Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fleischmann Profi wissel

Gestart door PhantomRC, 03 november 2019, 11:38:33 AM

Klaas Zondervan

Begin eens met de wielafstanden te controleren. Maat B in NEM310.

PhantomRC

Ik heb voor de zekerheid AL de bruggetjes goed vastgemaakt maar inderdaad het is niet daar dat de ontsporing plaats vond maar wek degelijk waar 59erke aanduidt.
Bij het met een vinger erover vrijven voelde ik een oneffenheid tussen het metalen gedeelte (de centrale sporen) en het geïsoleerd gedeelte.
Dit is nu bij al mijn wissels opgelost door bij te vijlen en terug te polijsten.

MAAR er was een andere boosdoener en die bevond zich niet op de wissel maar wel op de locomotief. Hoe het onderdeel heet weet ik niet maar op de foto is te zien dat het ferm dicht bij de rails "zweeft".
Telkens de loco voor of achteruit reed en op de V van het ge¨soleerd gedeelte kwam werd dat onderdeel geklemd tussen de sporen en dit zorgde ervoor dat de loco stopte of ontspoorde.
De boosdoener was losjes vastgemaakt in de fabriek en is nu met een druppel cyanolijm bevestigd.

Een wissel NA het vijlen & polijsten van de oneffenheid:
https://live.staticflickr.com/65535/49014188172_0b9d2a2ceb_b.jpg

De boosdoener op de loco (juist boven de sporen):
https://live.staticflickr.com/65535/49013984211_e11872867d_b.jpg

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

ceuleer

Aha, dat is een indusi magneet, met de Class 66 van Mehano heb ik dat probleem ook al gehad dat die op de overgang tussen 2 rails bleef haken.

jodo

als je de bruggetjes laat zitten is er stroom op de beide richtingen,afwijkend en rechtdoor.
als je ze wegneemt is de wissel "denkend " en krijgt alleen de richting waarin de wissel ligt stroom

jerry

wissels waren vroeger in alle richtingen te berijden
Met de draadbruggen eruit kan je dus een station zo laten werken dat een loc stopt,en de andere wegrijdt(ligt aan de stand van de wissel)
Nadeel is dat een wisselniet open gereden kan worden(geen stroom op de tongen)
Wat klaas aangeeft is meest het probleem,zeker achter uit rijdend merk je dat wel terwijl vooruit goed gaat
En de hoogte van de flenzen betwijvel ik
Hoe hoger de flens ,hoe meer je loc omhoog komt
Dus lage flenzen hebben geen tot weing lift
Als dat de reden is zouden alle RP 25 flenzen ontsporen