Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kasteel in schaal N

Gestart door catweazle, 29 september 2006, 19:36:28 PM

catweazle

Beste n-ers

Ik wil op mijn nieuw te bouwen baan een stoer kasteel met muren op een berg maken. Zelfbouw is het mooist denk ik maar hoe? Heeft er iemand ideeen of sites waar wat voorbeelden/tips staan.
Als alternatief: zijn er bouwpakketten?

gr. Edwin, een beginnend enthousiast N spoorder

Gerolf

#1
Zelf ben ik zinnens ooit een stuk van het kasteel van Bouillon op een heuvel te bouwen. Waarschijnlijk zal ik gebruik maken van plasticard (blank ?n muurplaten), mogelijk ook van gipsafgietsels.

Er zijn v??l mogelijke technieken om zoiets op te bouwen. Er heeft zelfs ooit iemand me gevraagd of ik voor hem siliconenmallen wilde maken om standaard-stukken kasteelmuur te kunnen afgieten in gips, waarna hij die dan zou "samenmetselen" met lijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

catweazle

#2
Ik ga eens wat proberen met plastic muren en gips. Nu heb ik ergens gelezen dat als je zelf bouwt in N  voor de gebouwen NIET de 1:160 verhouding aan moet houden omdat dat niet oogt op de baan. Hoeveel procent zal ik dan aan houden?( uitgaande van het feit dat ik een
muur om het kasteel wil zetten die in het echt ongeveer 5 meter hoog en 1 meter dik is)

Gerolf

#3
Ik vermoed dat je nu spreekt over een geforceerd perspectief. Dan hangt het ervan af hoe ver je object (kasteel) van je publiek verwijderd is.
Ik zou eens proberen met enkele afdrukken van een kasteel in diverse groottes op de bouwplaats te houden. Je zal dan zelf zien wat een goede schaal is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

#4
Geforceerd perspectief! Da's een ander paar mouwen !!!
Dan moet je je er bewust van zijn dat je, om zo iets tot zijn recht te laten komen, je baan op de correcte ooghoogte zet en nog eens rekening houdt met de regels van het perspectief. Wat je daar voor nodig hebt is planperspectief. Dit wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld tekenfilms.

Het wordt nu even technisch.

Hier heb je de skyline van Edingburgh (je vroeg een kasteel wel hier is het.)[;)] Zoals je ziet staat het daar vol huizen. Onmogelijk om daar een structuur in te krijgen. Wel als je de foto opdeelt in groepen huizen die even groot lijken op de foto, dan wordt het al iets helemaal anders.

Het komt er nu op aan om het een en ander in te schatten. Stel dat je op het voorplan de huizen 1:160 maakt, dan moet het plan erna kleiner zijn, bijvoorbeeld 1:180. En dan 1:200, enzovoort. maar dat hangt er van af hoeveel diepte je wil maken. En nu wordt ook de term "plan"perspectief duidelijk.
Doordat de huisjes kleiner maakt, kunnen ze nu veel dichter op mekaar staan. Zo win je ruimte en geef je toch een zeer ruimtelijke indruk. Het best kan je dit doen in een hoek. Dat geeft het mooiste diepte-effect.

Let wel je hebt toch nog een serieuze diepe baan nodig om alles er op te krijgen.
De "peetvader" van de modelspoorbouw Jacques Le Plat (die trouwens naar Modelspoorexpo komt) past dit met verve toe op zijn baan.
Always be modelling!

n/a

#5
Ik heb een kasteel in Z schaal op mijn N-baan.
Alles is nog lang niet af, maar dan krijg je een idee [:D]

Zie foto's op mijn pagina..naar beneden scrollen !!
http://hallo.ismooi.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=120610

Hans [:)]

catweazle

#6
Hans,

Gave foto's dat helpt zeer. Wat voor merk achtergrond is dat op jouw baan?

Edwin[:)]

n/a

#7
Achtergrond is van VOLLMER [:)]

Hans.