(goed of slecht) beleggen in treinen

Gestart door Metpetergaathetbeter, 10 november 2019, 11:25:53 AM

Metpetergaathetbeter

sommige dingen zijn misschien nu nog omschreven als een goede belegging maar gaat dat met het minderend aantal treintjes- liefhebbers ook zo blijven dalen ?

Als je sommige mag geloven liggen er nog fortuinen weg te kwijnen op zolder ?

Anderen zijn wat realistisch en hanteren veelal wat de GEK er nu nog wil voor geven en dat lijkt in vele gevallen nog de meest juiste beslissing te zijn ?

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 november 2019, 11:25:53 AM
Anderen zijn wat realistisch en hanteren veelal wat de GEK er nu nog wil voor geven en dat lijkt in vele gevallen nog de meest juiste beslissing te zijn ?

Hoe verschillend is dit van aandelen? Tegenwoordig is de koers vaak meer bepaald door wat er in de media gebeurt dan wat het bedrijf doet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

En wat is nu de vraag?

Beleggen in modeltreinen is nooit een goed idee geweest. Degene die daar mee begint is op voorhand al verloren.

Ik snap de bedoeling van dit topic niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

even brainstormen om een verkoopdraadje niet om zeep te helpen

Dirky

En wat ik dan grappig vind is hoe sommige verzamelaars er in slagen hun echtgenote wijs te maken dat ze er later nog veel geld zal voor krijgen...  :D

Ik heb er in alle geval al veel geld aan verloren...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 10 november 2019, 11:58:07 AM
Ik heb er in alle geval al veel geld aan verloren...
stel je eens voor hadden het veel  vrouwen geweest je had er nog veel meer aan verloren  :)

Jef

En hoeveel geld verliezen vrouwen niet aan al die schoenen en kleren die ze kopen?  :)

Treinen als belegging? Nee.
Koop die dingen om ze te gebruiken, daar dienen ze voor. En als je ze beu bent, kan je in het beste geval een deel van je geld nog terugkrijgen.

En ja, soms passeert er wel eens zo'n "gek" waarvan hier sprake is. Maar dan is het meer een lotterij dan een belegging...  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

svvander

Er zullen waarschijnlijk wel modellen zijn die op termijn waarde gaan hebben... Maar zoals 15 jaar geleden? Nope, dit zal vrees ik niet meer zijn. Ik heb van mensen gehoord die een hele collectie "oudere" Märklin bijna gratis moesten weggeven, omdat er geen interesse in was. Ik herinner mij de periode toen ik als jonge gast begon en een setje kreeg van een collega dat nog op zolder had gelegen... ik heb er een pak centjes voor gekregen (terwijl het helemaal niets speciaal was). Vraag en aanbod? Ja. Maar het internet heeft veel kapot gemaakt. Dus, mijn gouden raad: speel en geniet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ronaldk

hoi,

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 november 2019, 11:25:53 AM
Anderen zijn wat realistisch en hanteren veelal wat de GEK er nu nog wil voor geven en dat lijkt in vele gevallen nog de meest juiste beslissing te zijn ?

Treintjes als belegging? Tja... nee, niet echt. Goed, er zijn bedrijven die er wel hun broodwinning op afgestemd hebben: Verlag Koll.

Citaat van: svvander op 10 november 2019, 12:13:07 PM
Vraag en aanbod? Ja. Maar het internet heeft veel kapot gemaakt. Dus, mijn gouden raad: speel en geniet.

Waarom heeft het internet veel kapot gemaakt? Je kan heel veel vinden. Ik haal mijn treintjes uit heel Europa. Bij winkels, beurzen en particulieren. Gewoon zoeken en het wordt thuis gebracht als het moet. Mooier kan het eigenlijk niet.

Groet Ronald.

Klaas Zondervan

Citaat van: svvander op 10 november 2019, 12:13:07 PM
Dus, mijn gouden raad: speel en geniet.
Vind ik ook.
Er zijn mensen die niks aan een model willen veranderen. Zijn bang dat het waardeverlies betekent. Nou daar trek ik me niks van aan, dat waardeverlies is er toch al zodra je de winkel uitloopt.

Floris

precies, treinen die je koopt zijn leuk basismateriaal om wat mee te knutselen, meer niet. Beleggen, verzamelen... tja. Ik heb t nooit begrepen... maar dr lopen nogal wat hobbies door elkaar in de modelspoordelarij die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben behalve dat er treintjes bij betrokken zijn.

Ronald

Citaat van: svvander op 10 november 2019, 12:13:07 PM
Maar het internet heeft veel kapot gemaakt.

Die stelling begrijp ik ook niet. Internet heeft voor mij de hobby alleen maar beter gemaakt en rijker! Nog nooit was het zo eenvoudig dat te kunnen kopen wat voorheen praktisch onmogelijk was. Ben met Amerikaans begonnen eind 90'er jaren en daar was het veel lastiger om zaken te kunnen bestellen en was ik afhankelijk van winkeliers met lange levertijden. Nu koop ik iets aan de andere kant van de wereld en het ligt binnen een week bij mij op de stoep.

Internet? Een zegen!! 8)

Geert

Internet is een zegen als je, zoals ik, veel met electronica bezig bent. In China prijs/100 soms, levering gratis zelfs...

Bij treinen wil ik wel eens graag naar een winkel rijden. Ik wil mijn aankoop wel eens vasthebben en keuren.

Of een modeltrein een belegging is, daar lig ik niet wakker van. Mijn treinen neem ik mee in mijn graf.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

Geert,in dat geval vergroot je ecologische voetafdruk toch enorm,schenk ze aan mij  ;D ;D ;D ;D goed voor het milieu ;D ;)

mardig23

Eerst en vooral zijn treinen om mee te spelen. Dat mag je eigenlijk nooit vergeten. Het is een luxeartikel, een hobby, een tijdverdrijf.
Maar net daardoor mag het al eens wat meer kosten ::)

Vervolgens Beleggen 101:

Treinen zijn niet anders dan alle andere zaken waarmee mensen proberen geld te verdienen door te speculeren. De regels zijn altijd dezelfde: Kopen wanneer er overaanbod is, verkopen wanneer er schaarste is. Is er geen schaarste, dan schaarste creëren. Om schaarste te creëren moet je de markt in handen hebben. Om hierin succesvol te zijn heb je meestal een hoopje centen nodig, en een goede strategie. (rara, wie weet wie dit businessmodel perfect beheerst in België ;))
De illusie is dat je denk te weten wat er binnen 10 jaar gaat gewild zijn!

Er is momenteel een zondvloed aan tweedehandsmateriaal dat op de markt komt, kijk maar eens bij sommige gekende opkopers. Die verzuipen in het materiaal. Enkel de betere spullen die gezocht zijn gaan daar nog een beetje deftig weg. Al de rest wordt gedumpt.
De regel is simpel: de winst wordt gemaakt bij de aankoop!

Dus alle gekken zoals ik die nieuwe treinen kopen in de winkel zullen er altijd geld aan toeleggen als je zo ooit verkoopt, met uitzondering van net die ene die iedereen wilt.

Maar als je dat echt wilt, en je je daar op toelegt met veel passie, overvloedige ijver, geen schroom, en een zak geld, is winst maken met treinen perfect mogelijk vandaag, op voorwaarde dat je het loskoppelt van de hobby.
En daar ligt voor mij nu net het probleem, dat is wat ik nooit wil doen, dus blijf ik maar wat werken voor de kost ;D


Mvg Karl