Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hydrofibre

Gestart door Peter, 29 oktober 2019, 10:02:17 AM

Peter

Iemand ervaring met Hydrofibre. Heeft dit bij gebruik ook een gladde ondergrond  die stevig genoeg is om model bomen in te planten?
En verkrijgbaar in het Antwerpse of enkel op bestelling bij ER decor
Met vriendelijke groeten
Peter

thor

Hydrofibre is super. Makkelijk te verwerken , is een must voor iedere  bouwer. Mijn hele baan is er mee opgesmukt, vlakke terreinen, heuvels, bergen en meteen aangeplant met bomen, struiken en allerhande groen, gras, varens, enz. Werkt dus vlot en snel, en kan over geruime tijd herbruikt en  opnieuw gemodelleerd worden.
Ruw geschat heb ik er 15 dozen Hydrofibre aan besteed, inclusief diverse tinten kleurstof. Het resultaat is weergaloos. en nog geen seconde spijt gehad
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Koen

Ik heb daarentegen wel nadelen ervaren. Eén van de grote nadelen is dat dit product bij het drogen enorm krimpt.
Evan heeft mij Sculptamold leren kennen en ik kan je verzekeren dat dit veel beter is dan  Hydrofibre. Sculptamold werkt ongelooflijk gemakkelijk.
Voor mij is Sculptamold een super product.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

thor

nog een problemen  in die zin mogen ondervinden, geen krimp op te merken , terwijl mijn teinkamer in de zomer onderhevig is aan temperaturen  van circa 34 à 36 graden. (Aquagel, voor mijn riviertjes, daarentegen  wordt vloeibaar bij die temperaturen, en komt van dezelfde leverancier)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Koen

Citaat van: thor op 29 oktober 2019, 10:21:09 AM
nog een problemen  in die zin mogen ondervinden, geen krimp op te merken , terwijl mijn teinkamer in de zomer onderhevig is aan temperaturen  van circa 34 à 36 graden. (Aquagel, voor mijn riviertjes, daarentegen  wordt vloeibaar bij die temperaturen, en komt van dezelfde leverancier)

Inderdaad. Van ER-decor.
Ik spreek wel van een samenstelling van +/- 10 jaar geleden. Mogelijk aangepast?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Citaat van: thor op 29 oktober 2019, 10:10:24 AM
Hydrofibre is super. Makkelijk te verwerken , is een must voor iedere  bouwer. Mijn hele baan is er mee opgesmukt, vlakke terreinen, heuvels, bergen en meteen aangeplant met bomen, struiken en allerhande groen, gras, varens, enz. Werkt dus vlot en snel, en kan over geruime tijd herbruikt en  opnieuw gemodelleerd worden.
Ruw geschat heb ik er 15 dozen Hydrofibre aan besteed, inclusief diverse tinten kleurstof. Het resultaat is weergaloos. en nog geen seconde spijt gehad

"Weergaloos"  dat is een groot woord hoor.  plaats gerust eens foto's dan  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

thor

sorry,  ik plaats geen foto's, op geen enkele site trouwens.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

evan

Citaat van: thor op 29 oktober 2019, 11:23:23 AM
sorry,  ik plaats geen foto's, op geen enkele site trouwens.

Helaas is uw bijdrage over hydrofibre dan ook niet veel waard.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

thor

Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

SuSke

Ronny (Thor), een begrijpelijke reactie van Evan.
Als iets goed is zijn foto's tenminste het bewijs dat het goed is.
En ik denk dat Evan op dat punt meer dan een ervaringsdeskundige is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

Het is een vraag van Peter waar ik ook belangstelling in heb. Mogelijk zijn er wel ervaringsdeskundigen die foto's willen plaatsen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen Hydrofibre en Sculptamold? En dan bedoel ik niet het verwerkingsgemak maar de samenstelling. Wat is het voor spul?
Ik heb me aan beide nog niet gewaagd omdat ik het veel te duur vind, zeker als je het vergelijkt met gips.

evan

Het hangt er van af wat je wil doen en hoe hoog je voor jezelf de lat wil leggen.

Hydrofibre is een leuk product dat vergevingsgezind is om een elementair landschap weer te geven waar sommigen onder ons al best tevreden mee zijn.  Het resultaat is echter heel gevoelig aan omgeving doordat het een soort spons blijft.  Dus vocht en droogte hebben er een grote invloed op.  Bovendien kan je er dus weinig structuur en detail aan geven.  Het is een soort houtvezel met behangerslijm.  Je weet wat er gebeurd als je behangerslijm terug nat maakt... vandaar de term "herbruikbaar"

Sculptamold is fijner van structuur en hard zoals gips uit, maar blijft licht in gewicht.  Het zal minimale vervormingen tonen en het is mooi te sculpturen tijdens de verwerking of zelfs nadien.  Bovendien kan je het kleuren zoals gips en bij Hydrofibre kan dat niet.  Sculptamold kan ook vocht opnemen maar houdt zijn vorm zoals gips en dus niet "Herbruikbaar"

Voor een ondergrond waar nog gras over komt op een vaste baan kan Hydrofibre best dienen, maar duurzaam zal het niet zijn.  Sculptamold daarentegen draagt bij tot de structurele stevigheid van je ondergrond.

De verwerking en hanteerbaarheid bij het aanbrengen is ook verschillend.  Sculptamold is vele smeuiger wat het aanbrengen ten goede komt.

Voor de prijs moet je het zeker niet doen daar ik zelfs denk dat Sculptamold goedkoper zal zijn in functie van prijs/kg en het benodigde materiaal om een bepaald resultaat te bekomen.


Vanwaar mijn ervaring?  Verwerking van Hydrofibre op mijn eerste banen die ik bouwde zonder bevredigend resultaat, maar ik ben dan ook niet snel tevreden als het op landschap aankomt ;)   Eens ik Sculptamold ontdekte in 2004 en er mee aan de slag ben gegaan, was ik verkocht.  Intussen heb ik al +20 banen gebouwd en 100 kilo's sculptamold verwerkt.

Anyway ieder zijn ding dus en het hangt af hoe snel men tevreden is... 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 oktober 2019, 12:44:22 PM
Ik heb me aan beide nog niet gewaagd omdat ik het veel te duur vind, zeker als je het vergelijkt met gips.

Er is als alternatief ook nog de oude vertrouwde papierpap hé Klaas, gemengd met een beetje gips en/of behangerslijm.
Met dat goedkope, lees gratis produkt, kan je ook mooie dingen maken en dat wordt de laatste jaren wat overboden door alle nieuwe producten op de markt zoals de hierboven besprokene... :-\

;)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.