Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Gezocht - V36 ABL Soest

Gestart door ACFI, 03 november 2019, 18:51:03 PM

ACFI

Hallo,

een beetje een schot in het duister maar is er iemand die foto's heeft van de V36 van het Belgisch Leger in Soest.

Ik heb al enkele foto's gevonden (zwart/wit) van de voor en achterkant en de "Nederlandstalige" zijkant. Maar graag ook een van de "Franstalige" kant.

Kleur zou ook tof zijn.

Google en co komen altijd weer met foto's in Kapellen, TSP en de overdracht van ABL naar TSP. Maar dat is dus te modern.

Alvast bedankt

ACFI
(en nee ik heb dienst gedaan op Peutie Plage en niet in de BSD)

Peter

#1
Heb in 64/65 gelegerd geweest in Soest, maar daar nooit een Belgische V36 gezien.
Rangeerwerk werd steeds gedaan met DB materieel. (zelfs een baureihe 50)
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Peter,

dat klopt. De V36 is in 1960 naar Kapellen verhuisd ter vervanging van een HL 93 (of twee).

ACFI

Herwig

#3
+/-     45 blz.   (detail)foto's & tekst specifiek over deze   WR 360   C14/21141   
met ABL-nummerplaat 42550 (idd. zoals op een wegvoertuig) .
Wel  (erg uitgebreid) gefotografeerd in Kapellen, niet Soest.

WWP-publ. R050                 WR 360 C14 - 'In Detail'           isbn   978 80 86416 77 9            Koran & Martinec & Mauser
www.wwpbooks.com      ( gewoon ter info )


ACFI

Citaat van: Herwig op 04 november 2019, 12:00:17 PM
+/-     45 blz.   (detail)foto's & tekst specifiek over deze   WR 360   C14/21141   
met ABL-nummerplaat 42550 (idd. zoals op een wegvoertuig) .
Wel  (erg uitgebreid) gefotografeerd in Kapellen, niet Soest.

WWP-publ. R050                 WR 360 C14 - 'In Detail'           isbn   978 80 86416 77 9            Koran & Martinec & Mauser
www.wwpbooks.com      ( gewoon ter info )

dankjewel Herwig,

dit had google & co nog niet voor mij gevonden. Maar naar de titel te zien idd foto's van museummachines.

ACFI

PhantomRC

Indien jullie de eenheid kennen die V36 bediende kennen dan is er ook nog de mogelijkheid om bij hen aan te kloppen of bij hun vervangers ttz de actuele eenheid die hun tradities en geschiedenis hebben overgenomen. Meestal vind men hun gegevens op internet en is een brief/email/telefoon al goed om info te bekomen.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Herwig

aan ACFI,

'k Heb zelf dit zeer instructief fotoboek(je).  Aangekocht op IPMS-beurs Antwerpen-Hoboken
Is ooit besproken geweest in MSM.   
't Gaat hoofdzakelijk over deze Belgische legerloc.    Andere V36-igers worden in tweede orde besproken.

ACFI

@Philippe: enkel aanduiding "Truppenlager Soest" gevonden, nog geen eenheid. Maar bedankt voor de tip.

@Herwig: bedankt, "spijtig", te recent.

Bij rangierdiesel.de ook enkel foto's van Kapellen, oa. enkele van begin '60 jaren. https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401379&lang=1&id=67770&action=portrait

ACFI

PaulC

@ ACFI

6A (6de Artillerie) was in Soest, maar of deze ook verantwoordelijk waren voor de V36 weet ik niet.

Paul

PhantomRC

Citaat van: ACFI op 04 november 2019, 22:18:10 PM
@Philippe: enkel aanduiding "Truppenlager Soest" gevonden, nog geen eenheid. Maar bedankt voor de tip.

...

@ACFI:

Bij het zoeken naar 'Truppenlager Soest' in FB ben ik op de volgende pagina terecht gekomen:

https://www.facebook.com/groups/331210136931431/?fref=gs&dti=6182978415&hc_location=group

Daar mss eens de vraag stellen; het zou verwonderlijk zijn mocht er niemand positief erop reageren.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SirGresley

Heeft TSP geen uitgave van deze locs?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Peter

Sven, het zal niet makkelijk zijn om iemand te vinden die dienst heeft gedaan in Soest die er van op de hoogte is. De bevoorading gebeurde in een aparte kazerne, namelijk in Doyen. De meeste andere militairen kwamen daar enkel om via een beurtrol een nachtje wacht te lopen en dan was daar geen bedrijvigheid, want wij  (de Artillerie, de Lanciers, de Grenadiers en het 5e Linie) hadden andere kazernes
Je zou echt al iemand van die bevooradings eenheid moeten vinden die er dan ook nog eens van op de hoogte is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#14
Er zou iemand die ervaren is met Wikipedia ( en Wiki 3 -rail ) de tekst over deze diesel-leger-loc moeten verbeteren.   
Of iemand van de de TSP-zelf ?

Deze loc zou namelijk in Duitsland nà de oorlog (II) eerst door de Engelse bezettingsmacht overgenomen zijn en dan kwam hij/zij naar het Belgische leger  ( Soest ) .  Later naar Fort Kapellen ,   dan TSP .

Dus  géén  oorlogsbuit op Belgisch grondgebied en  niet  NMBS of zo .....

Naar verluidt ....         https://pfttsp.be/index.php/nl-NL/materieel/diesellocomotieven/125-v36-42-550       ( gewoon ter info )