Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nog eens: solderen aan RVS rails

Gestart door Geert, 13 november 2019, 10:39:18 AM

Geert

Mijn methode om draadverbindingen te solderen aan RVS rails waar ik tevreden mee ben.  ;)

Uit dun koperplaat kan je reepjes uitknippen, deze moeten 1 tot 1,5mm smaller zijn dan de spatie tussen de railbiels :

koperplaat
by Geert Giebens, on Flickr


Ik gebruik SMD soldeerpasta van bij de Chinees in een spuitje:


SMD soldeer
by Geert Giebens, on Flickr


Een met glasvezel borstel gereinigd koperstripje plooi ik om met een punttang en breng een kleine hoeveelheid SMD soldeerpasta aan:


aanbrengen soldeerpasta
by Geert Giebens, on Flickr


De RVS rails eerst reinigen met glasvezel:


glasvezel
by Geert Giebens, on Flickr


Als soldeerflux gebruik ik S-39 voor RVS:


s-39 RSV
by Geert Giebens, on Flickr


Met een tandenstoker waar ik het eindje van omplooi breng ik een zeer kleine hoeveelheid soldeerflux aan op het gereinigd stukje spoor:


aanbrengen flux
by Geert Giebens, on Flickr


Het koperstripje met soldeerpasta steek je tussen de rail (centraal), je drukt deze stevig aan met de punt schroevendraaier tegen de rail. Met een tandenstoker houd je deze op zijn plaats. Als het goed is zal de overtollige soldeerpasta er langs beide zijden uitgeperst worden. Laat deze zitten, deze soldeerpasta vertint het koper langs de buitenzijde:


aandrukken verbinding
by Geert Giebens, on Flickr


Met een warme soldeerbout goed aandrukken tegen het koper totdat er een stevige verbinding ontstaat:


solderen
by Geert Giebens, on Flickr


Met warm water met zeep de soldering grondig reinigen. Achteraf eventueel met staalborstel verder reinigen:


reinigen met staalborstel
by Geert Giebens, on Flickr


Uiteindelijk bekom je een stevige gesoldeerde verbinding die bijna niet meer zichtbaar is. Als je achteraf de rails verweerd zelfs bijna onzichtbaar:


gesoldeerde verbinding
by Geert Giebens, on Flickr


Bij Marklin K-rail kan je nagellak aanbrengen om eventueel kortsluiting tussen middenrail en koperstrip te voorkomen:

foto rail met nagellak
by Geert Giebens, on Flickr

De andere zijde koperstrip kan je door een geboord gat steken in de vloerplaat. Hieraan kan je een draad solderen:


achterzijde verbinding
by Geert Giebens, on Flickr


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen