Station Waldbrunn wordt brouwerij

Gestart door Cord, 08 november 2019, 15:04:41 PM

Cord

Al enige tijd heb ik een aantal bouwpakketten op de plank liggen waar ik nog wat leuks mee wil doen. Ooit heb ik dat ergens opgescharreld maar nog geen tijd en/of inspiratie gehad om er iets mee te doen.


Zo heb ik nog twee exemplaren van Bahnhof Waldbrunn (Pola 1000) op de plank liggen. Ik heb nooit het plan gehad om ze als station in elkaar te plakken, maar bij aankoop zag ik wel al mogelijkheden om er wat leuks mee te doen.


Deze had ik ook nog liggen; een leuk bouwpakketje van een bierbrouwerij (Faller Brouwerij 130960). Niks mis mee. Alleen vind ik deze brouwerij veel te klein en dat komt natuurlijk omdat dit pakket zowel voor H0 als voor TT op de markt is gebracht. Eigenlijk vind ik die aanbouw ook niet zo mooi. Bijelkaar genomen is de opzet leuk, maar het moet groter; veel groter.


Zoals het er nu naar uitziet zal ik alleen het interieur met dat koperen spul en de schoorsteen van deze brouwerij gaan gebruiken. Dat hoofdgebouw kan misschien als façade ergens op een achtergrond. Maar dat is voor later.


Omdat ik van dat station een nieuw en behoorlijk veel groter hoofdgebouw ga maken, moet-ie natuurlijk hoger worden en daarom is het wel handig dat ik van hetzelfde stationnetje twee exemplaren heb. Ik ga er dus een etage bovenop zetten en moet ik van de acht beschikbare gevels vier hogere zien te maken... dus gaat het mes erin. De gevel rechts moet de begane grond worden en de eerste etage.


Het deel rechtsboven wordt de tweede etage; de onderste helft van de gevel wordt waarschijnlijk het onderste deel van het bijgebouw waar die koperen ketels in komen, maar of dat een beetje wil passen daar zal ik later wel achterkomen. Volgen jullie het nog?


Wel een beetje rekenen om de verhoudingen te laten kloppen én dat het halfsteensverband natuurlijk mooi blijft doorlopen.


Alvast één verhoogde gevel.


In vergelijking met het originele brouwerijgebouw is het verschil in afmeting vrij behoorlijk.


Het schuine dak van dat station vind ik eigenlijk niet zo mooi; een 45° dak vind ikzelf fraaier. Daarom heb nog even overwogen om er een plat dak van te maken, maar deze bakstenen zijn iets groter dan de bakstenen die ik op voorraad heb en als ik de boel wil verbouwen dan wordt dat behoorlijk wat snij- en plakwerk. Voorlopig laat ik het even zo.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Chrisrail

#1
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

steamdriven

Citaat van: Chrisrail op 08 november 2019, 15:27:59 PM
Want waarom een grotere brouwerij als je maar 2 koperen ketels hebt?  :-\

Omdat een brouwerij nog wel heel wat meer is dan 2 koperen ketels natuurlijk.  ;)

Boeiend! Ik volg.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

59erke

Citaat van: steamdriven op 08 november 2019, 15:56:55 PM
Citaat van: Chrisrail op 08 november 2019, 15:27:59 PM
Want waarom een grotere brouwerij als je maar 2 koperen ketels hebt?  :-\

Omdat een brouwerij nog wel heel wat meer is dan 2 koperen ketels natuurlijk.  ;)

Boeiend! Ik volg.

Kunt er altijd nog een abdij bijplaatsen, zoals westvleteren. Daar maken ze ook maar een beperkte hoeveelheid en hebben ze misschien aan 2 ketels genoeg
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

guy holbrecht

Een ketel voor een raam en de andere ketels kunnen gesimuleerd worden achter een gesloten muur. Waarom niet? Of je zoekt iemand met een houtdraaibank en je laat er enkele draaien. Hebben wij bij ons in de club gedaan. Een laagje koperverf en de houten brouwketel is niet meer te onderscheiden van een echte koperen, of in dit geval, het plastieken Fallerexemplaar.

gr.
Guy.

