Meterspoor in normaalspoor verwerkt?

Gestart door svvander, 29 oktober 2019, 15:11:06 PM

svvander

Ik rij quasi dagelijks over een stukje spoor tussen Leuven en Herent en het is mij onlangs opgevallen toen we stilstonden voor een gesloten sein, dat er op het spoor naast ons een heel lang stuk was met een extra rail tussen de sporen van het normaalspoor (precies een stuk meterspoor dus). Om het te situeren waar ik dit zag: waar een 2-tal  jaar geleden een trein is ontspoord in Leuven. (Spoorlijn 36, ter hoogte van Wilsele).

Voor welk doel zou dit er liggen?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

beveiligingsrail.Ligt ook in dendermonde op de lijn naar lokeren

Klaas Zondervan

Op het genoemde traject zie ik een derde rail op de brug over het kanaal van Leuven naar de Dijle. Op bruggen is dat inderdaad een beveiliging bij ontsporen, om te voorkomen dat een ontspoorde trein tegen de brugconstructie komt.
In Nederland ken ik het ook in bogen die op een minder stabiele ondergrond liggen. Die extra rail maakt het spoor stijver in zijdelingse richting.

svvander

Is het al op de brug? Het zou kunnen. Ok bedankt voor de uitleg. Vond het vreemd, vandaar mijn vraag. Maar de uitleg is duidelijk en lijkt ook plausibel.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

In google maps  (satellietbeeld) is te zien dat het al op de brug begint.

svvander

Het is nog een goed stuk voor de brug hoor. Op foto 2 zie je de "brandweg" die ze gebruikte om via de baan aan de ontspoorde trein in 2017 te geraken. Daar stonden wij toen regelmatig stil.
De brug (en ik denk dat je deze over de vaart bedoelt) begint eigenlijk pas na de bocht. Maar goed, dit doet niet ter zake. Het belangrijkste is dat ik nu weet waarvoor dit extra stuk rail dient.



Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Hallo,

Rond het depot van de Asvi in Thuin vind je nog drierail.

O.a. een halve engelse wissel in 3-rail uitvoering.

Op een deel van het traject liggen nog metalen biels (wat al een uitzondering is) die oorspronkelijk ook voor normaal en meterspoor waren.

Bij het opbreken van de lijn door de NMBS is de derde rail (voor normaalspoor) wel uitgebroken.

Als er interesse is post ik nog een fotootje.

ACFI.

PS. Voor dit jaar is het museum gesloten maar het trammuseum in Thuin is echt een bezoekje waard. En hier is er tenminste nog spoor zodat de trams eens kunnen rollen. Wat spijtig genoeg niet het geval is in Schepdaal.

svvander

Mag zeker, je weet maar nooit dat iemand dit wenst na te bouwen in schaal.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be