Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

to fiddle or not to fiddle...

Gestart door Havoc, 19 november 2019, 16:30:59 PM

Havoc

Nu de bouw van de bakken voor mijn smalspoorbaan stilaan naar zijn einde loopt blijft er nog wel de fiddle te bouwen. En hoe langer ik erover nadenk hoe meer "problemen" en details me te binnen schieten. Gevolg is dat het stilaan zo complex begint te worden dat het een project op zich aan het worden is! Daarom even mijn gedachten hier op een rijtje zetten en jullie er op los laten. Want velen weten vaak meer dan één. Waarschijnlijk ben ik het stilaan te ver aan het zoeken. (zou niet de eerste keer zijn)

Even herhalen, de smalspoorbaan zijn 3 stukken: een station, een goederenstation (timesaver) en een fiddle. Bedoeling is dat locs steeds aan kop van de trein staan en stoomlocs steeds met rookkast vooruit rijden. Bij gemengde goederentreinen als de trein uit de fiddle komt lopen de goederenwagens steeds achteraan. Voor de fiddle is 800mm beschikbaar en dat is nu niet meer te veranderen.

De fiddle is niet meer dan een aantal sporen parallel, geen wissels omdat de plaats te beperkt is. Treinen zijn max. een goeie 500mm lang + loc.

Eerste idee:
- opdelen in 3 stukken van 300/300/200. De eerste 2 delen kunnen over de volledige breedte verschuiven.


Probleem hier is dat stoomlocs niet gedraaid kunnen worden zonder ze met de hand op te nemen en te draaien. Ook een loc terug vooraan zetten is niet echt praktisch.

Tweede idee:
- opdelen in 3 stukken van 300/300/200. De eerste 2 delen kunnen over de volledige breedte verschuiven en het kleinste deel heeft een draaischijf. Stoomlocs kunnen nu gedraaid worden. Maar de loc vooraan zetten blijft onhandig.


Derde idee:
- opdelen in 4 stukken: 150/300/200/150. De middelste 2 delen kunnen over de volledige breedte verschuiven en het laatste heeft een draaischijf. Nu kan een stoomloc gedraaid worden en gemakkelijk terug vooraan gezet worden. Een loc is ongeveer 135mm lang dus 150mm is het minste dat mogelijk is. De opdeling voor het centrale deel is nu asymmetrisch omdat dit beter uitkomt met de lengtes van de wagons.


Vierde poging:
- opdelen in 4 stukken: 150/300/200/150. De eerste 3 delen kunnen over de volledige breedte verschuiven en het laatste heeft een draaischijf. Gemakkelijker om locs op te bergen en vooraan te zetten. Maar wel moeilijker om dat allemaal parallel te houden.


Vijfde poging:
- opdelen in 4 stukken: 150/300/200/150. Alle delen kunnen over de volledige breedte schuiven. En die staan op een plateau die in zijn geheel over de volledige breedte kan schuiven. Dit lijkt me complex en misschien niet echt nodig, maar de mogelijkheden zijn wel heel groot. Maar hoe dit allemaal parallel houden en tov elkaar vergrendelen is me nog niet echt duidelijk. Denk ook niet dat dit nog in hout te maken is op een keukentafel maar dat gelaserd metaal een betere optie is. Op zich geen probleem maar dan moet het wel van de eerste keer goed zijn.


Iemand betere ideeën?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

...heb hier nog altijd een draaischijf liggen ;)
En een schuifbank? Weet niet hoe ge dat noemt maar het schuift van het ene spoor naar het andere.
Als je zoekt op "Antwerpen, St. Jansvliet"  zie je wat ik bedoel.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Gerolf

Je vijfde idee vind ik het beste, maar technisch natuurlijk wat complexer.
Lade-geleiders lijken me een robuuste oplossing om alles stabiel en parallel te houden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja, maar simpel is het niet. Heb eens naar zo'n ladegeleiders gekeken in de winkel en als ik de volle 400mm wil uitschuiven, dan zijn die +/-20mm dik. En echt soepel lopen die met dubbele uitschuif niet. En van die geleiders voor machinebouw daar is de prijs wel van een andere orde en zo'n dubbele zijn niet te vinden. Dus dan ook zelfbouw met nog een katrolsysteem erbij...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Vijf geeft idd de meeste mogelijkheden, maar hebt ge al dat geschuif nodig?
Ikzelf zou kiezen voor optie 3.
Qua schuifgeleiders ... ik heb bij mij thuis een tv-kast staan waarop het scherm over een dikke 40cm kan schuiven.
De kast dateert nog uit het tijdperk dat een tv een grote zware kast met schermbuis was.
Zo'n tv woog toen heel wat.
Misschien daartussen een zoeken?
Al zijn die tv-tafel-schuif-dingen niet in de reguliere DHZ te vinden.
Paul

OlivierV

Zijn rackrails van afgedankte 19" servers geen optie? Die zijn gemaakt voor veel gewicht en schuiven meestal nog vlotjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: just4fun op 20 november 2019, 13:18:56 PM
Al zijn die tv-tafel-schuif-dingen niet in de reguliere DHZ te vinden.

Nee, maar misschien wel in een kringwinkel...al moet je daar alvast de hele kast kopen.
Of je kan daar misschien een ouwe printer aanschaffen, daar maken sommigen toch ook een schuiftafel van... :-\
Ook misschien eens binnen springen bij een keuken installateur,
Misschien bij den Donald, da's ook een modeltreinliefhebber(AC), daar kan je 't wellicht wel kopen aan een "scerpe prijs"! ;D

;)
We helpen gewoon meedenken hé Johan! ;D ;D

Havoc

Citaat van: OlivierV op 20 november 2019, 13:53:48 PM
Zijn rackrails van afgedankte 19" servers geen optie? Die zijn gemaakt voor veel gewicht en schuiven meestal nog vlotjes.

Goed idee, heb er nog ergens liggen (maar waar?). Langs de andere kant zijn die wel veel te lang als ik me goed herinner. Maar een zaag heb ik ook :)

Maar zoveel gewicht moet dat nu ook niet dragen hé. Het zijn speelgoedwagons, geen echte! Als er 5 kilo op zo'n stuk staat zal het al veel zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eddy

Hoi Johan,
Waarom geen plaat die draait om zijn as. Trein rijdt er op,
Zet het spoor stroomloos en draai de plaat. Lok staat nu terug vanvoor.Peter van Gestel heeft dit ook toegepast op Hamsart. Vraag anders hem eens voor een foto.

Havoc

Citaat van: eddy op 20 november 2019, 20:01:46 PM
Hoi Johan,
Waarom geen plaat die draait om zijn as. Trein rijdt er op,
Zet het spoor stroomloos en draai de plaat. Lok staat nu terug vanvoor.Peter van Gestel heeft dit ook toegepast op Hamsart. Vraag anders hem eens voor een foto.

Omdat het rek tegen de muur staat, rek is 400mm diep en de plaat is 400x800. Dus het grootste dat ik kan laten draaien is 400mm. Het zou kunnen, maar dan moet ik eerst de plaat 400mm naar voor laten komen, draaien en dan terugzetten. Blijft dan nog het probleem om de goederenwagens terug aan het einde van de trein te krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stoomlokje

Voor die schuifrails eens bij Van Opstal op de Boomsesteenweg ( A12 ) in Aartselaar gaan kijken.
Zij hebben deze in alle maten en gewichten op voorraad.
Grtjs,
Saskia

Herwig

#11
Als 'k het hier zo bekijk, zou het voor u niet handiger zijn om met  "cassettes"   te werken   ( loc & wagen - lift )  ?
Eentje voor elk treindeel en dominoën maar ....

( Heb zelf ooit zo'n schuiflade gemaakt.  Voor het tentoonstellings-havenbaantje   "Petrol-Zuid / OlieFAnt" . 
  Hou er wel rekening mee dat je zelf,  of een andere onverlaat,  op een onbewaakt moment kan gaan leunen op de uitgeschoven  'lade' .
  Per ongeluk natuurlijk.    Dus hou het systeem alleszins behoorlijk stevig en stabiel. )

Havoc

#12
Citaat van: stoomlokje op 21 november 2019, 01:43:15 AM
Voor die schuifrails eens bij Van Opstal op de Boomsesteenweg ( A12 ) in Aartselaar gaan kijken.
Zij hebben deze in alle maten en gewichten op voorraad.

Zal daar eens binnenspringen als ik daar langs kom. Bedankt voor het adres.

Citaat van: Herwig op 21 november 2019, 09:34:27 AM
Als 'k het hier zo bekijk, zou het voor u niet handiger zijn om met  "cassettes"   te werken   ( loc & wagen - lift )  ?
Eentje voor elk treindeel en dominoën maar ....

Heb ik niet aan gedacht. Denk dat ik ergens een beschrijving heb van zoiets. Geen slecht idee, maar geen idee of dat op die beperkte ruimte gaat lukken. Tenzij ik erboven of eronder kan gebruiken om zo'n cassettes te stockeren. Die plaats is er wel maar nu niet daarvoor voorzien.

Heeft inderdaad wel enkele voordelen. Hele treinen kunnen weggezet en gedraaid worden. Maar dat draaien lijkt me toch ook niet zonder risico.

EDIT: heb wat gegoogled en dat lijkt me inderdaad geen slechte oplossing. Denk dat dit idee meer aandacht verdient. Ook gemakkelijk met verschillende wagenlengtes. Vermits zo'n cassettes relatief simpel zijn, zeker vergeleken met de constructies hierboven, denk ik dat ik dit ga proberen om te starten. Alleen even denken hoe de uitlijning/overgang te doen en vooral hoe te beveiligen dat er niets uitvalt. Altijd mogelijk om later naar een andere oplossing te gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

#13
Guy (Van  Meroye) heeft zo'n cassette-systeem ooit (of meermaals) voorgesteld in MSM.  ( oudere nummers ... )

Waar werd de mosterd gehaald:      kijk ook eens naar bijvoorbeeld de baanontwerpen (layouts) van Iain Rice en aanverwanten...

Kan gans simpel of bewerkelijk:

https://www.google.com/search?q=fiddle+yard++%2B+++cassettes&sxsrf=ACYBGNRpOXdsnvysMrZzXwi8ZQZYHL3O8Q:1574337528823&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi6zaWpoPvlAhWNjKQKHXyhDSMQ_AUoAXoECAkQAw&biw=1366&bih=657
( gewoon ter info )