Cord

Heren, bedankt voor uw commentaren.
Maar onderstaande reactie begrijp ik niet zo goed:
Citaat van: Chrisrail op 08 november 2019, 15:27:59 PM
Wanneer je vindt " de opzet leuk, maar het moet groter; veel groter. "
en zal ik alleen het interieur met dat koperen spul en de schoorsteen van deze brouwerij gaan gebruiken. dan zal je er toch moeten voor zorgen dat je meer van dat koperen spul zal hebben.
Want waarom een grotere brouwerij als je maar 2 koperen ketels hebt?  :-\
Waarom staan in mijn quote een aantal regels ineens groot en vet?  :o
Waarom een grotere brouwerij? Ik vind de opzet van deze brouwerij prima, maar de schaal van de gebouwen te klein. De schaal van dit Faller pakket houdt het midden tussen H0 (1:87) en TT (1:120) en dat vind ik persoonlijk wat aan de kleine kant. Het gaat er mij dus om dat de schaal groter moet worden en dus ga ik de bebouwing meer op schaal maken en dus groter.
Ik ga dus de wèl de bestaande ketels gebruiken, maar zal de schoorsteen wel wat hoger boven de bebouwing uitsteken.

Citaat van: steamdriven op 08 november 2019, 15:56:55 PM
Omdat een brouwerij nog wel heel wat meer is dan 2 koperen ketels natuurlijk.  ;)
Daar heb je inderdaad een punt:


Bierbrouwen is veel dan twee koperen ketels.  :)

Citaat van: guy holbrecht op 08 november 2019, 18:21:00 PM
Een ketel voor een raam en de andere ketels kunnen gesimuleerd worden achter een gesloten muur. Waarom niet?
Inderdaad, ik hoef niet alles zichtbaar te maken. Ook de gigantische kelder onder dit bouwwerk zal niemand te zien krijgen met talloze ketels en ook niet de kratjes bier die van de lopende band komen hoef ik niet te laten zien.
Dat is nou het leuke van modelbouwen: ik hoef niet alles te maken want ik hoef ook geen bier te maken.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

gardevil


Dat is nou het leuke van modelbouwen: ik hoef niet alles te maken want ik hoef ook geen bier te maken.  8)

Das jammer ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

hans63

Leuk projectje Wim.
ga je de gevels ook nog een kleurtje geven om het plastic weg te werken?

Ik ben zelf nogal enthousiast van de kleurpotloden-methode, maar er zijn natuurlijk meer oplossingen.
We zien het wel verschijnen.  :)



Cord

Citaat van: hans63 op 08 november 2019, 20:03:46 PM
Leuk projectje Wim.
ga je de gevels ook nog een kleurtje geven om het plastic weg te werken?
Ja Hans,
Ik hou wel van een beetje verf. Maar het leukst bewaar ik meestal voor het laatst.

CiteerIk ben zelf nogal enthousiast van de kleurpotloden-methode, maar er zijn natuurlijk meer oplossingen.

Ikzelf ben meer van verf... maar ieder zo z'n ding.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

modelbaanHO

We volgen... hier zit naar mijn gevoel iets moois aan te komen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Chrisrail

#11
.

http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Gerolf

Citaat van: modelbaanHO op 08 november 2019, 23:27:00 PM
We volgen... hier zit naar mijn gevoel iets moois aan te komen.

+1 !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Citaat van: Chrisrail op 09 november 2019, 08:21:21 AM
Ik dacht wel gelezen te hebben dat je brouwerij groter, veel groter moest zijn.
Daaronder versta niet het correct maken van de schaal,
Het kan best zijn dat het verkeerd heb uitgelegd en dat het daarbij anders is begrepen, waarvoor excuus.
Deze brouwerij wordt qua schaalverhouding (van H0/TT naar H0) wat groter en omdat er een etage bovenop komt, wordt het hele spul ook een stuk groter... veel groter.  :)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Na een klein weekje Texel ben ik eruit: ik maak tóch een plat dak. Ik gaf al eerder aan dat ik het bestaande schuine dak niet zo mooi vond. Bovendien wil ik dat dit gebouw veel minder op Bahnhof Waldbrunn moet lijken. Behalve dat ik het gebouw een etage hoger maak moest er dus nog wat meer gebeuren.


Het mes gaat dus in dat schuine dak.


Deze bovenkant had ik nog overgehouden van de eerder versneden voorgevel en heb ik intussen op maat gesneden..


Hij past.


Links de verhoogde voorgevel en rechts de aangepaste zijgevel. De onderkant van de zijgevel komt later als ik precies weet hoe of dit hoofdgebouw wordt samengevoegd met het bijgebouw.


Het originele bijgebouw -daar waar het interieur van de brouwerij zichtbaar is- ga ik niet gebruiken omdat ik het een beetje uit de toon vind vallen bij de rest. Bovendien begrijp ik dat streperige stukwerk op de muur niet zo goed, vind ik de ramen te groot en die doorzichtige raamspijlen schilderen ook niet echt makkelijk.


Uit Bahnhof Baden-Baden heb ik nog wat raamkozijnen weten te slopen.


Deze raamkozijnen geven volgens mij een wat meer industriële uitstraling die ik beter vind passen bij de rest.


De hoogte van deze gevel wordt nog aangepast zodat-ie aansluit op de rest van de bebouwing. Boven de raampartij komt nog een rollaag en meer elementen die aansluiten op de rest.


De kopse kant van het hoofdgebouw heb ik op lengte gemaakt. Voor de duidelijkheid: links de voorgevel en rechts een van de zijgevels.


Qua opstelling heb ik verschillende variaties overwogen, maar ik ga toch het brouwerijgebouw tegen de achterkant van het hoofdgebouw aanzetten. Daar hebben die jongens van Faller waarschijnlijk twee jaar over zitten brainstormen, dus waarom zou ik dat wiel opnieuw uitvinden. En: Je moet niet veranderen om te veranderen maar om te verbeteren.


En om het allemaal wat moeilijker te maken komt er een puntdak aan de kopse kant van het bijgebouw. Het hoofdgebouw krijgt al een plat dak met opstaande rand en als ik datzelfde kunstje ook bij het bijgebouw ga uitvoeren, dan wordt het misschien een wat saaie bedoening. We gaan voor variatie..


Om een beetje in stijl te blijven, heb ik het metselwerk wat opgeleukt. Dat raampje links wordt waarschijnlijk een klapraam, een ventilator of iets van een pijp die door het raam gaat.


Erg veel van het originele pakketje ga ik niet gebruiken, maar de fundering van het interieur heeft ongeveer dezelfde afmeting én er zitten al gaatjes in de vloer daar waar buizen, hekjes en pijpen komen. Dat ga ik allemaal niet opnieuw maken, want ik ben liever lui dan moe.


Dat trappetje gaat nergens naartoe en gaat er dus af. Bovendien wordt dit plateautje nog een stukje hoger.


De achtergevel die tegen het bijgebouw aan komt te staan heb ik vast op maat gesneden. Het zijn nu nog losse stukken, omdat dat ik nog moet uitpuzzelen hoe dit een beetje netjes gaat aansluiten op het bijgebouw.


Ik heb de zijgevel en de kopse kant van het bijgebouw even op elkaar gelegd om te zien of het een beetje wil aansluiten. Zoals het er nu uitziet zitten de bovenste rij ramen twee en drie een beetje in de weg omdat daar het dak langs loopt. Die worden dus geblindeerd met baksteen of hout en wat lager moet er een deel uit muur gehaald worden. Die deur in het midden zit op de verkeerde plaats en moet wat meer naar rechts. De rechter deur kan blijven zitten.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing