Hydrofibre

Gestart door Peter, 29 oktober 2019, 10:02:17 AM

Klaas Zondervan

Evan, uitgebreid verhaal, maar precies wat ik niet vroeg.
Dat Hydrofibre een soort papier/houtpulp met lijm is had ik al ergens gevonden. Maar over de samenstelling van Sculptamold kan ik helemaal niks vinden.

Ik ga zelf maar eens experimenteren met een mengsel van gips en houtzaagsel. Dat zaagsel dan in een poging om gewicht te besparen.

evan

#16
Sculptamold,

Cellulosevlokken, modelgips (beeldhouwerskwaliteit) en PVA lijm in poedervorm. 

En je argument te duur is niet terecht.  Met een zak van 1,8 kg aan 20 Euro bouw je gemakkelijk met overschot een baan zoals de grootte die je vorig jaar op de MTD expo bij had.  Dat is nog niet de prijs van een wagonnetje of een decoder bijvoorbeeld.


Algemene opmerking en niet persoonlijk,

Neem nu gerust van me aan dat m'n advies op het forum geplaatst van harte is zonder enig commercieel doel.  Echter wordt het advies vaak in twijfel getrokken door toetsenbordridders die ik nog nooit een deftig werk heb zien afleveren.   

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Val-Rikard

Citaat van: evan op 29 oktober 2019, 15:14:07 PM
Sculptamold,

Cellulosevlokken, modelgips (beeldhouwerskwaliteit) en PVA lijm in poedervorm. 

En je argument te duur is niet terecht.  Met een zak van 1,8 kg aan 20 Euro bouw je gemakkelijk met overschot een baan zoals de grootte die je vorig jaar op de MTD expo bij had.  Dat is nog niet de prijs van een wagonnetje of een decoder bijvoorbeeld.


Algemene opmerking en niet persoonlijk,

Neem nu gerust van me aan dat m'n advies op het forum geplaatst van harte is zonder enig commercieel doel.  Echter wordt het advies vaak in twijfel getrokken door toetsenbordridders die ik nog nooit een deftig werk heb zien afleveren.

:) :) ;D

Klaas Zondervan

Evan, als het inderdaad zo zuinig werkt als je stelt dan ga ik toch eens een zakje proberen.

Koen

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 oktober 2019, 15:55:39 PM
Evan, als het inderdaad zo zuinig werkt als je stelt dan ga ik toch eens een zakje proberen.

Eens dat je het gebruikt hebt, ben je er echt van overtuigd. Ik ben het sprekende voorbeeld  ::).
Ik gebruik niets anders meer.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 oktober 2019, 15:55:39 PM
Evan, als het inderdaad zo zuinig werkt als je stelt dan ga ik toch eens een zakje proberen.

Veel plezier er mee!  Als je wil dat het nog iets smeuiger werkt kan je een scheutje houtlijm er aan toevoegen.  Dat vertraagd het zettingsproces ook wat.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Koen op 29 oktober 2019, 15:57:35 PM
Ik gebruik niets anders meer.
ik hoop dan alleen op hobbygebied hé?
Zo heeft iedereen wel een voorkeur/andere smaak, andere keuze en bij deze laten wij ons niet te veel leiden door die keuze :)

celtjan

Op Rail 19 de tip gekregen van den Fransoos van de Modulebaan NL. om Sculptamold te gebruiken.
Dankzij hem kon ik een zakje hetzelfde weekeinde op de kop tikken.

Heb ik met een ganse zak op m'n BMB Modulebaan aan het kliederen geweest.
Ben er tevreden mee. Met Hydrifibre ging het eerder mis....

Gr,
Jantje

Koen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 oktober 2019, 16:31:14 PM
Citaat van: Koen op 29 oktober 2019, 15:57:35 PM
Ik gebruik niets anders meer.
ik hoop dan alleen op hobbygebied hé?
Zo heeft iedereen wel een voorkeur/andere smaak, andere keuze en bij deze laten wij ons niet te veel leiden door die keuze :)

Uiteraard op hobby gebied  :D. Ik ben natuurlijk geen referentie. Als je door mij laat leiden dan wordt het misschien lijden ;D.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

loco

Citaat van: Koen op 29 oktober 2019, 10:14:55 AM
Ik heb daarentegen wel nadelen ervaren. Eén van de grote nadelen is dat dit product bij het drogen enorm krimpt.....
Koen

Ik vrees voor sommigen dat ik Koen en Evan gelijk moet geven. Hydrofibre heeft de neiging om te krimpen tijdens het drogen. Dit wordt veroorzaakt door de lijm die in het product verwerkt zit. Dit is geen houtlijm, maar lijmpoeder dat door toevoeging van water oplost. Het heeft net als houtlijm de neiging om te krimpen tijdens het drogen waardoor zaken kunnen kromtrekken. Dat wil niet zeggen dat je steeds last zult hebben van deze krimp. Dat is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je met het product omgaat en voor welk toepassingen je het gebruikt (net zoals met houtlijm).


Klaas Zondervan

Krimp kun je verminderen door zo weinig mogelijk water te gebruiken. Hoe meer water er bij het drogen verdampt, hoe harder het krimpt. Geldt niet alleen voor deze landschapspasta's, maar ook voor gips en cementspecies.

Geert

Ik heb een andere ervaring met gips (Knauf).

Ik had wat over van bezetwerken. Ik vulde dit gips in gietmallen om rotsen te maken.

Eerst een stevige pasta, weinig water. Na uitharden (redelijk snel) geen krimp, geen scheurtjes en stevige rots, maar hier en daar gietmal niet goed gevuld en mindere mooie rots.

Dan zeer vloeibare mengsel gemaakt, veel water. Na lange tijd uitharden geen krimp, geen scheurtjes, geen stevige rots, wel veel lichter maar zeer poreus. Nu Wel alle gaatjes gevuld.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Durango

Ik kan niet anders dan Evan bijvallen. Toen ik ermee geconfronteerd werd wild ik niet anders. Gebruik het al jaren.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Geert

En hoe kan je aan sculptamold geraken? via internet heb ik al een mogelijkheid gevolden. Zijn er ook en België verkooppunten?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ERVIN

Bij Verschooten in Antwerpen hebben ze dit product , maar er zullen zeker ( goedkopere) alternatieven zijn.  ;)