59 spoor 1

Gestart door alfa624, 06 november 2019, 19:02:13 PM

alfa624

Hallo iedereen, binnenkort vervolgrapport, bouw reeks 59 op ambachtelijke wijze, geen 3 D of gescande objecten, met 2 rechtse handen kan je heel wat zelf via handgereedschap, motoren zijn van usa train met afgefreesde flenzen, te verkrijgen kompleet motorblok, de wielafstand staan exact voor 1/32.
alfa

55erke


loco

Dat lijkt me een hele uitdaging
Ik ben echt benieuwd naar de eerste foto's. en het bouwverhaal

eddy

kijk er ook al naar uit.

alfa624

Met een plan op 1/32 raak je goed op weg, bij een goed kopiecenter die grote  kopieën kan maken.
alfa

alfa624

Tijdje geleden aankondiging  " reeks 59 spoor 1 "  ben ondertussen met het moeilijkste begonnen de boogies met motor , want zonder motor kunnen we niet rijden. De kast is uit polycarbonaat 4 mm , Dak als mal in hout om achteraf vacuum te trekken , handig als je een 2e wilt. De kontakten tussen de wielen gaan eraf en vervangen door messing veren op de achterzijde van de wielflenzen van de wielen ,
De zijkanten van de boogie is uit hout als mal gemaakt om achteraf in siliconerubber  +  giethars af te werken [/url]IMG_20191124_123807 (1) by Luc Dezutter, auf Flickr[/img]
alfa

Ronald


evan

Die bogies lijken me vreemd voor een reeks 59.  Zeker de locatie van de vering is anders als ook de algemene vorm van het frame dat op de aspotten rust. 

Het valt me op omdat dit een typisch Amerikaans type bogie is en dat is meer m'n domein dan Belgische modellen. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

#8
Citaat van: evan op 24 november 2019, 17:03:11 PM
Die bogies lijken me vreemd voor een reeks 59.  Zeker de locatie van de vering is anders als ook de algemene vorm van het frame dat op de aspotten rust. 

Datzelfde dacht ik ook, en ik was zelfs al een reactie hierover aan het schrijven toen ik mij bedacht dat die draaistellen nog niet kompleet zijn en er misschien nog een boogieflank dient op gekleefd te worden.

De 59 heeft een ( boogie)flank die sterk gelijkt op de boogie van de HLE 26,  moeilijk te beschrijven maar eerder een uitgerekte V-vorm dacht ik, maar zeker geen rechthoek... :-\
https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/meer/reeks-59-in-ho

Ook lijkt het op de foto dat de remblokken achterstevoren staan, maar dat kan dan weer optisch bedrog zijn... :-\

;)

alfa624

De wielafstand is correct , de veren staan inderdaad iets schuiner van de 59 , maar de kap komt redelijk diep en dan valt het minder op , het is op schaal ,  de kap lijkt me noodzakelijker dat deze correct is dan een afwijking in de boogie.
alfa

evan

Citaat van: alfa624 op 24 november 2019, 17:23:08 PM
de veren staan inderdaad iets schuiner van de 59 , maar de kap komt redelijk diep en dan valt het minder op , het is op schaal , 

Iets schuiner?  Ze staan compleet verkeerd en bovendien het verkeerde aantal. 

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:2010-05-08_sncb_5941_Saint_Ghislain_PFT-TSP.jpg

Je geeft het argument dat de kap noodzakelijker correct is dan de bogie, maar voor schaal 1/32 lijkt me dat een gemiste kans.  Nu ik wil je alleen maar helpen nu je nog maar in het begins stadium zit van je project en je besluit zelf hoe hoog je de lat legt.

Er zijn hier op het forum al 2 mensen die een 59 maken in schaal 1 en dit al getoond hebben en ik weet dat ze in deze schaal profiteren van de grootte om  het detail correct uit te voeren.

Succes en veel plezier met je vervolg ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


evan

#12
Dag en nacht verschil!!!  Maar, is dat je vervangstuk?  Dat lijkt op een HO-onderdeel. als ik het vergelijk met het stuk papier op de achtergrond.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Zoiets moet het ongeveer zijn. Veren zitten er nog niet in...

Ik ben bezig met een juistere uitvoering maar zal er pas in Januari vermoedelijk verder kunnen aan werken:

20190104 006 by Dirky dyniMo, on Flickr

alfa624

Citaat van: evan op 24 november 2019, 20:15:52 PM
Dag en nacht verschil!!!  Maar, is dat je vervangstuk?  Dat lijkt op een HO-onderdeel. als ik het vergelijk met het stuk papier op de achtergrond.

Ja, een ho onderdeel wordt het niet  ,  meer nieuws als ik wat verder ben  .

alfa