Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Antwerpse Hermelijn tram?

Gestart door Peter, 15 november 2019, 10:24:53 AM

Peter

Waren gisteren even bij Verschooten (voor verf enz.) en in de etalage (kant inrit parking) stond een model van de Antwerpse Hermelijn tram samen met een autobus, beide in H0
Het merk en prijs weet ik niet want moest in modelspoor afdeling niet zijn en er stonden daar al enkel klanten te wachten op hun beurt bij Mevr. Verschooten.
Weet iemand iets meer van deze modellen?
Met vriendelijke groeten
Peter

loco


Herwig

Ferivan-Rietze:

Enkel bij Ferivan te verkrijgen, bijvoorbeeld in hun stand tijdens de recente Euromodelbouw te Genk ....

zie:      MSM 194,    blz. 13             en                 MSM 195,    blz. 13 + 14

doomslu

Blijkbaar leest Peter Modelspoormagazine niet goed.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Of hij leest de frans talige versie. En kijkt alleen plaatjes.   8) Komisch bedoelt.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

755philippe

Daarbij ook even de bemerken dat dit een statisch model is. Heb op de beurs in Genk gevraagt of ze deze Hermelijn gaan motorisering  en het antwoord was dat ze dit aan het bekijken waren of dit mogelijk was.
Mvg

raf

ik zoek namelijk de nog oudere trams met inplaats van de panto één stang met een wieltje boven aan
maar weet geen type of benaming


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PaulC

Citaat van: 755philippe op 15 november 2019, 11:24:00 AM
Daarbij ook even de bemerken dat dit een statisch model is. Heb op de beurs in Genk gevraagt of ze deze Hermelijn gaan motorisering  en het antwoord was dat ze dit aan het bekijken waren of dit mogelijk was.
Mvg

Dat verbaasd me. Ik heb zo'n 10 jaar geleden bij Ferrivan (toen nog in Ranst of Oelegem gevestigd) een compleet gemotoriseerd onderstel gekocht voor de Hermelijn.
Het toenmalige model was van Hodl Linien 8 en werd ook bij Jocadis verkocht. Het is nu misschien van een andere fabrikant.

Paul

755philippe

#8

Het gaat wel over deze tram. Ferivan heeft deze nog nooit uitgebracht want deze trams reden 10 jaar geleden nog niet (zie foto) of toch zeker niet dit type.


Is trouwens een nieuwigheid bij Ferivan.
@ Peter : kostprijs 140€
                                 
                                   
Mvg


755philippe

Herwig

#9
De échte Hermelijn-tram 1/1  rijdt reeds ongeveer  2 0  jaar    ( Gent  +  Antwerpen )    ( A°1999-2000  (?) )
en er was vroeger reeds een ( beperkt verkrijgbaar ? )  1/87ste model ...
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23625.msg325070.html#msg325070


>     De huidige Ferivan-H0-Hermelijn is een  "volledig nieuwe productie in samenwerking met Rietze" 

doomslu

Volgens Wikipedia werden de eerste HermeLijnen (de echte) geleverd in 2004.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

Eén-en-ander kan het verschil wezen tussen het vroegste bouwjaar van prototypes en de effectieve inzet bij de Lijn   ( ? )

doomslu

Het is inderdaad niet erg duidelijk beschreven, Herwig. De eerste werden gebouwd in 1999, dat is al 20 jaar geleden!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Die "oude" versie heb ik ook liggen maar die rijdt op normaalpoor (16,5mm spoorwijdte) en met de motor zichtbaar in het compartiment.

Heb er op Ramma met Jan Mertens over gepraat en die wil voor de "nieuwe" versie de doorkijk van de typische lagevloertram behouden en daar zit het probleem/de uitdaging. Er is zeer weinig ruimte voor het plaatsen van een motor, dus een serieuze uitdaging voor het vernieuwde Ferivan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PaulC

Hierbij enkele foto's van het gemotoriseerd chassis van mijn Hermelijn tram. Deze chassis waren toen verkrijgbaar in H0 en H0m





zoals je kan zien zit de motor weggewerkt in een van de vouwbalgen en behoud je de doorkijk van de typische lagevloertram.


Paul