helemaal juist wat betreft dit Roco model
Deze lok had bij het grote voorbeeld het fabrieks nummer 12 628 en kreeg bij de Pruisische spoorwegen het nummer Altona 1108
Nadat de Pruisische spoorwegen werden opgenomen in de Deustche Reichsbahn Gesellschaft in 1920 werd het baureihe 17 1140
De lok werd " Ausgemustert" op 14/08/1950 en heeft dus nooit een DB logo gedragen. Hoogstens het bord Deutsche Bundesbahn (drukletters)
Dus de hier gebruikte logo op het model kan dus niet.
Om juist te zijn dient het DB logo verwijdert te worden en of door Deutsche Reichsbahn (messing kleurige letters) ofwel de Reichsadler (Nazi tijdperk) ofwel zoals gezegd (maar wat ik betwijfel) de tekst Deutsche Bundesbahn

Dat doet er natuurlijk niets aan af dat het Roco model een prachtig model is.
Met vriendelijke groeten
Peter