Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Leds en decoders

Gestart door Alberke, 11 november 2019, 14:39:00 PM

Klaas Zondervan

Als je een loc hebt waar van de fabriek uit al leds in zitten dan kun je er van uitgaan dat er ook weerstanden voor zitten. Bij digitaal heb je een vrijwel constante spanning op de baan, dus je kunt één keer de lichtsterkte op de decoder instellen en dan hoef je er verder niks aan te doen. Geldt ook voor sluitlichten en binnenverlichting. Die kun je dimmen met een CV op de decoder. En als ze dan nog te fel zijn kun je er altijd nog een weerstand extra tussen zetten. Een spanningsregelaar zoals de 7805 lijkt me onnodig ingewikkeld.

Alberke

Ik dacht dat de voorziene uitgangsspanning voor de verlichting geregeld werd door de decoder, en altijd constant is, eender welke railspanning je hebt (tot het max aanbevolen door de fabrikant)
Tenzij je ze hebt aangepast met CV's
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

bij esu is de uitgangsspanning van de AUX en lichtuitgangen 1.5 volt minder dan de aangeboden spanning.Staat er op de rails en puko's dan 19 v dan hebben de uitgangen 17.5 v stabiel. Led lichtsterkte wordt niet geregeld door spanningsverlaging.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 15 november 2019, 13:21:08 PM
Ik dacht dat de voorziene uitgangsspanning voor de verlichting geregeld werd door de decoder, en altijd constant is, eender welke railspanning je hebt
Nee, de uitgangsspanning is direct afhankelijk van de werkelijke railspanning. Aanpassen van de uitgangen van een decoder gebeurt niet door spanningsverlaging, maar door PWM (pulsbreedtemodulatie).

raf

@klaas

ik had het over wagons en sluitlichten .ik heb niet in iedere wagon een decoder zitten .gij wel ???
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, maar als je digitaal rijdt dan is de baanspanning toch nagenoeg constant?

PhantomRC

Zijn er specifieke decoders voor het aansturen van de verlichting in een wagon?
Zo ja bij welke merken zoeken?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 16 november 2019, 13:39:42 PM
Zijn er specifieke decoders voor het aansturen van de verlichting in een wagon?
Zo ja bij welke merken zoeken?

functiedecoders heb je bij alle merken...

;)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 16 november 2019, 14:03:35 PM
Citaat van: PhantomRC op 16 november 2019, 13:39:42 PM
Zijn er specifieke decoders voor het aansturen van de verlichting in een wagon?
Zo ja bij welke merken zoeken?

functiedecoders heb je bij alle merken...

;)

Ahaaa zo noemen ze dat ... ;-)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

bellejt

meestal voorzetsel FX (esu enzo).Bij brelec is het dan FD

PhantomRC

Ik zou graag experimenteren met een Lais 870010 (of een 870011 maar die vind ik enkel op de site van de producent) omwille van het feit dat het zeer goedkoop is.
Mijn bedoeling is om een aantal wagons met LED verlichting uit te rusten op een digitale spoor. Ik beschik nu al over de LEDs (individuele en in strips), de stroom afnemers voor op de wielen, de weerstanden en condensatoren.

Mocht het werken dan zou ik een 10tal grotere wagons later uitrusten.

Maar allé ... 't is ook om me bezig te houden hé  ;D ;)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)