Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Fleischmann Profi wissel

Gestart door PhantomRC, 03 november 2019, 11:38:33 AM

PhantomRC

Ik heb een vraag aangaande een onderdeel (in feite 2) van een wissel.
Het ziet eruit als een soort U en ik weet niet waarvoor het dient. Daarom een foto.
Het gaat over datgene in de rode cirkels.
Ik beschik over 2 x 3 wissels en 1 ervan heeft de onderdelen niet.

Wat is hun doel? Zijn ze nuttig?

Oh ja en dit nog; ik las onlangs over intelligente wissels ... wat is dat voor iets?

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

ERVIN

Dat zijn draadbruggetjes , deze geven de stroom door naar beide sporen die aangesloten zijn op de wissel.
Als je nu twee locs hebt die elk op een spoor staan die is verbonden met de wissel , en je haalt de draadbruggetjes weg , dan krijgt 1 loc geen stroom en de andere wel.

Hier zie je wat ik bedoel....

https://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels

Jef

Ik denk dat het gewoon dient om de stroom te geleiden op de rails...
Als je die dingen wegneemt dan hangt de stroom alleen af van de wisseltongen en bij slecht contact stopt je loc gewoon.
Ik zou anders niet weten waarvoor het zou dienen, maar ik ken de Fleischmann Profi wissels niet.

Intelligente wissels... Ik vermoed dat dit elektrofrogs zijn. Daarbij is het wisselpuntstuk van metaal en wordt er stroom op gezet voor nóg betere geleiding. Of dit dan + of - is wordt bepaald door de wisseldecoder om kortsluiting te voorkomen.
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Klaas Zondervan

Het zijn beslist geen elektrofrogs. Het zijn z.g. "denkende" wissels. Staat het doel van die draadbrugjes niet in de bijbehorende handleiding?

Dirkh

Lees eens in de handleiding

https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html

of hier

https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf

CiteerFUNKTIEWISSELS
Alle wissel worden als zogenaamde doorrijwissels geleverd, dit houdt
in dat alle railaansluitingen stroom voeren.
Door de U-vormige draadbruggen te verwijderen veranderen de
wissels in elektrisch "denkende" wissels. Met behulp van een pincet deze draadbruggen A en B verwijderen. De rijstroom vloeit dan
nog uitsluitend in de richting waarin de wissel is geschakeld (Fig. 6, 7)

Frank_N

Populaire uitleg: Als je die draadbrugjes verwijdert word de rijstroom met de wisselstand meegeschakeld. Dus als je de wissel naar "krom" zet, word "rechtuit" stroomloos. En andersom. In het inwendige van de wissel zit daarvoor een schakelaar, welke daarvoor zorgt.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Zit er echt een schakelaar in? Ik dacht dat de tongen alleen voor het contact zorgen. Maar zo ver heb ik zo'n wissel nooit uit elkaar gehaald.

SuSke

Ik twijfel er ook aan dat er een schakelaar in die wissels zit.
Het systeem bestond al bij de Fleischmann wissels van voor de Profi reeks uitkwam, ttz, wij hadden indertijd (zo'n 50jaar geleden ???) al "denkende" wissels zonder bedding op de baan liggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PhantomRC

Citaat van: Dirkh op 03 november 2019, 14:50:49 PM
Lees eens in de handleiding

https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html

of hier

https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf

CiteerFUNKTIEWISSELS
Alle wissel worden als zogenaamde doorrijwissels geleverd, dit houdt
in dat alle railaansluitingen stroom voeren.
Door de U-vormige draadbruggen te verwijderen veranderen de
wissels in elektrisch "denkende" wissels. Met behulp van een pincet deze draadbruggen A en B verwijderen. De rijstroom vloeit dan
nog uitsluitend in de richting waarin de wissel is geschakeld (Fig. 6, 7)

Dat is heel duidelijk en alvast bedankt voor de vermelding van de site met de handleidingen.

Al mijn sporen zijn echter in tweedehands aangekocht (althans 80 % ervan) en de wissels waren los ttz zonder uitleg erbij.  :)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Aan allen bedankt voor jullie hulp. De uitleg en de verwijzingen naar hebben mij een heel stuk vooruit geholpen.

Nu begrijp ik de werking hiervan toch ietske beter en ... stel me verder dan ook nog meer vragen.

Kan ik zo'n wissel anders van voeding voorzien ttz door die U-vormige draadbruggen te verwijderen? Waarom deze vraag? Ik beschik sinds verleden maand over een Roco class 03.10 loco (2+3+1+...4) die overal heel vloeiend doorrijdt, maar, wanneer ik die in achteruit wil rangeren (met rangeer snelheid) dan ontspoort die op de wissel. Ik vermoed een hinder van de draadbruggen. Daarom overweeg ik de draadbruggen weg te nemen en de wissel te voorzien van eenvoeding met gesoldeerde draden.

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Gerolf

Het lijkt me sterk dat die draadbruggetjes voor een ontsporing zorgen: Ze zitten diep genoeg en onder de railkoppen.
Zeer traag rijden, en zien wat er gebeurt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#11
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 november 2019, 22:07:40 PM
Zit er echt een schakelaar in? Ik dacht dat de tongen alleen voor het contact zorgen. Maar zo ver heb ik zo'n wissel nooit uit elkaar gehaald.

Die "schakelaar"is een heel klein driekantig stukje fosforbrons, die word meegestuurd door de wisselaandrijving.

Zelf ooit een foto gemaakt van een open minitrix wissel (van binnen vrijwel exact gelijk aan die van vleeschmans), helaas die is zoek ::)
Groet van Frank

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PhantomRC

Citaat van: Gerolf op 04 november 2019, 09:38:07 AM
Het lijkt me sterk dat die draadbruggetjes voor een ontsporing zorgen: Ze zitten diep genoeg en onder de railkoppen.
Zeer traag rijden, en zien wat er gebeurt ...

Ook met heel traag achteruit rijden ontspoort de loco.
Nu heb ik al die brugjes van al mijn wissels goed aangedrukt. Rest nog het geheel te testen.  8)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

59erke

#14
Die bruggen zorgen zeker niet voor ontsporingen, wat wel kan is dat loks soms ontsporen op het geïsoleerd gedeelte van de wissel.
Als je heel goed kijkt zie je dan dat wanneer een lok over het geïsoleerd gedeelte van de wissel rijdt de wielen lichtjes omhoog gaan.

Als je toevallig een lok heeft met hoge flenzen of met een te lage snelheid kan het zijn dat de lok uit de sporen wordt gelift.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan