eveMaxC 2360 compacte PCB met veel mogelijkheden

Gestart door eve, 14 november 2019, 16:53:24 PM

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Duidelijke uitleg en blijkbaar toepasbaar op zowat elke loc die er momenteel op de markt is :)

Eens kijken of we dit ook in een oude Roco reeks 80 HLR kunnen wegkrijgen, dat zou helemaal reuze zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krispy

#18
Citaat van: SuSke op 26 november 2019, 15:23:04 PM
Duidelijke uitleg en blijkbaar toepasbaar op zowat elke loc die er momenteel op de markt is :)

Eens kijken of we dit ook in een oude Roco reeks 80 HLR kunnen wegkrijgen, dat zou helemaal reuze zijn.

Denk dat dit niet gaat lukken , daar is volgëna mij de print te lang en breed voor ( dit is echter een bewoording op zicht hé,  afmeting 23 op 60  )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bellejt

lukt niet in een 80 .Ik heb wel printjes gekocht die wel gaan maar dat is off topic.

eve

Met de eveMaxC 2360 kan ik decoders gebruiken met voldoende outputs (10) en goed vermogen (tot 1800 mA).

Ik heb hier voor mij het ontwerp van een print liggen met als afmetingen ca. 18 x 45 mm en voldoende outputs (10) maar beperkt tot ca. 1000 mA.
Deze print zou echter afgewerkt in zijn totaal ca 50 % duurder zijn (duurdere elektronica).
De componenten zelf zouden dan nog een stukje kleiner zijn. En het is voor de meesten onder ons al op het randje of er over.

En er zijn VEEL meer loks met grote kasten dan smalle 80-ers.

Erik

eve

Even een intermezzo op vraag van : de eveMaxC 2360 voor de Zwitserse fractie.
Hier is een decoder nodig met 6 Auxn.


by Erik Verleysen on Flickr

eve

Het is nooit verkeerd om houders van de lok zelf te gebruiken voor de ombouw van de verlichting. Het bespaart een hoop meet- en paswerk. Nu is dat bij elke lok wel anders. Bij deze lok zie je op de volgende foto de drie delen van de lichtgeleider-houder rond het gloeilampje.


by Erik Verleysen on Flickr

Het middelste stuk in doorzichtig plastic leg je maar opzij. Dat hebben we niet nodig. In het dekschild moeten 2 gaten van 2 mm bijkomen voor de rode lampen. Gebruik de kast van de lok om de juiste plaats te bepalen. Boor de gaten.


by Erik Verleysen on Flickr

Markeer de positie van de lichtgaten aan de hand van het dekschild op de onderste houder. Soldeer een LED (0603 warm wit in dit geval) op een stukje printplaat met kopergeleiders. Voorzie van draden voor de stroomtoevoer. Knip uw constructie op maat en lijm het printplaatje met LED in de onderste houder.


by Erik Verleysen on Flickr

Zo mag je in totaal 6 witte LEDs en 4 rode LEDs solderen en op hun plaats lijmen.

Wordt vervolgd.

755philippe


Erik, dit is precies wat ik wilde doen met mijn Zwitserse lok. Misschien nog plaats voor Cabverlichting. Heb zeker interesse voor je PCB.
Knap gedaan.
Mvg


755philippe

eve

Philippe, dan moet je een decoder hebben met 8 Auxn + LV + LA.
Maar die heb ik wel.

eve

Hier zie je 1 houder met 3 witte LED en 2 rode LED. Dit heb je tweemaal nodig voor deze lok.


by Erik Verleysen on Flickr

Voor een andere lok zul je een andere oplossing moeten bedenken. Als voorbeeld een mogelijkheid voor de Roco lokomotieven E41-E40-E10...


by Erik Verleysen on Flickr

Als de LED-houders klaar zijn sluiten we ze aan aan de print.


by Erik Verleysen on Flickr

Wordt vervolgd.

eve

Het enige wat nog ontbreekt is de verlichting van de bestuurderscabines. We gebruiken weer hetzelfde basisprincipe : LED solderen op een stukje banen-printplaat.


by Erik Verleysen on Flickr

De LED's worden onder het dak gekleefd. Tweemaal : één per cabine.


by Erik Verleysen on Flickr

Na aansluiten op de print eveMaxC 2380 zijn we klaar met de hardware. Een decoder inpluggen en dan de functies (uitgangen) gaan koppelen aan een schakelaar (F0, F1, F2...) : "mappen".

Wordt vervolgd.

eve

De resultaten.

F0.   Links voorwaarts, rechts achterwaarts.

by Erik Verleysen on Flickr

F1. Links voorwaarts, rechts achterwaarts.

by Erik Verleysen on Flickr

F0+F1. Links voorwaarts, rechts achterwaarts.

by Erik Verleysen on Flickr

F2. Rangeren.

by Erik Verleysen on Flickr

F3. Heuvelen.

by Erik Verleysen on Flickr

F4. Noodsein.
https://youtu.be/q41Me1FNRWI
by Erik Verleysen on Youtube

F5. Verlichting stuurstand 1.*

by Erik Verleysen on Flickr

F6. Verlichting stuurstand 2.*

by Erik Verleysen on Flickr

F5+F6. Verlichting stuurstand 1 en 2.*

by Erik Verleysen on Flickr

* : De stuurstandverlichting werkt enkel als de lok stilstaat. De stuurstandverlichting dooft automatisch na 3 seconden (instelbaar) als de lok rijdt. De stuurstandverlichting schakelt automatisch weer in als de lok stopt.

Alles is getest en het werkt zoals voorzien.
Deze lok mag verkocht worden (Zie "Te koop").

eve

Belangstellenden voor deze print mogen zich van nu melden. Gelieve ook te vermelden met welke decoder u de print zou willen gaan gebruiken.

Contact : erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen).

Ik stuur u dan alle inlichtingen.

eve

Deze oplage van de print eveMaxC 2360 is uitgeput.