Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

3D scanners

Gestart door Dirky, 14 november 2019, 21:47:21 PM

Dirky

Iemand ervaring met 3D scanners? vooral het scannen van (heel) kleine stukken interesseert me...

Gerolf

Ik heb een (goedkope=300,-) handscanner, maar macro kan die zeker niet aan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

Ik zat met dezelfde vraag. Veel over te vinden op het Internet, maar een directe reactie zou uiteraard beter zijn.
En zoals gewoonlijk, dat bos en die bomen...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ik zie veel zelfbouwprojecten op het internet, van goedkoop tot zeer duur.
Maar wat met de software?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Voor zover ik dit uitgezocht heb, kan ik enkel concluderen dat een scanner voor fijne/kleine stukken duur is. Niets gevonden dat goedkoper is dan 2500€.
Software; de scanner geeft je een stp file...

Alberke

Citaat van: Dirky op 03 januari 2021, 15:12:58 PM
Voor zover ik dit uitgezocht heb, kan ik enkel concluderen dat een scanner voor fijne/kleine stukken duur is. Niets gevonden dat goedkoper is dan 2500€.
Software; de scanner geeft je een stp file...
Weet niet meer dewelke, maar bij één van de kits stond dat hij tot 50 micron ging :o
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loco

Hugo Valcke heeft blijkbaar een handscanner waarmee je kleine objecten kunt scannen met een zeer grote resolutie. Dit staat ergens te lezen op zijn website van 3d-studio.be. Wat de prijs is voor een scan, weet ik niet. Ik denk dat  er ergens op zijn website staat en dat het ongeveer 90 euro kost. Ik weet echter niet of die prijs nog correct is, en of dit alleen is voor het scannen of ook voor de afgewerkte stl of print (blijkbaar all in). Hij heeft blijkbaar een superprinter die gebruikt wordt voor juwelen en die alles tot in de fijnste details kunnen weergeven. Maar ook hiervan ken ik de prijs niet voor een print. Conclusie: neem eens contact met Hugo.

Thommy

Citaat van: Dirky op 03 januari 2021, 15:12:58 PM
Voor zover ik dit uitgezocht heb, kan ik enkel concluderen dat een scanner voor fijne/kleine stukken duur is. Niets gevonden dat goedkoper is dan 2500€.
Software; de scanner geeft je een stp file...

al tezien waarvoor het dient natuurlijk. Sommige scanners geven puntenwolken welke dan met iets als revit terug naar 3D modellen gezet moeten worden (bv. voor fabrieken ed te scannen is dit vooral zo, maar ook voor sommige kleinere dingen, collega's van mij doen dit als daily work, ik ben maar ne simpele designer voor innovatie).

Dus denk ik dat sowieso bij een scanner ook goed moet gekeken worden wat er idd uit komt van bestand.

ik weet dat er wel "kloon" printers zijn. Die een object scannen en dat daarna gewoon copy past printen. Heb ik gezien op een seminarie van 3D printen, maar geen idee of je daarmee bestanden kunt krijgen op uw PC om aan te passen nadien. (dat bestaat ook in huis-tuin model, geen idee wat dat doet naar kwaliteit)
Greetz

Thommy

Dirky

Wat ik bedoel met een klein object is bijvoorbeeld een instrumentenpaneel uit een plastic-modelbouwdoos.  Meet zowat 1 cm2 en er staan veel details op die dikwijls maar 1/20ste mm dik zijn. Ik wil dat scannen om nadien 20x groter te printen.
Ik heb bij wijze van proef een scan laten uitvoeren bij een firma in Oostenrijk, en hun scanner, die iets in de ordegrootte van 15000€ had gekost, gaf een bruikbaar maar toch maar matig resultaat dat veel nabewerking moest hebben...




PietB

Een veel gebruikt alternatief is de K-inect voor de Xbox van Microsoft.

https://www.youtube.com/watch?v=6N7wcF-MQVI

grt Piet.

svvander

Wow, wel een heel goedkoop alternatief... een Kinect kan je mits een beetje zoeken wel vinden voor €30... een kabeltje? €5 en het programma +/- €120. Dan ben je gesteld voor om en bij de €155.
Bedankt voor de tip!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Citaat van: PietB op 04 januari 2021, 13:49:01 PM
Een veel gebruikt alternatief is de K-inect voor de Xbox van Microsoft.

https://www.youtube.com/watch?v=6N7wcF-MQVI

grt Piet.

Een vriend van mij heeft die. Zeker OK voor middelgrote objecten... Is wel al 2 keer onder garantie vervangen geweest wegens "storingen"...

PietB

Citaat van: svvander op 04 januari 2021, 14:43:25 PM
kan je mits een beetje zoeken wel vinden voor €30... een kabeltje? €5 en het programma +/- €120. Dan ben je gesteld voor om en bij de €155.
Vergeet niet dat je ook nog een zwaardere voeding nodig hebt.

Dit schreef een vriend van mij op mijn vraag wat je allemaal nodig hebt.
Citeer
Allereerst: naast de scanner zelf heb je ook nog een adapter nodig voor je computer omdat de Xbox connector niet in je computer past EN de scanner vereist 12V opv 5V zoals op stamdaard USB-poort.
Dan: qua software heb je een apart stuurprogramma nodig en het programma Skanect.
Het programma bevat een gratis en betaalde versie. De gratis verise heeft als enige limiet dat die tot max 5000 punten kan meten.
In het programma staan een aantal voorinstellingen.
Qua grootte van het object en welk type object. Zo uit mijn hoofd zijn dan 0.6m kubisch (voor scannen van bijvoorbeeld iemands hoofd), 1m kubisch, 2.5m kubisch (heel persoon scannen) en 5m kubisch (scannen van complete kamers).
Zoals al gezegd ben je beperkt tot 5000 punten in de gratis versie, maar het detailniveau valt me alles mee! Exporteren kan als STL, OBJ en nog twee onbekende.
Het model komt eruit als een ruwe mesh, dus je moet wel enige handigheid hebben met bijvoorbeeld Meshmixer om het na te bewerken.
Hoop dat je wat kan met deze info

grt Piet.

Alberke

Ik heb geen Kinect, maar zo te zien op foto's lijken dat USB connectors. Zijn die dan niet standaard? Kan je dus 12v op een toestel krijgen als je niet oppast? Wat voor adapter is dat om die op je PC aan te sluiten?
Vragen, vragen... ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

De Kinect kan niet uit de 5 volt van je pc gevoed worden, daar is dus een aparte voeding en adapter kabel voor nodig, het signaal gaat gewoon naar je pc via de usb

https://amzn.to/35bKrxB

google is your friend Hugo.