Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Houten 9/11/2019 - wie gaat er ?

Gestart door dani, 31 oktober 2019, 12:28:32 PM

dani

9 november zou ik nog eens (na anderhalf jaar f zo) naar Houten gaan, naar de modeltreinbeurs  EN  Houten Digitaal

Zijn er hier nog die er dan naartoe gaan ? Wie weet komen we elkaar wel tegen ?

https://expohouten.nl/evenementen/modelspoorbeurs-7/

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ronald

Voor de volledigheid; 9 en 10 november :) Je kunt dus beide dagen. Schijnt wel dat niet alle handelaren beide dagen aanwezig zullen zijn.

dani

#2
Citaat van: Ronald op 31 oktober 2019, 12:42:07 PM
Voor de volledigheid; 9 en 10 november :)

Klopt, maar ik ga 9 november dus ik wou weten wie er zaterdag gaat ...
Ik weet niet hoe ik veel specifieker kon zijn.

toch bedankt voor de aanvulling van de data
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

beertje


dani

#4
Helaas geen bekenden gezien gisteren (behalve Christophe van CC-Rails).
Er was wel gigantische veel volk en een groot aanbod.
Maar wta me vooral opviel is dat de prijzen verschrikkelijk gestegen zijn voor tweedehands materiaal !!!!
Mensen die treinen verkopen denken allemaal dat ze goud in handen hebben, en dan klagen ze dat er meer kijkers dan kopers zijn :(
Ik zag een setje van 3  "EVA - Bollenwagens" van Märklin liggen op een kraam voor 49€.  3 kramen verder zelfde setje ongeprijsd.  Dus prijs gebvraagd : :"mag weg voor 79€".  Dus ik leg het terug neer .  " Wat had U dan in gedachten meneer ?" ...   "Wel,  hier verder zag ik hetzelfde setje voor 49€ !".    ---   "Poeha, die is gek !   Daarvoor krijg je de doos met 1 wagon."        ---  Toffen  'Ollander hoor.   Ik ben gewoon bij die "gek" gaan kopen en heb er zelfs nog 3 aparte Roco Bollenwagens bij gekocht  alles voor 100€.    Om maar even aan te geven dat je toch ook best even vergelijkt.  Dat is altijd zo geweest  :) :) :)

Wat ooit een hobby voor jong en oud was, wordt meer en meer een investering voor mensen met een flinke geldknip !
Klagen dat de jongere generatie(s) niet meer "mee spelen"  is dan aan de orde, maar met dergelijke prijzen is het maar meer dan normaal, die generatie heeft ofwel nog GEEN budget (de jongsten) ofwel hebben ze andere kosten (huis afbetale, verbouwen, auto, kinderen, ....).

Ach ja, ik ben er weer eens heen geweest en ik denk dat het nu weer een hele tijd zal duren.
Met 2 naar Houten rijden met de auto (370 km aan 7.5 liter/100 aan 1,35€ per liter = 38€) , 's middags wat eten (elk een broodje, tosti en een pepsi max : 24€) , tussendoor wat drinken en 7€ per persoon inkom (14€) , en dan ben je al snel DIK 75€ a 80€ kwijt vooraleer je maar IETS gekocht hebt.     Mij maakt het niet uit, mijn portemonnee kan er tegen en we passeren er onze dag op een aangename manier mee, maar ik begrijp dat veel mensen daarop al afhaken.   Broodje met kaas : 3,5€ .   Broodje brie en noten :  5,6 €.   Pepsi Max :  3,2 € .   Koffietje in een kartonnen beker :  2,4€ !     Ze slaan er echt wel grof geld uit.   Ze moeten hun personeel en de huur en grondstoffen ook betalen, da's waar.... 

Het is nu niet de bedoeling hier een klaagzang neer te zetten, want ik ben blij dat ik er nog eens heen geweest ebn en de kost neem ik er graag bij.   Maar ik begrijp ook waarom sommige mensen niet meer de rit maken.   Je kan tegenwoordig goedkoper on line kopen, of bij een lokale handelaar (als er nog zijn).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Dat is helemaal correct Dani, maar langs de andere kant is zo'n beurs wel vaak de enige manier om "van alles wat" tegelijk te vinden. Als je alles van verschillende handelaars op het net moet laten komen ben je aan portkosten ook wat kwijt. De lokale handelaar heeft vaak niets liggen en moet alles bestellen en je moet vaak ook meer dan 2x rijden. Of je moet meer dan 1 handelaar aandoen of heel lang wachten.

Dus ja, die beurzen kosten maar niet alleen heb je je gerief gevonden, je hebt ook nog een leuke dag gehad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Vooral dat laatste !
De stijve nek nadien ( links of rechts kijken) nrmen we er voor lief bij
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

adrievans

Zondag geweest met mijn zwager , was er niet zo druk dus alles goed kunnen bekijken.
Voordeel van weinig kijkers/kopers was dat de handelaren de tijd namen omje tips en trucs te vertellen.
Bij mij bij de Life Color verf stand en bij mijn zwager over Itrains.
Qua prijzen heeft Dani gelijk , eerst rondlopen en onthouden/vergelijken daarna pas beslissen/kopen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Koen

@Dani,

Ik neem meestal mijn eten en drinken mee want de prijzen die men soms vraagt ....
Nee, ik besteed dan liever dat geld aan iets anders (maar dat is natuurlijk ieder zijn idee).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

perk

Ik bekijk het vooral als een leuk dagje uit met de vrouw.

Ik heb toch een paar koopjes gedaan en we zoeken veel naar oudere 1/87 voertuigen.   Als ik wil beginnen weatheren moet het niet op gloednieuwe dure dingen.

En ik wou eens kijken naar Rocrail en iTrain in actie.

Patrick






ronaldk

hoi,

Citaat van: dani op 10 november 2019, 10:46:08 AM
Het is nu niet de bedoeling hier een klaagzang neer te zetten, want ik ben blij dat ik er nog eens heen geweest ebn en de kost neem ik er graag bij.   Maar ik begrijp ook waarom sommige mensen niet meer de rit maken.   Je kan tegenwoordig goedkoper on line kopen, of bij een lokale handelaar (als er nog zijn).

Je bent aardig op weg om het een klaagzang te laten zijn  ;)  ;D Nee, ik begrijp je goed. 370 km rijden is een aardige afstand om naar een beurs te gaan. Dan is het echt een gezellig dagje uit.

Nu zijn we in Nederland goed voorzien van de jaarlijkse grote beurzen zoals Rail, OnTraXS!, Eurospoor, Rijswijk. Daarnaast natuurlijk bijna iedere maand Houten en een zwik andere kleinere beurzen zoals Zutphen. Als ik zo de agenda bij Modelspoormagazine bekijk zijn er wel heel wat kleinere ruilbeursjes in België maar niet iedere maand zo'n grote als Houten. Dan ben je inderdaad aangewezen op het internet en/of je lokale winkelier. Al kan ik mij voorstellen dat een kleinere beurs zoals laatst bij MTD net zo leuk kan zijn.  :)

Groet Ronald.

modelbaanHO

Eventjes corrigeren : MTD organiseert geen beurs maar een tentoonstelling.

Er is één verkoopstandje van leden die hun overtollig materiaal van de hand willen doen.

Maar je hebt gelijk wanneer je schrijft dat het bij ons een een leuke boel is.  :)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Ronald

Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2019, 18:06:35 PM
Eventjes corrigeren : MTD organiseert geen beurs maar een tentoonstelling.


Dat weet Ronald. Hij was er zelf bij :)