led en lichtgeleider

Gestart door 59erke, 11 november 2019, 14:36:04 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien.

Ik ben bezig met de bouw van een nieuw N lokje
Om een beetje te besparen op ledjes, weerstanden en draad voor de frontverlichting zou ik voor beide frontlampen gebruik willen maken van 1 ledje waarbij het licht wordt geleid naar beide lampen (links en rechts)
Alleen lukt dit momenteel nog niet zo goed.

Mijn eerste gedacht was een stukje plexi met in het midden een SMD led te kleven op het stukje plexi.
Maar de lichtgeleiding blijft beperkt tot enkel het middenstuk.

Wie heeft er tips ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar.
Waar zit de besparing? Het kost je hoogstens 1 led extra, je kunt beide leds in serie zetten.

Teken eens uit hoe je het hebt vorm gegeven. Dan kunnen we misschien aanwijzen waarom het niet werkt.

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Misschien zou het zwart verven van het plexi plaatje (met uitzondering van de 2 'gaatjes frontverlichting') al helpen om lichtverlies te verhelpen,of hoe legt men dat uit... ::)

;)

59erke

Citaat van: Rangeerduivel op 11 november 2019, 15:07:05 PM
Misschien zou het zwart verven van het plexi plaatje (met uitzondering van de 2 'gaatjes frontverlichting') al helpen om lichtverlies te verhelpen,of hoe legt men dat uit... ::)

;)

heb ik geprobeerd maar het resultaat blijft hetzelfde
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

SMD leds in serie zetten en al die andere dingen vergeten.Heb je maar 2 draden nodig en die leds kosten 0.001 euro :) .

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 11 november 2019, 15:19:27 PM
SMD leds in serie zetten en al die andere dingen vergeten.Heb je maar 2 draden nodig en die leds kosten 0.001 euro :) .

Ik denk dat Koen met besparing meer "plaatsbesparing" bedoelt daar het om een N-lokje gaat, en er moet dan ook wel een weerstand bij...
Ik denk eerder dat het materiaal 'plexiglas' stokken in de wielen steekt... :-\

;)

bellejt

SMd led is amper dikker dan zijn plexiglas en smd weerstanden bestaan ook. Draadjes mogen de dunste zijn .Heb er hier liggen die je amper ziet in luidspreker uitvoering (cote a cote rood zwart).AWG 30 .Ooit gerecupereerd waar weet niet meer waar

59erke

Probleem waar ik mee zit zijn vooral de draadjes.

Als ik elk 'gaatje' voorzie van een duo smd led (rood/wit) zit ik met 16 draadjes en dus ook 4 weerstanden (in serie).
Beschikbare ruimte om alles te solderen en op te bergen is nihil omdat ik ook al plaats kwijt ben van de decoder, daarom het idee om alles te vereenvoudigen.

Als ik dan kijk naar modellen van de grootfabrikanten gebruiken deze meestal een stukje plastic met een centraal geplaatste led dus dacht ik om dit ook toe te passen, helaas lijkt dit niet te lukken

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

per led heb je toch maar 3 draadje en zelfs met een smd rood wit kan je gewoon leds in serie zetten en heb je aan 1 kant maar 3 draadjes naar je decoder (als het digitaal is).SMd weerstand is amper 1 mm groot en zet je in de + leiding dus ook maar 2 nodig.

59erke

Ok, ik ga er niet meer tijd mee verliezen en 4 ledjes gebruiken.

Merci om mee te denken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: 59erke op 11 november 2019, 15:48:22 PM
Als ik dan kijk naar modellen van de grootfabrikanten gebruiken deze meestal een stukje plastic met een centraal geplaatste led dus dacht ik om dit ook toe te passen, helaas lijkt dit niet te lukken
Die stukjes plastic hebben een speciale vormgeving met 45 graden hoeken die als spiegels dienen. Zoals jij het tekent zal het niet werken. De led schijnt recht vooruit en het licht heeft geen enkele aandrang om opzij naar de openingen te gaan.

jodo

-ik ben ook aan het experimenteren om de flauwe Roco koplampen van oude loks te verbeteren.
bij de DB 215 heb ik een led lampje gezet in de plaats van het originele gloeilampje met goed resultaat.
voordeel is dat het een donkerblauwe kap is die geen sluierlicht doorlaat.
-voor de type 59 NMBS heb ik twee proefjes gedaan , één met staafledjes in elke koplamp ,werkt goed.
de andere manier is om ter hoogte van het Roco gloeilampje in de lichtgeleider een gaatje te boren van 2 mm en het staafledje erin te plaatsen.zwart schilderen van de lichtgeleider geeft slecht resultaat.de lichtgeleider laten zoals hij is (gebruik wel de lichtgeleider die bij Roco voorzien is voor de sluitlichten) want in realiteit zijn de 2 middenste lampen de koplampen.geeft beter resultaat dan origineel van Roco maar de staafledjes in de koplampen zijn beter.
-de lichtsterkte kan je aanpassen door te testen welke weerstand best resultaat geeft.
-voor de Roco type 62 ,idem dito

raf

verschillend eloc's omgebouwd met staaf ledjes en tussen de twee pootjes van de staaf led plak ik een rode smd led
werkt goed
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: 59erke op 11 november 2019, 15:48:22 PM
Probleem waar ik mee zit zijn vooral de draadjes.

Als ik elk 'gaatje' voorzie van een duo smd led (rood/wit) zit ik met 16 draadjes en dus ook 4 weerstanden (in serie).
Beschikbare ruimte om alles te solderen en op te bergen is nihil omdat ik ook al plaats kwijt ben van de decoder, daarom het idee om alles te vereenvoudigen.

Kleine printplaatjes maken? Daar kan je zowel de leds als weerstanden op kwijt, véél minder aansluitdraden nodig, ...
Printplaatmateriaal van 0.5 mm bestaat, mogelijk nog dunnere  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw