Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Marklin 3466

Gestart door Flushworkz, 06 november 2019, 21:18:03 PM

Flushworkz

Beste spoorvrienden .

ik heb sinds kort een marklin 3466 aangekocht omdat dit een prachtig model is van de belgische spoorweg  ben van plan om nog 1 aan te kopen en ik zou deze aan elkaar koppelen met een stuk of 7-8 wagons achter aan .

mijn vraag is dit een goed idee om 2 loco's aan elkaar te koppelen ?

Mvg Kenny .

Jurgen

Zolang je 2 locs met dezelfde motor en decoder aan elkaar hangt zou dat geen probleem mogen zijn, de rijeigenschappen zijn dan hetzelfde.

Vanaf het moment dat je 2 verschillende motors en/of decoders hebt wordt het al moeilijker omdat je dan de locs op elkaar moet gaan afregelen.

Omdat de oude reeks 55 van Märklin (artikelnummers 3466(.800), 3467, 3468, 34671, 83468(.800)) allemaal met Delta decoders en dezelfde motors zijn uitgerust zou het dus geen probleem mogen zijn. Ga je voor de digitale modellen (artikelnummers 37671 tot 37678) dan kan je best afzien van dit idee, tenzij je die digitale onderling wil koppelen natuurlijk.

De Delta decoders uit de reeks 55 kan je namelijk niet regelen wat rijeigenschappen betreft, enkel het adres kan je wijzigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Flushworkz

Dag Jurgen

bedankt voor de vele uitleg , dit heeft me veel vooruit geholpen .

Mvg Kenny


Rangeerduivel

Het maakt niet zo'n verschil uit of Je tweerail rijd of AC, maar hetgeen Jurgen hierboven uitlegt heb ik reeds meermaals gedaan,
1x Roco bolle neus met 1x zwevende kabine
of tweemaal 77 Mehano
Of 1x 73 + 1x 82 van Piko
en dat werkt uitstekend.
Ik geef ze telkens hetzelfde adres met de MultiMaus en de CV's moeten ook allemaal gelijk.
Bij de Ecos (en waarschijnlijk ook bij de Marklin centrale) heb je ook een optie om dat via de centrale twee loc's te koppelen, maar bij mij is dat op dit ogenblik niet mogelijk wegens een mankement aan mijn Ecos, dus los ik het op die manier op.
Moest het echt niet lukken kan je nog altijd de motor en/of aandrijving uit de achterste loc halen (en goed bewaren)
Daardoor wordt die gewoon een "wagon", en er is niemand die dat ziet!

;)

55erke

Hoy,

Ik heb hier lang 2 marklin 55ers in dubbeltractie laten rondrijden.
Deze hadden bijde een 5polige motor en digitale sounddecoder gekregen.
Deze waren prima op mekaar afgestemd van snelheid en optrek en afremtoestanden
Het geluid van de 2 geluidsdecoders bij mekaar was subliem.
Helaas is het mooie liedje niet blijven duren. Na verloop van tijd  ( maanden ) merk je bij test tog dat er verschil komt in de snelheid tussen bij de locs , dit werd Dan terug gecorrigeerd maar op lange termijn  ( jaren ) begon er tog een loc serieus te zeuren  ( rijgeluid motor )  als ik daarna de ene loc zijn motor vervangen had begon de andere loc na een tijd te zeuren , als het motorgeluid de sound van de loc bijna overstijgt is de fun er natuurlijk wel af  ;D
Mijn ervaring is dus dat dit bij deze marklin locs  tog blijkbaar een extra vorm van slijtage meebrengt op lange termijn.
Nu is het wel zo dat de marklin delta's (3polige motor )  sowieso meer kabaal maken en het misschien niet al te veel uitmaakt.

Mijn dubbeltractie rijd nog steeds rond maar de 2de loc is een dummie  geworden en dus ook maar 1 loc met sound.
Al zal het technisch wel mogelijk zijn om in beide locs geluid te plaatsen.

Groetjes
Johan


bellejt

eentje uitrusten als dummy.De eerste lok trekt dat ganse rijtje makkelijk.

Jurgen

Dat zijn uiteraard ook opties.

Je kan het anker uit 1 loc eruit halen en die zo laten meerijden. Märklin locs zijn over het algemeen vrij sterk en kunnen dat wel aan.

Maar slijtage zal je op termijn altijd hebben, ook als de loc alleen rijdt, daar zal je weinig aan kunnen verhelpen. Alleen zal de slijtage in dubbeltractie misschien sneller gebeuren?

Ik laat mijn locs nu ook geen uren in dubbeltractie rijden, in het echt worden ze ook al eens losgekoppeld. En ondertussen staan ze al een paar jaar ingepakt in de doos, maar daar komt op termijn terug verandering in!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.