Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station Waldbrunn wordt brouwerij

Gestart door Cord, 08 november 2019, 15:04:41 PM

celtjan

Leuk projectje.
Doe maar es vol! Schol!
Vorige week deze, met nog ander spul besteld:
http://www.studio-scale-models.com/img/A00.jpg (00)

Gr,
Jan(tje)

steamdriven

Heel leerzame post voor een ouwe novice zoals ik!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Cord

Dank voor de feedback.
Tot nog toe waren het allemaal losse muurdelen en ik ben langzaam een volgorde aan het verzinnen om het spul overeind te krijgen. Voordat ik alle muren aan elkaar plak, wil ik zeker weten dat ik er nog een beetje bij kan met raamkozijnen en het schilderwerk.


Bij het bouwpakket van de  brouwerij zit ook een schoorsteen die uit vier losse delen in elkaar worden geplakt tot een geheel. Die plaknaden blijf je dan wel zien.


Dus heb ik er van die randen omheen geplakt; van die stalen ringen zie je wel vaker om fabrieksschoorstenen zitten. Omdat de bebouwing een stuk hoger wordt heb ik het originele plateautje, waar dat koperen spul op komt, ook wat hoger gemaakt en ook de schoorsteen heb ik een lift gegeven door er een sokkel onder te zetten.


Er zaten bij het bouwpakket zelfklevende stickers met bedrukte tegeltje, maar tegels die ik kan schilderen vind ik een stuk leuker. Waarschijnlijk wordt de vloer ook nog betegeld.
Die muur links is een stuk baksteenplaat van Auhagen en daar zit aan de binnenkant een ronde cirkel. Dat heeft waarschijnlijk met het gietproces te maken. Omdat zo'n cirkel nergens naar staat, heb daar maat een gat gemaakt zodat daar later een pijp doorheen kan.
Dat de onderdelen nog wat rommeling tegen elkaar staan komt omdat het nog niet vastzit.


Ik ben bezig geweest om wat muren overeind te zetten. De naden sluiten nog niet aan omdat het spul nog even los tegen elkaar staat.


Aan de achterkant heb ik een aanbouw gemaakt. Er komt nog een laadperron tot aan de sokkel van de schoorsteen.


Omdat het dak een beetje raar voor twee van de ramen komt te lopen, heb ik een soort van golfplaten uitbouw gemaakt. Het zou best eens kunnen dat in die uitbouw een koelinstallatie zit.


Vanaf de kopse kant is te zien dat die uitbouw precies voor de plek zit, waar twee ramen zitten.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Mooie oplossing om die lastige naden te verstoppen Wim, maar als je dan toch bezig bent, zet er dan eens een veelvoud van die ringen op.
Hoe hoger op de schouw,hoe dichter de ringen bij elkaar stonden. Daar krijgt het metselwerk het ook het zwaarst te verduren en roept om meer verstevigingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Citaat van: SuSke op 30 november 2019, 22:55:58 PM
...maar als je dan toch bezig bent, zet er dan eens een veelvoud van die ringen op.
Een veelvoud van die ringen zou ik er zeker op hebben gezet als het een (veel) hogere schoorsteen was. Feitelijk is dit maar een klein gevalletje dat net boven het dak uitsteekt.


Het is niet veel maar tussen de bedrijven door heb ik nog een paar kleine vorderingen gemaakt.


Ik heb de zijkant (zeg maar de zichtkant) van de brouwerij vastgeplakt.


Die zijkant moest vastzitten om het schuine dak erin te passen. En op die manier krijg ik gelijk een beetje beeld of het ergens op lijkt. Die muur aan de kopse kant heb ik er wel weer uit moeten halen, anders kom ik met mijn grote kolenschoppen nooit meer bij dat interieur.  :o


Een ander dingetje is de aan- en afvoer van spullen: zakken met grondstof om bier te brouwen kunnen via deze ingang naar de brouwerij, maar die vaten met bier moeten er ook weer uit. En het lijkt me niet geloofwaardig als dat ook hier gebeurt.


Er moest dus nóg een laadperron bij komen met een doorgang waar de vaten bier uitrollen. Beetje lui heb ik een portaal van een locloods gebruikt omdat de bakstenen dezelfde maat hebben. Maar de bouwstijl van deze doorgang en de bouwstijl van het gebouw lijken niet echt bijelkaar te passen.


Dus heb ik het zaakje weer losgetrokken en een nieuwe doorgang gemaakt. De bakstenen zijn wel een tikkie kleiner, maar ik denk dat de rest beter past bij de stijl van het gebouw. Er komt een rolluik in de opening en als ik ergens nog wat energie kan vinden misschien zelfs een interieurtje.


Voor de beeldvorming heb ik het zaakje even tegen elkaar gezet. Jullie moeten de kieren en naden dus nog even voor lief nemen.
Tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Tussen de bedrijven door ben ik nog even aan het fröbelen geslagen.


Door al dat gesnij en gepuzzel met onderdelen heb ik nogal wat stukken muur en raamkozijnen over. En dat is mooi want dan kan ik ook aan de binnenkant raamkozijnen gebruiken. Dat vind ik beter staan dan zo'n stukje doorzichtig plastic.


Om een beetje in dezelfde stijl te blijven ga ik zowel binnen als buiten dezelfde deuren gebruiken.


Die deuropening is niet handig om al die biervaten voor doorheen te rollen. Daarom komt er rechts een goederenlift.


Het schilderwerk van het interieur zit er ongeveer in en wordt het tijd voor wat biervaten.


Voordat ik het interieur er in zet moet eerst de buitenkant in de cementkleurige grondverf. Die opening rechts is de plek waar het interieur komt met een laadperron. Er komt geen afdak anders zie je niks meer van het interieur.


Bij de schoorsteen heb ik bovenin nog wat ringen geplakt. De schoorsteen lijkt nu nog wat laag, maar hij komt nog op de sokkel aan de achterkant van het gebouw.


Het platte dak moet nog bekleed worden met dakbedekking.


De achterkant zit vast in de eerste laag baksteen. Daar moet nog een wetwash overheen en als dat na drie maanden droog is nog een drybrush. Het hoeft gelukkig niet voor de kerst af.


Het interieur van de brouwerij begint ook een beetje vorm te krijgen. De raamkozijnen heb ik nu donkerbruin geschilderd, maar misschien is Pruisisch blauw een betere combinatie.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw